Stanovisko Ministerstva zemědělství k některým otázkám souvisejícím se stavem nouze

05. února 2007 11:42, aktualizováno 10:42, Ing. Radek Svoboda
Stanovisko Ministerstva zemědělství k některým otázkám souvisejícím se stavem nouze

 

Dne 29. 1. 2007 jsme obdrželi Vaše dotazy související s ukládáním opatření podle zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen ..lesní zákon") a dále se zákazem vstupu do lesa.

 

1. V případě, že obecní úřad obce s rozšířenou působností uloží opatřeni podle ustanovení § 32 odst. 2 a 3 lesního zákona, nemá toto opatření žádnou souvislost se zákonem č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení, ve znění pozdějších předpisů, ale jedná se o běžnou činnost správního orgánu na základě a v mezích lesního zákona.

Opatření jehož obsahem je zastavení jiných těžeb než těžeb nahodilých a zpracování těžeb nahodilých ve stanoveném rozsahu a termínu podle ustanovení § 32 odst. 2 písmo a) lesního zákona je ve své podstatě veřejnoprávním institutem předcházení hrozícím škodám, a proto vlastníku lesa nenáleží náhrada za uložení takovéhoto opatření. Jediným případem, kdy by bylo možné se domáhat náhrady škody způsobené uložením opatření podle uvedeného ustanoveni lesního zákona, je podle našeho názoru případ, kdy by došlo ke škodě způsobené chybným úředním postupem ve smyslu zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů.

 

2. K Vašemu druhému dotazu je nutné poznamenat, že zákaz vstupu obsažený v Rozhodnutí vlády České republiky ze dne 24. ledna 2007 o vyhlášení nouzového stavu, které bylo publikováno pod č. 11/2007 ve Sbírce zákonů, se jednoznačně vztahuje i na myslivce, tedy na osoby vykonávající právo myslivosti ve smyslu zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů.

     Ohledně škod způsobených zvěří na lesních porostech se jedná o otázku natolik složitou, že je třeba individuálně posoudit každý jednotlivý případ vzniku této škody a není proto možné se generálně vyjádřit ke všem těmto případům.

     Obecně je nutné k uplatnění nároku na náhradu škody konstatovat, že ten, kdo ho uplatňuje musí vznik tohoto nároku prokázat. Poškozený tedy musí unést v případě eventuálního soudního sporu důkazní břemeno tzn., že musí mimo jiné prokázat, že ke škodě došlo v období nouzového stavu.

 

Ředitel odboru státní správy, hospodářské úpravy a ochrany lesa Mze