Seminář Vzdělávání k občanství pro 21. století

obrazek
10. dubna 2018 07:55, aktualizováno 11. dubna 2018 07:48, Mgr. Soňa Lomičková

Program zahájil Bohumil Kartous, vedoucí komunikace ze společnosti EDUin. B. Kartous je odborníkem na vzdělávání a ve svém příspěvku hovořil zejména o kondici českého školství a jeho budoucnosti.

Jako druhý byl na programu příspěvek Martina ŠmokaUSC Shoah Foundation. M. Šmok představil unikátní multimediální internetovou vzdělávací platformu s názvem IWittness, která je vytvořena pro učitele a studenty středních škol. Zmíněná platforma poskytuje sbírku více než tisíce výpovědí pamětníků. Výpovědi se dají sledovat v různých jazycích, nejvíce je jich k dispozici v anglickém jazyce, dále se z nich dají stříhat vlastní videa. Studentům je poskytnut kontext potřebný k hlubšímu pochopení různých fenoménu např. holokaustu. Studenti získávají důležité gramotnosti potřebné v 21. století – informační, mediální a digitální gramotnost. Závěrem svého vystoupení představil M. Šmok vzdělávací aktivity IWalks, které spojují návštěvu autentické lokality s úryvky svědectví pamětníků z archivu USC Shoah Foundation popisující historické události, které se na této lokalitě odehrály. V současné době se již do projektu IWalks zapojilo například Gymnázium Plzeň, Mikulášské náměstí 23, které pomáhá s vytvořením IWalks pro město Plzeň.

S posledním příspěvkem vystoupil Karel Strachota, který je ředitelem a zakladatelem vzdělávacího programu Jeden svět na školách (www.jsns.cz) společnosti Člověk v tísni. K. Strachota seznámil přítomné s audiovizuálními výukovými lekcemi, které jsou pro učitele k dispozici a dalšími aktivitami, jako například projekt s názvem Studentské volby. Studentské volby umožňují středoškolákům vyzkoušet si volby „nanečisto“. Pořádáním těchto voleb se přispívá k aktivnímu, zodpovědnému a sebevědomému občanství budoucích prvovoličů. Neméně zajímavý je projekt s názvem Kdo jiný?, který vede mladé lidi k občanské angažovanosti.

Účastníci semináře závěrem vyplnily evaluační dotazníky, ze kterých je patrné, že seminář považují za velmi přínosný. Kladně hodnotili zejména možnost využití materiálů a videí ve své výuce.