Kulatý stůl na téma „Doprava v území HSOÚ“

obrazek
11. března 2025 10:04, aktualizováno 12. března 2025 10:46, Mgr. Lenka Pózelová

V úterý 4. března se v Kulturně, společenském a vzdělávací centrum města Kasejovice sešli zástupci organizátora veřejné dopravy PK - POVED, Plzeňského kraje a Regionální rozvojové agentury se starosty obcí a společně diskutovali o konkrétních možnostech zlepšení v oblasti dopravy v území ORP Horažďovice, Nepomuk, Sušice a bývalých vojenských újezdů.
Moderování celé akce se zhostil ředitele RRA PK Filip Uhlík.
Celé setkání se neslo v přátelském duchu a přítomní po úvodním představení hostitelského města Kasejovice z úst jeho starosty Václava Jakubčíka spolu otevřeně diskutovali nejen o potížích, s nimiž se v oblasti dopravy potýkají, ale také o nových příležitostech a užší spolupráci v těchto „Hospodářky a sociálně ohrožených územích“(HSOÚ).
Náměstek PK pro dopravu Pavel Čížek v reakci na diskusi ohledně trasování a překračování hmotnostních limitů kamionové dopravy zmínil možnost objednání mobilního vážení v úsecích, kde budou vytvořeny podmínky pro jeho vhodné umístění. Dále zaznělo, že PK bude během modernizace železničních tratí apelovat na ostatní investory, tak aby byla zajištěna bezproblémová průjezdnost a samotné trasování objízdných tras při výlukách. Všichni zúčastnění se spolu se zástupci POVED Jiřím Kozákem a Martinem Fenclem shodli na prioritě zajištění školních spojů vč. dopravně bezpečnostních opatření ze zastávek ke školám. Ze strany obcí je pak žádoucí vytvořit podmínky pro dobudování obratišť a zastávek pro autobusy v odpovídajících technických parametrech, což je možno konzultace na POVED. Aktuálně je ve schvalovacím procesu legislativa zjednodušující převody do majetku obcí, což může přispět k rychlejší a snazší přípravě projektů. Z úst p. Čížka zároveň zazněla nabídka pro obce na výhodné získání tzv. Smart zastávek (BUS) obsahující mj. nabíječky na elektrokol.
Před budoucím širším nasazením se v současnosti pilotně rozbíhá projekt tzv. poptávkové dopravy a to na Plassku a Kralovicku. Jeho největším přínosem by měla být možnost vedení trasy mimo linky a časy dle JŘ na objednávku cestujících, což je potřebné zejména v oblastech mimo plzeňskou aglomeraci, což je případ HSOÚ. V rámci přípravy soutěžních podmínek na nového dopravce budou postupně oslovovány jednotlivé obce ke vznesení požadavků a připomínek. S velkým zájmem se setkaly i příspěvky cyklokordinátora PK Vladimíra Kroce k plánům nového vedení a budování cyklotras na Nepomucku, Horažďovicku a Sušicku, které mohou přispět k vyšší bezpečnosti cyklistů a zároveň i k lepší dostupnosti přestupních vazeb dojíždějících i turistů na veřejnou dopravu. Podpora cyklodopravy bude i nadále patřit mezi dotační tituly PK.
Výše uvedená vybraná diskusní témata tak vesměs odrážela obsah úvodního příspěvku Karla Baudyše z RRA PK, v němž zazněly hlavní závěry rozvojových studií v oblasti dopravy a výzvy k řešení včetně zcela konkrétních návrhů vhodných opatření.
Závěrem koordinátor pro HSOÚ David Jirka zdůraznil potřebu integrace jednotlivých druhů dopravy a důležitost komunikace objednavatelů veřejné dopravy i se sousedními regiony zejména z pohledu posílení podmínek pro zlepšení dojížďky za prací a službami.  Prezentace z tohoto jednání naleznete níže pod uvedeným článkem.



              

Soubory ke stažení