Zástupci Paktu zaměstnanosti Plzeňského kraje v čele s náměstkem hejtmana Petrem Vankou zavítali v pátek 23. května do dvou závodů firmy celosvětového dodavatele automobilových interiérových komponentů a systémů International Automotive Components Group s.r.o. (IAC Group) v Přešticích. Cílem jejich návštěvy bylo nastavení spolupráce v oblasti přizpůsobení vzdělávacích oborů na krajských středních školách potřebám v oblasti automatizace a robotizace. V závodě IAC 2, který patří k nejmodernějším výrobním závodům svého druhu v ČR, jim mimo jiné byla vedením společnosti představena i činnost tamního Tréninkového centra.
Tréninkové centrum, které je zaměřeno na využití virtuální reality, používá společnost pro nábor nových zaměstnanců. Virtuální realita zájemcům o práci v IAC přiblíží prostředí i podobu jejich budoucí činnosti. Projít jím musí každý zaměstnanec bez rozdílu pozice, na niž nastupuje, po dobu jednoho týdne. „V Tréninkovém centru se zaměřujeme na vytváření vztahů vůči firmě, vůči spolupracovníkům i vůči sobě. Vše tak, aby se v novém prostředí, do něhož vstupují, cítili bezpečně. Aby věděli, co je tam čeká, práci uměli a zvládli ji a užili si to. Není to o tom, že si odsedí přednášky, ty jsou u nás zakázané,“ přiblížil přítomným smysl tréninkového centra generální manažer IAC Plant Přeštice 2 Petr Papánek. Všichni přítomní též dostali možnost si virtuální realitu na vybraných pracovních pozicích vyzkoušet.

„Takovéto výukové centrum jsem zatím nikde neviděl a musím říct, že jste o hodně velký kus vepředu před mnoha dalšími společnostmi a že jste velmi inspirativní,“ ocenil centrum náměstek hejtmana Petr Vanka. Obdobně hodnotila tento způsob náboru zaměstnanců i ředitelka ÚP v Plzni Pavla Janovská. „Je opravdu skvělé a jinudy dnes cesta ani nevede. Všechny dovednosti a technika se mění tak velmi rychle, že je potřeba naučit zaměstnance, co bude přesně potřebovat pro danou pracovní pozici předem. Vždyť to, co umí ze školy, může být zastaralé anebo neodpovídá požadavkům doby,“ konstatovala a označila firmu IAC za vzorovou v oblasti náboru zaměstnanců i všech aktivit, které zajišťuje Úřad práce.
V rámci potřebného odborného vzdělání však tento velký krajský zaměstnavatel (v obou přeštických závodech zaměstnává IAC více než 2 tisíce zaměstnanců), který klade velký důraz na vzdělávání zaměstnanců a jenž využívá virtuální realitu pro školení a moderní simulační nástroje, postrádá stejně jako řada jiných firem především nástrojaře a elektrikáře.
„V rámci Paktu zaměstnanosti se společně s vedením HR společnosti budeme věnovat nastavení spolupráce se středními školami, které se věnují technickému vzdělávání. Například se budeme zabývat obory, které připravují žáky na budoucí profesi nástrojaře. Dohodli jsme se také, že společnosti pomůžeme k propojení s některými výzkumnými organizacemi, které v našem kraji působí. Předpokládáme, že předmětem zájmu o spolupráci mohou být například otázky automatizace výroby, zvyšování odolnosti tvářecích nástrojů, prediktivní údržby, či moderní metody zkoušek kvality výrobků,“ řekl po jednání s vedením přeštických závodů ředitel Regionální rozvojové agentury Filip Uhlík.
„Nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců je jedním z problémů, s jejichž řešením zaměstnavatelům pomáhá Pakt zaměstnanosti Plzeňského kraje. Společnosti jako IAC mají možnost například prezentovat na kulatých stolech v regionu, kde mohou středním a základním školám představit atraktivnost těchto profesí a pomoci tak najít mladým lidem správnou profesní cestu ideální pro ně i pro zaměstnavatele,“ dodala Martiny Bydžovská, konzultantka přípravy a řízení projektů rozvoje lidského kapitálu Paktu zaměstnanosti PK.
Společnost IAC patří mezi klíčové zaměstnavatele v Plzeňském kraji. Po celém světě provozuje více než 40 výrobních závodů a technických center. Celkově zaměstnává přes 22 000 pracovníků ve více než 20 zemích. Ve dvou závodech v Přešticích pracuje více než 2 100 zaměstnanců. Zaměřuje se na výrobu dílů a příslušenství pro motorová vozidla, konkrétně v oblasti interiérových a exteriérových prvků, jako jsou střešní panely, dveřní výplně, palubní desky či výplně zavazadlového prostoru. Jejími hlavními zákazníky jsou
přední světové automobilky jako jsou např. Mercedes-Benz, Audi, BMW, Volkswagen či Škoda Auto.