Středoškoláci soutěžili v opravě spotřebičů

obrazek
18. dubna 2023 19:14, Bc. Patrik Pátek

Střední odborné učiliště elektrotechnické v Plzni hostilo 1. ročník soutěže „Naučíme vás to opravit“. V té se mezi sebou utkali studenti technických oborů z celého Česka. Hlavním cílem bylo diagnostikovat a opravit reálné spotřebiče. Přestože se domácí studenti neztratili, vítězství brali zástupci z pražské střední školy z Centra odborné přípravy technickohospodářské.

Soutěž navazuje na stejnojmenný projekt, který reaguje na dlouhodobý nesoulad mezi poptávkou na trhu práce a nabídkou absolventů středních škol. Má za cíl motivovat ke zvýšení zájmu ze strany žáků, rodičů i veřejnosti. Stojí za ním sdružení výrobců spotřebičů APPLiA CZ. „Je to sdružení na evropské úrovni, ale má i své národní asociace. V našem sdružení v České republice je 16 světových výrobců a řada z nich si i v rámci povinnosti, která vyplývá z evropských nařízení o designu a opravitelnosti výrobku, uvědomila, že bude potřeba podpořit výchovu nových servisních pracovníků. Celý projekt vznikl proto, abychom byli schopni vzdělávat a vychovávat nové servisní pracovníky pro elektrospotřebiče, protože tento směr je od 90. let poněkud zanedbaný,“ vysvětlil autor projektu a generální ředitel APPLiA CZ Radek Hacaperka.


Do projektu spadají školy z Prahy, Hluboké nad Vltavou, Chomutova, Ostravy, Plzně a Třebíče. Každá se specializuje na svůj vlastní učební nebo studijní obor, ze kterého vycházejí servisní technici pro elektrozařízení. Studenti získají během studia znalosti o tom, jak přístroje fungují, jak je rozebrat, opravit a zase složit zpět. A právě plzeňské Střední odborné učiliště elektrotechnické na Vejprnické bylo vůbec první školou, která do projektu vstoupila. I proto se 1. ročník soutěže konal právě v západních Čechách. „V teoretické a praktické části se mezi sebou utkaly dvoučlenné týmy druhých ročníků. Jednotlivá družstva musela opravit pračku a kávovar. U přístrojů byla nasimulovaná stejná závada. Žáci měli za úkol vadu co nejdříve odhalit a zařízení opravit,“ popsal průběh soutěže Radek Hacaperka.

V teoretické části zářil domácí Lukáš Majer, který ani jednou nepochybil. V soutěži byl ve dvojici s Pavlem Moulisem. V praktické části sice veškeré spotřebiče dvojice opravila, ale velkou roli sehrál i čas, a tak nakonec plzeňská dvojka skončila těsně pod pomyslným pódiem. „Byl to nápad našeho mistra Václava Václavíka. Šli jsme do toho s nadějí, že dopadneme lépe, ale i tak to pro nás byla skvělá zkušenost a hodně jsme se toho naučili. Praktická část pro nás byla náročnější než teoretická, obzvlášť když vám za zády stojí porota a je tlak vše zvládnout co nejrychleji,“ poznamenal Pavel Moulis ze Středního odborného učiliště elektrotechnického v Plzni.


Podobné soutěže, projekty a aktivity přináší své ovoce. Střední školy a odborná učiliště zažívají díky tomu zvýšený zájem o studium. Počet přihlášek se podle autora projektu Naučíme vás to opravit Radka Hacaperky zvýšil v průměru o 13 procent. Vyplývá to ze statistik partnerských škol, z nichž některé oproti loňsku navýšily i kapacitu tříd. „Kvalitní učební obory vytváří předpoklad pro fungující infrastrukturu jednotlivých regionů,“ dodal Hacaperka, kterého doplňuje náměstek hejtmana pro oblast školství a sportu Vladimír Kroc, jenž vítězům předával ceny: „Chybí nám mladá generace, která by byla manuálně zdatná. Potřebujeme se vrátit zpět do situace, kdy děti naučíme praktickým dovednostem. Cením si proto podobných projektů, které poskytují mladým studentům nejen odborné znalosti, ale také praktické zkušenosti.“

1. ročník soutěže „Naučíme vás to opravit“

1. Praha - Střední škola - Centrum odborné přípravy technickohospodářské
2. Ostrava - Střední škola elektrotechnická
3. Hluboká nad Vltavou - Střední odborná škola elektrotechnická
 


Galerie