Zahájení sezóny cyklobusů a turistických spojů proběhne stylově historickým autobusem do Brd

obrazek
13. května 2025 10:26, Mgr. Patrik Pátek

Cyklobusy a další turistické spoje v Plzeňském kraji se těší obrovské oblibě všech výletníků. Jak těch, kteří mají v ruce trekingové hole, nebo těch, kteří upřednostňují pevný stisk řídítek. V rámci spojů Integrované dopravy Plzeňského kraje (IDPK) budou i letos po boku standardně vypravovaných autobusů a vlaků k dispozici všem turistům také rozličná sezonní spojení. Většina takových autobusů bude vybavena vlekem nebo cyklorámem pro kola. Dostatek místa pro kola bude samozřejmostí i ve spěšných vlacích s názvy Český les a Šumava.

„Příjemně nízkou cenu za kolo jsme ani v letošním roce v Plzeňském kraji nezvyšovali. Za čtyřhodinovou jízdenku pro kolo tak zaplatíte dvacet korun, zatímco čtyřiadvacetihodinová vás vyjde na čtyřicet korun. Cena je stejná pro standardní kolo i elektrokolo,“ uvádí náměstek hejtmana pro dopravu, Pavel Čížek. Při nakládce kola se očekává spolupráce s cyklistou, protože naložit obzvlášť některá těžší elektrokola rozhodně není legrace. Je také třeba, aby si cyklista z kola sundal všechny odnímatelné věci, jako svítilny, tašky, lahve, cyklopočítače a další příslušenství, které by mohlo během cesty upadnout.

Kompletní jízdní řády, ceníky a další důležité informace nejen ohledně sezonních spojů naleznete na webu IDPK. Jízdní řády samozřejmě naleznete také v aplikaci Virtuální Plzeňská karta, kde si navíc můžete rezervovat místo pro své kolo v cyklobusu a naplánovat si výlet bez stresu z toho, zdali na vás zbyde místo. Pro všechny výlet doporučujeme zakoupit jízdenky Turista Plzeňskem, které se prodávají v různých variantách (jednotlivec, skupina, s Bavorskem, s MHD Plzeň…) a jsou jednoznačně nejvýhodnějším způsobem pro celodenní cestování po celém Plzeňském kraji.

Cyklobusy v Brdech a stylové zahájení provozu

Oblastí s cyklobusovou tradicí je určitě CHKO Brdy, která si i přes své zpřístupnění veřejnosti v roce 2016 drží stále nádech tajemna, a proto je u výletníků čím dál tím více oblíbená. Pro ranní začátek výletu v oblasti Spáleného Poříčí či Teslínska se hodí z Plzně nejvíce cyklobusová linka 447 vyjíždějící z Plzně v 8:10 z Terminálu a v 8:16 ze Slovan. Autobus s vlekem pro 22 kol doveze své cestující do Spáleného Poříčí v 8:42 a v cílové stanici Věšín, Teslíny zastaví v 8:59.

Další autobus s přepravou 5 kol na cyklorámu je linka 248, která spojuje Mirošov s Teslíny přes Skořice, Borovno a Míšov. První ranní spoj vyjíždí již z Rokycan, stejně jako tam poslední večerní končí. Zbylé dva páry mají návaznost na vlaky v Mirošově. Skvělým doplňkem v oblasti je i pravidelná páteřní linka 523 Rožmitál – Plzeň (bez přepravy kol) a již zmíněné vlaky linky P21 na trati Rokycany – Mirošov – Příkosice – Nezvěstice (s přepravou cca 8 kol).

Do Brd vyjede v sobotu 17. května krom pravidelných cyklobusů také historický autobus Karosa ŠL 11 Turist. Z Plzně vyrazí 10 minut po cyklobusu linky 447 a přes Věšín, Teslíny (9:10-9:20) se vydá do Rokycan, kam dorazí chvilku po 10. hodině dopolední. Na cestu zpět po stejné trase se vydá tento krásný retro kousek v 10:15 a do Plzně přijede ve 12:50. Jen pozor na hodinovou pauzu v Teslínech v tomto směru. Přeprava v historickém autobuse je zdarma, spoje hradí Plzeňský kraj. Bližší informace k nostalgické jízdě naleznete na stránkách IDPK Nostalgie.

Turistický vlak a cyklobusy v oblasti Českého lesa

V ústraní neprávem často zůstává oblast Českého lesa, která se táhne na české straně od Domažlic přes Tachovsko kolem Mariánských Lázní až k Chebu. V rámci podpory turismu je snaha ukázat návštěvníkům, že se Český les krajinou velmi podobá Šumavě a nabízí tak ideální možnosti pro výlety pěšky i na kole. „Sám jezdím pravidelně na kole do práce, a tak si rád zase po roce vyzkouším naše spoje i cestou na výlet. Mým favoritem bude letos rozhodně oblast Českého lesa, kde je zpravidla větší klid a při projížďce či procházce si krásně vyčistím hlavu od běžného stresu a pracovních povinností,“ dodává ředitel organizátora dopravy POVED, Jiří Kozák.

