V neděli 11. prosince začne platit nový jízdní řád pro rok 2012. V Plzeňském kraji je připravován ve spolupráci s organizátorem a koordinátorem veřejné dopravy POVED Plzeň. Jízdní řád zahrnuje celkem 567 vlaků v působnosti Krajského centra osobní dopravy ČD Plzeň, z toho jezdí denně 230 vlaků, o sobotách a nedělích je nabízeno 245 spojů a pouze v pracovních dnech jezdí 207 vlaků. Počet vlakokilometrů regionálních spojů dosáhne 5 614 212, což v porovnání s letošním rokem představuje navýšení o 0,65 %.
Regionální osobní dopravu objednává Plzeňský kraj. Dálkovou dopravu, tedy rychlíkové spoje, České dráhy realizují na základě objednávky ministerstva dopravy. Do Plzeňského kraje bude v jízdním řádu 2012 nově pravidelně zajíždět spoj SC Pendolino, a to každou sobotu ze směru Bohumín (5:32) – Praha hl.n. (8:59) – Plzeň hl.n. (10:38) a dále přes Cheb (11:33) do Františkových Lázní (11:41) a zpět. Vlak bude jezdit na komerční riziko ČD a nabídne nejrychlejší spojení z Prahy do Chebu v čase 2 hodiny 33 minut.
Nejvýznamnější změny v regionální dopravě v Plzeňském kraji
-
Začne jezdit nový spěšný vlak z Plzně hl.n. ve 14:58 hodin do Horaďovic předměstí.
-
Přibyde jeden pár osobních vlaků z Plzně hl.n. v 15:15 hodin do Stříbra a zpět.
-
Pět vlaků „Plzeňské linky“ bude prodlouženo o úsek Nezvěstice – Blovice.
-
Začne jezdit nový spoj ze Železné Rudy-Alžbětína v 18:21 do Klatov s přestupovou návazností dále do Plzně hl.n.
-
Z důvodu zrušení železniční stanice Zbiroh budou nově vlaky začínat a končit ve stanici Kařízek
-
Vlakové spoje jsou zrušené minimálně. Spíše se jedná o kompenzace, např. za tři zrušené osobní vlaky v úseku Plzeň – Nepomuk bude jezdit nový spěšný vlak z Plzně hl.n. do Horažďovic předměstí a bude prodlouženo pět spojů „Plzeňské linky“ až do Blovic
Změny v regionální dopravě na jednotlivých tratích Plzeňského kraje
Trať 160 Plzeň hlavní nádraží – Žihle. Dochází k drobným změnám a k mírnému navýšení. Osobní vlak s odjezdem z Plzně hl.n. v 8:17 bude v úseku Plasy – Mladotice jezdit denně. Stejně tak bude v úseku Mladotice – Plasy denně jezdit i spoj, který přijíždí do Plzně hl.n. v 11:38.
Trať 170 Plzeň – hlavní nádraží – Stříbro. V pracovních dnech přibyde pár osobních vlaků s odjezdem z Plzně hl.n. v 15:15 a ze Stříbra 16:08, příjezd do Plzně hl.n. v 16:46.
Trať 170 Plzeň hlavní nádraží – Beroun. Většina změn souvisí s postupem stavebních prací na koridoru. V určitých úsecích není možné zachovat dvojkolejný provoz. Proto poměrně často došlo k minutovým posunům časové polohy spojů. Dalším důvodem změn je neobjednání dvou rychlíků, konkrétně spoje R 750 (odjezd z Prahy hlavního nádraží ve 4:10) a R 767 (odjezd z Plzně hl.n. ve 22:10) v úseku Plzeň hl.n. – Praha hl.n. a z toho důvodu bylo nutné upravit i regionální spoje.
Postup stavebních prací v průběhu platnosti jízdního řádu přinese další změnu – zrušení železniční stanice Zbiroh a vznik nové zastávky Kařez (v jízdním řádu je poznámka, že zastávka bude otevřena ode dne vyhlášení). Vlaky, které dříve začínaly nebo končily v železniční stanici Zbiroh, budou nově vyjíždět nebo končit v železniční stanici Kařízek. Výraznější posun nastane u vlaku s odjezdem z Rokycan ve 22:18, nově bude odjíždět ve 22:43. Spoj s odjezdem z Rokycan ve 22:50 bude v úseku z Rokycan do Chrástu u Plzně zrušen, nově začne jezdit vlak z Radnic do Plzně hl.n. s příjezdem do Plzně ve 20:57.
