Krizové řízení

Působnost odboru Bezpečnosti a krizového řízení Krajského úřadu Plzeňského kraje podle Organizačního řádu KÚPK č. 1/2023

02. dubna 2025 13:05, Mgr. Bc. Kamil František Šefl
1.1. Samostatná působnost
  • připravuje podklady pro rozhodování orgánů kraje k zajišťování připravenosti na mimořádné události, provádění záchranných a likvidačních prací a ochranu obyvatelstva kraje; zabezpečuje realizaci přijatých rozhodnutí;
  • připravuje podklady pro rozhodování orgánů kraje k zajišťování připravenosti na krizové situace a k jejich řešení; zabezpečuje realizaci přijatých rozhodnutí;
  • připravuje podklady pro rozhodování orgánů kraje k zajišťování připravenosti kraje v systému hospodářských opatření pro krizové stavy a zabezpečuje realizaci přijatých rozhodnutí;
  • připravuje podklady pro rozhodování orgánů kraje v oblasti požární ochrany;
  • zpracovává v rámci působnosti odboru smlouvy, objednávky, dokumentaci veřejných zakázek malého rozsahu;
  • v systému řízení rizik krajského úřadu posuzuje možná rizika, stanovuje opatření k jejich zamezení a provádí analýzu plnění těchto opatření v rámci odboru;
  • zpracovává vnitřní předpisy související s působností odboru;
  • podílí se na rozvoji speciálních informačních systémů;
  • zpracovává připomínky k legislativním materiálům pro mezirezortní připomínkové řízení v působnosti odboru;
  • zastupuje kraj v odborných pracovních platformách;
  • zajišťuje spolupráci s Policií České republiky, Hasičským záchranným sborem České republiky i s ostatními složkami integrovaného záchranného systému.

1.1.1. Oddělení krizového řízení
  • zajišťuje administraci a funkčnost webového portálu pro krizové řízení;
  • koordinuje činnosti spojené s evakuací či invakuací v budovách Krajského úřadu Plzeňského kraje;

1.1.2. Oddělení dotací a projektu Bezpečný kraj
  • zajišťuje realizaci projektu „Plzeňský kraj – bezpečný kraj“;
  • zajišťuje činnosti v oblasti prevence kriminality;
  • podílí se na zajišťování bezpečnosti v obcích;
  • kooperuje s Komisí pro bezpečnost a záchranný systém;
  • zpracovává žádosti o dotace ze státního rozpočtu na činnosti v působnosti odboru a zajišťuje jejich administraci a využití;
  • spravuje finanční prostředky vyčleněné v rozpočtu kraje pro oblast krizového řízení, IZS a projektu „Plzeňský kraj – bezpečný kraj“, včetně krizové rezervy;
  • administruje v rámci působnosti odboru programové i individuální dotace, příspěvky a dary z rozpočtu kraje i ze státního rozpočtu a včetně kontroly použití poskytnutých finančních prostředků a včetně řízení při porušení rozpočtové kázně;
  • odpovídá za chod spisové služby odboru;
  • zpracovává uzávěrky dokumentů k vozidlu a docházku odboru.

1.2. Přenesená působnost
  • zajišťuje činnost bezpečnostní rady kraje a krizového štábu kraje, zabezpečuje zpracování a evidenci podkladů pro jednání těchto orgánů;
  • plní úkoly pracoviště krizového řízení;
  • plní úkoly krajského úřadu uložené mu zákonem o integrovaném záchranném systému;
  • zabezpečuje plnění úkolů uložených hejtmanem při zajišťování připravenosti kraje na krizové situace a při jejich řešení;
  • plní úkoly krajského úřadu při zajišťování připravenosti kraje na krizové situace a při jejich řešení;
  • zajišťuje plnění úkolů kraje uložených zákonem o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti;
  • v rámci své působnosti přezkoumává rozhodnutí vydaná orgány obce v řízení podle zvláštních zákonů
  • zajišťuje výkon agendy přestupků v rámci své působnosti; projednává přestupky proti pořádku ve státní správě vyskytující se na více úsecích státní správy, pokud jejich spáchání souvisí s přestupkovým jednáním spadajícím do působnosti odboru;
  • poskytuje odbornou a metodickou pomoc obcím v rámci své působnosti;
  • kontroluje výkon přenesené působnosti obcemi v rámci své působnosti
  • vykonává dozor nad vydáváním a obsahem usnesení, rozhodnutí a jiných opatření orgánů obcí v přenesené působnosti ve své působnosti.

1.2.1 Oddělení krizového řízení
  • zabezpečuje plnění úkolů uložených hejtmanem v systému hospodářských opatření pro krizové stavy;
  • plní úkoly krajského úřadu v systému hospodářských opatření pro krizové stavy;
  • zabezpečuje plnění úkolů orgánů kraje k zajišťování obrany státu;
  • zajišťuje plnění zákona o válečných hrobech a pietních místech, vede jejich souhrnnou evidenci, koordinuje péči a zpracovává mapovou vrstvu válečných hrobů a pietních míst;
  • zajišťuje úkoly spojené s obranným plánováním, včetně opatření národního systému reakce na krize a operační přípravy státního území;
  • zabezpečuje úkoly spojené s vyhlášením stavu nebezpečí na území kraje;
  • při krizových stavech zabezpečuje provedení stanovených krizových opatření;
  • posuzuje možná rizika vzniku krizové situace na území kraje, vede přehled možných zdrojů rizik vzniku mimořádných událostí a krizových situací na území kraje;
  • zpracovává dokumentaci potřebnou k zajištění připravenosti kraje na řešení krizových situací a koordinaci záchranných a likvidačních prací;
  • podílí se na zpracování krizového plánu kraje, plní úkoly z něj vyplývající za účelem zajištění připravenosti kraje na řešení krizových situací a komplexně zabezpečuje rozpracování úkolů krizového plánu kraje v Plánu připravenosti Krajského úřadu Plzeňského kraje na řešení mimořádných událostí a krizových situací;
  • zabezpečuje cvičení orgánů krizového řízení;
  • zabezpečuje provoz informačních systémů, komunikaci, sběr dat a informací v oblasti krizového řízení a zajišťuje využití jednotných geografických podkladů;
  • navrhuje finanční zabezpečení přípravy a řešení mimořádných událostí a krizových situací;
  • podílí se na zajišťování bezpečnosti České republiky dle zvláštních zákonů;
  • zajišťuje připravenost kraje na řešení vojenských krizových situací, včetně provádění kontrolní činnosti v této oblasti;
  • v oblasti obranného plánování zpracovává dílčí plán obrany kraje, k tomu organizuje součinnost, koordinuje a kontroluje přípravná opatření obcí s rozšířenou působností, ostatních územních správních úřadů a odborů krajského úřadu a poskytuje jim metodickou pomoc pro zpracovávání potřebné dokumentace pro přípravu a řešení vojenských krizových situací;
  • plní úkoly krajského úřadu vyplývající z branného zákona;
  • zajišťuje provoz a kryptografickou ochranu vládního utajeného spojení;
  • zajišťuje plnění úkolů vyplývajících krajskému úřadu ze zákona o požární ochraně;
  • zpracovává podklady pro nařízení kraje k požární ochraně.

1.2.2. Oddělení dotací a projektu Bezpečný kraj
  • zajišťuje v rámci působnosti odboru poskytování dotací obcím ze státního rozpočtu.