Silniční doprava po vstupu do EU

obrazek
26. února 2004 12:10, aktualizováno 30. května 2012 14:55,

Vstupem do EU se dnem 1.5.2004 se realizovaly významné změny v provozování silniční dopravy. Došlo k úplné liberalizaci vzájemné, tranzitní a třetizemní dopravy v rámci států Unie, povolovací režim zůstal pouze ve styku s nečlenskými státy. Vstupem do EU tak našim dopravcům, kteří mají koncesi pro mezinárodní přepravu pro cizí potřeby, začalo být volně dosažitelné celé území států EU.

Došlo též ke změně v přístupu autodopravců na dopravní trh a také v prokazování skutečnosti, že dopravce je oprávněn provozovat silniční nákladní a osobní dopravu. Tuto problematiku upravuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1072/2009, o společných pravidlech pro přístup na trh mezinárodní silniční nákladní dopravy, a nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1073/2009, o společných pravidlech pro přístup na mezinárodní trh autokarové a autobusové dopravy a o změně nařízení (ES) č. 561/2006. Uvedená nařízení jsou bezprostředně právně závazná na území České republiky jakožto členského státu Evropské unie. Některé skutečnosti z uvedených nařízeních jsou upraveny i v zákoně č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů.

Na základě uvedených právních předpisů je podnikatel v silniční dopravě oprávněn provozovat mezinárodní dopravu velkými vozidly na základě licence Společenství (dále jen „eurolicence“). Eurolicence v plném rozsahu nahrazují dříve používaná:

  • dvoustranná povolení vyměněná mezi členskými státy,
  • doklad, který vydaly příslušné orgány státu, v němž je dopravce usazen, a který osvědčuje, že dopravci byl povolen přístup na trh mezinárodní silniční nákladní dopravy.
     

Eurolicence má tedy i kontrolní účel, protože se vydá pouze dopravci, který je usazen v členském státě v souladu s právními předpisy, a je v dotyčném členském státě v souladu s právními předpisy Společenství a tohoto státu o přístupu k povolání provozovatele silniční nákladní dopravy oprávněn k provozování mezinárodní silniční přepravy.

Podnikatel v silniční dopravě je oprávněn provozovat mezinárodní silniční dopravu velkými vozidly pouze za předpokladu, že splňuje čtyři základní podmínky, kterými jsou:

  • usazení
  • dobrá pověst
  • finanční způsobilost
  • odborná způsobilost

Eurolicence je vydávána příslušným orgánem členského státu, v němž je dopravce usazen. Dopravce obdrží:

  • prvopis Eurolicence (zvlášť pro nákladní a osobní dopravu)
  • tolik opisů, kolik má k dispozici vozidel, a to jak vlastních tak na základě smluv o pronájmu či leasingu, která nahlásil dopravnímu úřadu a pro něž prokázal finanční způsobilost

Postup při vydávání eurolicencí a dalších eurodokumentů je podrobně uveden v článku "Eurolicence a další související dokumenty vztahující se k provozování mezinárodní dopravy", který je publikován na těchto webovských stránkách (složka Doprava-Dopravci).

Liberalizace silniční dopravy se dotýká také problematiky kabotáže. Od 14. 5. 2010 v oblasti kabotáže platí pravidla stanovená nařízením č. 1072/2009 o společných pravidlech pro přístup na trh mezinárodní silniční nákladní dopravy, které ruší Nařízení (EHS) č. 881/92, o přístupu na trh silniční přepravy zboží uvnitř Společenství na území nebo z území členského státu nebo procházející územím jednoho nebo více členských států,  a dále ruší Nařízení (EHS) č. 3118/93, kterým se stanoví podmínky, za nichž může dopravce nerezident provozovat vnitrostátní silniční přepravu zboží uvnitř členského státu. Na základě tohoto nařízení každý dopravce, provozující nákladní dopravu pro cizí potřebu, který je držitelem licence Společenství (eurolicence),  je oprávněn za podmínek stanovených v uvedeném nařízení provozovat kabotáž. Kabotáži musí vždy předcházet mezinárodní přeprava věcí z členského státu nebo ze třetí země do jiného členského státu. Kabotáž může být provedena až po dodání nákladu, dovezeného v rámci mezinárodní přepravy, tj. až po úplném vyložení nákladu z mezinárodní přepravy. Musí být provedena se stejným vozidlem, v případě soupravy se stejným motorovým vozidlem, se kterým byla provedena mezinárodní přeprava, která kabotáži předchází. Kabotáž je možné provést buď v hostitelském členském státě, do kterého směřovala mezinárodní přeprava, nebo v jakémkoli jiném členském státě. Blíže k problematice kabotáže viz např. webové stránky Ministerstva dopravy (www.mdcr.cz).