Trať 176 Chrást u Plzně - Radnice. Minutové posuny časů z důvodu vazeb na vlaky tratě 170 Plzeň hl.n.– Beroun. Nově budou sloučené dva osobní vlaky v jeden s odjezdem z Chrástu u Plzně v 5:45. Spoj bude jezdit denně (kromě 25. prosince a 1. ledna).
Trať 183 Železná Ruda-Alžbětín – Klatovy – Plzeň hl.n. Začne jezdit zcela nový osobní vlak v úseku Železná Ruda-Alžbětín – Klatovy. Spoj bude dále pokračovat z Klatov do Plzně hl.n. v trase původního vlaku. Spoje bude jezdit denně (kromě 24. a 31. prosince) ze Železné Rudy-Alžbětína v 19:30 a do Plzně hl.n. přijede ve 21:47.
Trať 185 Horažďovice předměstí – Klatovy. Drobné změny v důsledku redukcí vlaků v dálkové dopravě. Nově rychlíky R 921 (odjezd z Plzně hl.n. ve 20:03) a R 668 (příjezd do Plzně hl.n. ve 21:57) nebudou jezdit denně, ale jen v pátky a ve svátky. Podle četnosti rychlíků jsou proto upravené přípojné vlaky ve stanicích Horažďovice předměstí a Nepomuk. Zvýší se četnost jízd v úseku Horažďovice předměstí – Horažďovice. Například vlaky, které odjíždějí ve 14:53, 16:53 a 18:53 budou nově jezdit do Horažďovic denně a zcela nový spoj začne jezdit v pracovních dnech v 15:53 z Horažďovic předměstí do Horažďovic.
Trať 190 Plzeň hl.n. – Horažďovice předměstí. Nově začne jezdit spěšný vlak z Plzně hl.n. ve 14:58 s příjezdem do Horažďovic předměstí v 15:49. Spoj bude jezdit v pracovních dnech a bude zastavovat ve stanicích Nezvěstice, Blovice a Nepomuk.
Nově začne jezdit v pracovních dnech spoj z Horažďovic předměstí v 15:43, z Nepomuku bude do Plzně hl.n. pokračovat v trase původního osobního vlaku s příjezdem v 16:53.
Začne jezdit denně osobní vlak z Plzně hl.n. v 7:08 do Horažďovic předměstí. Je to namísto ranního spoje s odjezdem z Plzně hl.n. v pracovních dnech 6:56 a spoje s odjezdem v 7:09, který jezdil o sobotách a svátcích.
Pět spojů „Plzeňské linky“ je prodlouženo o úsek Nezvěstice – Blovice. Jsou to spoje s příjezdem do Plzně hl.n. v 5:33, v 15:33 a 17:33 a s odjezdem z Plzně hl.n. ve 14:28 a v 16:28.
V jízdním řádu 2012 nebudou jezdit vlaky v úseku Plzeň hl.n. – Nepomuk s odjezdem z Plzně ve 14:39 a v 16:39 a s příjezdem do Plzně hl.n. v 18:53.
Nasazení nových a modernizovaných souprav na tratích v Plzeňském kraji
Část spojů zajišťují modernizované jednotky Regionova. Celkem je v Plzeňském kraji k dispozici 11 jednotek Regionova, které například na trati Rokycany – Příkosice zajišťují téměř 100 % spojů. Regionovy jezdí také na spojích „Plzeňské linky“, kde v úseku Plzeň hl.n. – Blovice představují 31 % spojů. Mezi Plzní hl.n. a Kozolupy Regionovy zajišťují 40 % spojů. Na tratích Plzeň – Mladotice, Plzeň – Domažlice a Plzeň – Železná Ruda začnou postupně jezdit modernizované motorové vozy 842. K zahájení platnosti jízdního řádu k 11. prosinci budou k dispozici 3 modernizované vozy, v průběhu roku 2012 přibude čtvrtý.
Ve druhé polovině roku 2012 začnou dodávky motorových jednotek PESA a budou pokračovat v průběhu roku 2013. Vozidla se budou postupně nasazovat do provozu na trati Plzeň – Domažlice. Za přispění finančních prostředků z Regionálního operačního programu bude na trati jezdit sedm jednotek z celkového počtu devíti kusů, které výrobce nazval LINK II. Soupravy nabízejí moderní klimatizovaný interiér pro 120 sedících cestujících. Jsou nízkopodlažní a bezbariérová. V jednotce je univerzální prostor pro přepravu velkých zavazadel jako jsou kočárky nebo jízdní kola. Samozřejmostí je vybavení pro vozíčkáře včetně bezbariérové toalety s uzavřeným systémem nebo audiovizuální informační systém.
Plzeňská linka