Působnost odboru Bezpečnosti a krizového řízení Krajského úřadu Plzeňského kraje podle Organizačního řádu KÚPK č. 1/2023 02. dubna 2025 13:05, Mgr. Bc. Kamil František Šefl 1.1. Samostatná působnost připravuje podklady pro rozhodování orgánů kraje k zajišťování připravenosti na mimořádné události, provádění záchranných a likvidačních prací a ochranu obyvatelstva kraje; zabezpečuje realizaci přijatých rozhodnutí; připravuje podklady pro rozhodování orgánů kraje k zajišťování připravenosti na krizové situace a k jejich řešení; zabezpečuje realizaci přijatých rozhodnutí; připravuje podklady pro rozhodování orgánů kraje k zajišťování připravenosti kraje v systému hospodářských opatření pro krizové stavy a zabezpečuje realizaci přijatých rozhodnutí; připravuje podklady pro rozhodování orgánů kraje v oblasti požární ochrany; zpracovává v rámci působnosti odboru smlouvy, objednávky, dokumentaci veřejných zakázek malého rozsahu; v systému řízení rizik krajského úřadu posuzuje možná rizika, stanovuje opatření k jejich zamezení a provádí analýzu plnění těchto opatření v rámci odboru; zpracovává vnitřní předpisy související s působností odboru; podílí se na rozvoji speciálních informačních systémů; zpracovává připomínky k legislativním materiálům pro mezirezortní připomínkové řízení v působnosti odboru; zastupuje kraj v odborných pracovních platformách; zajišťuje spolupráci s Policií České republiky, Hasičským záchranným sborem České republiky i s ostatními složkami integrovaného záchranného systému. 1.1.1. Oddělení krizového řízení zajišťuje administraci a funkčnost webového portálu pro krizové řízení; koordinuje činnosti spojené s evakuací či invakuací v budovách Krajského úřadu Plzeňského kraje; 1.1.2. Oddělení dotací a projektu Bezpečný kraj zajišťuje realizaci projektu „Plzeňský kraj – bezpečný kraj“; zajišťuje činnosti v oblasti prevence kriminality; podílí se na zajišťování bezpečnosti v obcích; kooperuje s Komisí pro bezpečnost a záchranný systém; zpracovává žádosti o dotace ze státního rozpočtu na činnosti v působnosti odboru a zajišťuje jejich administraci a využití; spravuje finanční prostředky vyčleněné v rozpočtu kraje pro oblast krizového řízení, IZS a projektu „Plzeňský kraj – bezpečný kraj“, včetně krizové rezervy; administruje v rámci působnosti odboru programové i individuální dotace, příspěvky a dary z rozpočtu kraje i ze státního rozpočtu a včetně kontroly použití poskytnutých finančních prostředků a včetně řízení při porušení rozpočtové kázně; odpovídá za chod spisové služby odboru; zpracovává uzávěrky dokumentů k vozidlu a docházku odboru. 1.2. Přenesená působnost zajišťuje činnost bezpečnostní rady kraje a krizového štábu kraje, zabezpečuje zpracování a evidenci podkladů pro jednání těchto orgánů; plní úkoly pracoviště krizového řízení; plní úkoly krajského úřadu uložené mu zákonem o integrovaném záchranném systému; zabezpečuje plnění úkolů uložených hejtmanem při zajišťování připravenosti kraje na krizové situace a při jejich řešení; plní úkoly krajského úřadu při zajišťování připravenosti kraje na krizové situace a při jejich řešení; zajišťuje plnění úkolů kraje uložených zákonem o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti; v rámci své působnosti přezkoumává rozhodnutí vydaná orgány obce v řízení podle zvláštních zákonů zajišťuje výkon agendy přestupků v rámci své působnosti; projednává přestupky proti pořádku ve státní správě vyskytující se na více úsecích státní správy, pokud jejich spáchání souvisí s přestupkovým jednáním spadajícím do působnosti odboru; poskytuje odbornou a metodickou pomoc obcím v rámci své působnosti; kontroluje výkon přenesené působnosti obcemi v rámci své působnosti vykonává dozor nad vydáváním a obsahem usnesení, rozhodnutí a jiných opatření orgánů obcí v přenesené působnosti ve své působnosti. 1.2.1 Oddělení krizového řízení zabezpečuje plnění úkolů uložených hejtmanem v systému hospodářských opatření pro krizové stavy; plní úkoly krajského úřadu v systému hospodářských opatření pro krizové stavy; zabezpečuje plnění úkolů orgánů kraje k zajišťování obrany státu; zajišťuje plnění zákona o válečných hrobech a pietních místech, vede jejich souhrnnou evidenci, koordinuje péči a zpracovává mapovou vrstvu válečných hrobů a pietních míst; zajišťuje úkoly spojené s obranným plánováním, včetně opatření národního systému reakce na krize a operační přípravy státního území; zabezpečuje úkoly spojené s vyhlášením stavu nebezpečí na území kraje; při krizových stavech zabezpečuje provedení stanovených krizových opatření; posuzuje možná rizika vzniku krizové situace na území kraje, vede přehled možných zdrojů rizik vzniku mimořádných událostí a krizových situací na území kraje; zpracovává dokumentaci potřebnou k zajištění připravenosti kraje na řešení krizových situací a koordinaci záchranných a likvidačních prací; podílí se na zpracování krizového plánu kraje, plní úkoly z něj vyplývající za účelem zajištění připravenosti kraje na řešení krizových situací a komplexně zabezpečuje rozpracování úkolů krizového plánu kraje v Plánu připravenosti Krajského úřadu Plzeňského kraje na řešení mimořádných událostí a krizových situací; zabezpečuje cvičení orgánů krizového řízení; zabezpečuje provoz informačních systémů, komunikaci, sběr dat a informací v oblasti krizového řízení a zajišťuje využití jednotných geografických podkladů; navrhuje finanční zabezpečení přípravy a řešení mimořádných událostí a krizových situací; podílí se na zajišťování bezpečnosti České republiky dle zvláštních zákonů; zajišťuje připravenost kraje na řešení vojenských krizových situací, včetně provádění kontrolní činnosti v této oblasti; v oblasti obranného plánování zpracovává dílčí plán obrany kraje, k tomu organizuje součinnost, koordinuje a kontroluje přípravná opatření obcí s rozšířenou působností, ostatních územních správních úřadů a odborů krajského úřadu a poskytuje jim metodickou pomoc pro zpracovávání potřebné dokumentace pro přípravu a řešení vojenských krizových situací; plní úkoly krajského úřadu vyplývající z branného zákona; zajišťuje provoz a kryptografickou ochranu vládního utajeného spojení; zajišťuje plnění úkolů vyplývajících krajskému úřadu ze zákona o požární ochraně; zpracovává podklady pro nařízení kraje k požární ochraně. 1.2.2. Oddělení dotací a projektu Bezpečný kraj zajišťuje v rámci působnosti odboru poskytování dotací obcím ze státního rozpočtu.