Žáci učili učitele jak řešit matematické úlohy

obrazek
22. ledna 2019 13:01, aktualizováno 12:01,

Žáci Střední průmyslové školy Tachov představili pedagogům svoje práce v matematickém programu Wolfram Mathematica a poskytli jim tak inspiraci pro vlastní výuku. Prezentace se konala v rámci semináře „Matematická gramotnost ve výuce“, která se uskutečnila 12. prosince 2018 v rámci projektu „Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Plzeňského kraje“ v budově Krajského úřadu PK. Seminář byl primárně určen pedagogům středních škol a skládal se ze tří oblastí.

První část byla prezentována paní RNDr. Evou Zelendovou z NÚV, která vysvětlila pojem matematická gramotnost a věnovala se dále jeho podstatě ve výuce. Velice zajímavé bylo i grafické srovnání matematické gramotnosti dětí v předchozích letech se současností, kde se bohužel ukazuje, že matematická gramotnost u dětí klesá a je potřeba se jí intenzivně věnovat. Pozornost se také věnovala oblastem, které dělají dětem největší problémy. Jsou to v první řadě slovní úlohy, převody jednotek, funkce, ale i geometrická představivost a pečlivost při čtení zadání. RNDr. Zelendová dále upozorňovala na potřebu provazovat jednotlivé předměty tak, aby se matematická gramotnost prolínala například i do dějepisu, zeměpisu či jiných školních předmětů. Přednáška zahrnovala spoustu názorných a inspirativních příkladů aplikovaných na běžný život a každodenní situace, jelikož matematika je všude kolem nás.

Jako další přednášející se představili právě žáci Střední průmyslové školy Tachov, Světce 1 v doprovodu svého učitele Ing. Stanislava Jílka, který jim pomáhal s tvořením žákovských prezentací. Žáci představili svoje práce v matematickém programu Wolfram Mathematica, který na škole používají jako podporu matematické gramotnosti. Tento software umožňuje žákům vytvářet jednoduché aplikace či programovat složitější programy a řešit tak zajímavé matematické problémy, provádět výpočty a vizualizaci dat. Manipulace s grafickými objekty je snadná, obsahuje dynamické prvky a pomáhá porozumět učivu.

Jako poslední byla na programu prezentace Lucie Tiché, která představila aplikaci Techambition, která nabízí vhodné úlohy pro danou látku a tam, kde to má smysl, doporučí skupinovou výuku. Aplikace umí sledovat vývoj jednotlivých studentů a přizpůsobuje tomu i složení týmů pro skupinovou práci, vyhodnocuje, jak ta která skupina pracovala, kolik skupin odpovědělo dobře nebo špatně a jaký typ skupin tak odpověděl. Je možné si zkontrolovat, v čem jednotlivé skupiny chybovaly a pak jim látku případně dovysvětlit.

Z evaluačních dotazníků bylo patrné, že se účastníkům akce líbila a hodnotili pozitivně zejména tipy a materiály k výuce matematiky. Kladně bylo hodnoceno získání inspirace pro další sebevzdělávání a možnost vyučovat matematiku novými způsoby.