Virtuální realita se uplatňuje ve školách i nemocnicích

obrazek
24. března 2023 12:52, aktualizováno 13:18, Bc. Patrik Pátek

Virtuální realita může více pomáhat při školní výuce i ve zdravotnictví. Přesvědčili se o tom členové výboru pro digitalizaci, IT a Otevřený kraj spolu s náměstkem hejtmana Petrem Vankou při prezentaci VR School a VR Medical od plzeňské společnosti CIE group, která moderní technologii na Plzeňsku postupně zavádí do praxe.

V současné chvíli v Plzni běží již několik projektů. Virtuální realita VR Medical se používá ve Fakultní nemocnici v Plzni a program VR School je zařazen do výuky na pěti základních školách a soukromém Gymnáziu Františka Křižíka. „Praxe nám ukazuje, že virtuální realita má skvělé výsledky v rehabilitaci a skvěle ji využívají také ve školství, kdy dětem dokáže přiblížit situace, které se v reálném světě vyzkoušet nedají jako třeba cesta do vesmíru nebo do hlubin lidského těla. Jde o moderní pomůcku, která má budoucnost, a proto se snažíme tuto myšlenku šířit a možnosti využití dostávat více do povědomí. Myslím, že by bylo skvělé, kdyby se i tato technologie podařila dostat do našich nemocnic i středních škol,“ hovoří o možnostech předseda výboru pro digitalizaci, IT a Otevřený kraj Milan Chaloupka.

Virtuální realita ve výuce je skvělý pomocník pro vzdělávání. Umožňuje žákům a studentům prožít situace, které by ve skutečnosti byly nebezpečné, drahé nebo neproveditelné – výlety do vesmíru, chemické pokusy nebo historické události. Ve zdravotnictví pak pomáhá třeba při rehabilitaci. „Uplatňujeme nejnovější technologie tam, kde jsou opravdu užitečné. Nechceme při rehabilitaci nahrazovat lidský kontakt, ale využít přidanou hodnotu - poskytnout vizuálně-prostorovou stimulaci v kvalitě a frekvenci, které bychom jinak nedosáhli a chceme motivovat pacienty,“ sdělil Konstantin Novikov z VR Medical, když hned upřesnil samotnou funkci: „Rehabilitace ve virtuální realitě pomáhá obnovit motorické funkce s prvky motorického učení a umožňuje transfer získaných dovedností do běžného života. Po úrazu, operaci nebo onemocnění cílíme na obnovu rozsahu pohybu v kloubech, svalové síly a celkové kondice. Nezapomínáme ani na trénink rovnováhy nebo jemné motoriky.“

Virtuální realita přitom není hračkou ve zkušebním provozu, která nalezla i praktické využití. „Jde o certifikovaný zdravotnický prostředek, který prošel řadou zkoušek a studií a jeho pomoc a efektivita je skutečně prokázaná. Spolupracujeme s lékaři, terapeuty i ošetřovateli, kteří jsou špičkami ve svých oborech. Společně zařízení vyvíjíme a posunujeme stále na vyšší úroveň. Současně ale musím podotknout, že naší snahou není přenést virtuální svět do reálného prostoru, ale pomocí něj pomáhat a přinést nemožné do prostor školy,“ upozornil Marek Bárdy, který svou společnost CIE group přenesl nově do moderního prostředí TechToweru v Plzni na Světovaru. „Už jen to svědčí o skutečnosti, že TechTower opravdu naplňuje svou podstatu a zabydlují se v něm nadějné společnosti, díky kterým se Plzeň skutečně stává centrem, kde se rodí budoucnost,“ poznamenal Milan Chaloupka a dodal: „Možnostem využití virtuální reality pro školy se meze nekladou. Díky tomu najde uplatnění jak na základních, tak i středních školách a gymnáziích. Virtuální realita žáky spolehlivě zaujme, zapojí a prostřednictvím přímé zkušenosti předá požadované informace. Proto jde o ideální doplněk frontální výuky.“

 


Galerie