Turistický vlak Český les vyjíždí z Plzně v 8:10 a vydá se přes Stříbro (8:38) do Svojšína (8:49) a dále do Boru (9:12) přes Sycherák (9:28) až do Bělé nad Radbuzou (9:52), kde je možný přestup na cyklobus linky 649 na Železnou a Přimdu. Zpět se vlak vydá na cestu z Bělé v 17:01 a do Plzně dorazí v 18:37. V motorové jednotce jsou k dispozici zásuvky a Wi-Fi. Nejen pro železniční fanoušky je zajímavým faktem, že tento vlak pojede po jinak osobní dopravou nevyužívané trati Svojšín – Bor.

Po území Českého lesa pojedou hned tři cyklobusy. Z Plzně (8:30) do oblasti Bělé (10:06) a Přimdy (10:50) vyrazí linka 649 s kapacitou pěti kol. Zpět se linka vydá z Přimdy v 15:55 a do Plzně dorazí v 18:25. Dalším autobusem s přepravou pěti kol je linka 251, která vás z Plzně (8:10) doveze nejen do Tachova (9:31) ale až k hranicím s Německem do Staré Knížecí Hutě (10:05). Zpět ze Staré Knížecí Hutě vyjíždí cyklobus v 16:50, aby dorazil do Plzně v 18:43. S posledním cyklobusem na území Českého lesa se dostáváme dokonce za hranice České republiky, a to hned dvakrát. Linka 651 s kapacitou pro 5 kol spojí již tradičně Furth im Wald, Domažlice, vrchol Čerchov a Waldmünchen. I v této lince platí tarif IDPK. Všechny tři cyklobusy jezdí každou sobotu, neděli a státní svátek od 17.5. do 12.10.2025.

Pravidelnou linkou nejen s kolem do Dolní Bělé, Manětína a Nečtin

K meandrům hlubokého údolí řeky Střely se můžete z Plzně vydat pravidelnou linkou 322, která vás doveze do Dolní Bělé a vybrané spoje do Manětína či dokonce až do Nečtin. Pozor však na fakt, že cyklorám s kapacitou 5 kol mají o víkendech jen vybrané spoje s odjezdy z Plzně v 9:05, 13:05 a 17:05. Vhodným doplňkovým spojením jsou linky 355 Manětín – Žihle – Kralovice a linka 404 Pražské integrované dopravy (Praha –) Rakovník – Kralovice – Manětín – Nečtiny, kde již také platí tarif IDPK včetně jízdenek Turista Plzeňskem. Nesmíme zapomenout i na vlaky linky R25, které zastavují mj. právě v Žihli, kde jsou provázány s linkou 355.

Všechny zmíněné cyklobusy do Brd, Českého lesa a do Manětína jezdí každou sobotu, neděli a státní svátek od 17.5. do 12.10.2025. Vlak je v provozu každou sobotu od 17.5. do 11.10.2025.

Šumava posílená a s novým spojením do Německa

Cyklobusy a turistické spoje směřující na Šumavu či přímo spojující jednotlivá sídla a turistické cíle v Národním parku Šumava a jeho okolí patří k těm nejvytíženějším, často až extrémně. Všechny cyklobusy pojedou obdobně jako v předchozích letech s několika vylepšeními. Novinkou bude znovuzavedení cyklobusu linky 983 s kapacitou pro pět kol na prodloužené trase Železná Ruda – Velký Javor – Bodenmais, kam již zajíždí turistická stálice, linka 982 z Klatov a Nýrska.

Na lince 974 (kapacita 5 či 22 kol podle spoje) budou navíc o prázdninách zavedeny posilové spoje pro pěší turisty do Srní a Modravy. Na posilové spoje bude nasazen velkokapacitní autobus pro 120 lidí. U linky 975 Sušice – Stachy se pro tuto sezónu rozšířil počet spojů právě do jihočeských Stachů. Konkrétní rozsah provozu a všechny potřebné informace naleznete na zmíněném webu idpk.cz. Z Plzně na Šumavu a zpět lze pak výhodně využít spěšný vlak Šumava v 7:00 z Plzně, který v turisticky nejsilnějších dnech nabídne kapacitu přinejmenším pro 24 kol. Další odjezdy spojů na Šumavu z Plzně jsou možné např. v 7:40 (denně), 8:40 (většina dní v letní sezoně) a 9:40 (denně).

Jízdní řád historického autobusu do Brd


Jízdní řád spěšného vlaku Český les


Autobus Karosa ŠL 11 Turist

Karosa ŠL 11 byla nástupcem legendárního autobusu Škoda 706 RTO. Výrobě běžela od roku 1970 do roku 1981, kdy byla nahrazena Karosami řady 700. Typ Turist se vyráběl od roku 1972 a byl určen spíše na zájezdy než pro linkovou dopravu, přesto se i tyto kusy dostávaly na linky ČSAD. Karosou ŠL 11 se mohli cestující svézt ve své době i na linkách z Plzně do Míšova či z Rokycan do Skořic a Borovna.

Integrovaná doprava Plzeňského kraje

Integrovaná doprava Plzeňského kraje (IDPK) je systém veřejné dopravy zajišťující dopravní obslužnost měst a obcí Plzeňského kraje. Pro cestující je každá den vypravováno 317 moderních autobusů v jednotném standardu kvality – nízkopodlažních, s klimatizací, s USB dobíječkami a ve většině případů i s Wi-Fi připojením. Podobně odpovídá nejnovějším trendům i vlaková flotila, která je sestavena převážně z moderních motorových a elektrických jednotek splňujících požadavky zákazníků na vozidla v 21. století.


Galerie