Dobrá finanční stabilita, podpora webových stránek, málo nezaměstnaných a průměrný plat v horní části žebříčku. To jsou důvody, proč se podnikatelsky nejpřívětivějším místem Plzeňského kraje staly Rokycany. Na druhé příčce se umístily Klatovy. Třetí pozici ve srovnávacím výzkumu Město pro byznys, který již šestým rokem hodnotí 205 obcí s rozšířenou působností a 22 městských částí hlavního města České republiky, obsadily Nýřany. Výzkum zpracovala agentura Datank.
I když jsou v Rokycanech drahé byty i stavební pozemky nebo znečištěné ovzduší, odnesly si v hodnocení podnikatelského prostředí druhé místo. V přístupu veřejné zprávy zdolaly první příčku, a staly se tak vítězi celkového žebříčku. „To, že jsme se umístili na prvním místě, je pro nás opravdu skvělá zpráva. Již v minulých ročnících se Rokycany umístily mezi prvními. Letošní úspěch je tedy vyústěním dlouhodobé snahy o vytvoření otevřené a dobře fungující radnice. Město Rokycany věnuje spolupráci s podnikateli velkou pozornost, snaží se vytvářet nové podmínky pro investory na území města. V letošním roce buduje napojení stávající průmyslové zóny na obchvat, čímž nabídne další možnosti investic v městě,“ uvedla místostarostka Rokycan Marie Hlásková.
Druhé místo patří Klatovům, které vedou v testu elektronické komunikace, úředních hodinách radnice a mají dostatek studentů v odborném vzdělávání. Třetí Nýřany se mohou pochlubit nejnižší dlouhodobou nezaměstnaností.
V letošním roce je součástí projektu Město pro byznys také Cena týdeníku Ekonom za přínosnou spolupráci s radnicí. Ta vyzdvihuje firmy, jež pro své město dělají víc, než je náplň jejich práce. Firmy nominují samotní starostové. V Plzeňském kraji tuto cenu získala společnost ARTEO CZ z Blovic. Firma dlouhá léta pravidelně sponzoruje město. Muzeu jižního Plzeňska pomáhá s přípravou výstav, přispívá na vybavení MŠ, ZŠ a DDM a sponzoruje akce těchto školských zařízení. Finančně sponzoruje sportovní kluby a poskytuje bezplatně dopravní prostředky na dopravu na sportovní soutěže. Městu za režijní náklady firma vybudovala kancelář starosty. Stánky a tribunami bezplatně zajišťuje akce města, vyrábí bezplatně reklamní materiály a poutače. Městu ročně uspoří 100 tisíc korun.
Obce se ve srovnávacím výzkumu Město pro byznys hodnotí na základě 42 kritérií rozdělených do dvou oblastí: podnikatelské prostředí a přístup veřejné správy. Druhou jmenovanou oblast, která se na celkovém hodnocení podílí padesáti procenty, mohou svým chováním radnice ovlivnit.

Pohled do sálu - v první řadě náměstek hejtmana Václav Šlajs s náměstkyní hejtmana Zdeňkou Liškovou
Pořadí měst v Plzeňském kraji
|
1.
|
Rokycany
|
2.
|
Klatovy
|
3.
|
Nýřany
|
4.
|
Plzeň
|
5.
|
Tachov
|
6.
|
Horšovský Týn
|
7.
|
Nepomuk
|
8.
|
Kralovice
|
9.
|
Horažďovice
|
10.
|
Domažlice
|
11.
|
Blovice
|
12-13.
|
Stříbro
|
12-13.
|
Sušice
|
14.
|
Přeštice
|
15.
|
Stod
|
Město pro byznys 2013
Základní informace o výzkumu
Město pro byznys je srovnávací výzkum, který již šestým rokem vyhodnocuje podnikatelské prostředí ve všech obcích s rozšířenou působností v ČR a ve všech městských částech hlavního města Prahy.
Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom. Data vyhodnocuje agentura pro informace a analýzy Datank. Partnerem projektu je Komerční banka.
Cílem výzkumu je vytvořit diskusní platformu na téma podpory malého a středního podnikání ze strany místních samospráv. Od podobných srovnání, výzkumů a žebříčků se srovnávací výzkum Město pro byznys liší:
-
důrazem na vyhodnocení transparentních a srovnatelných dat
-
automatickým vyhodnocením největšího počtu měst
-
vyhodnocením největšího počtu sledovaných kritérií
-
v oblasti podnikatelského průzkumu největším počtem dotazovaných podnikatelů (téměř 7000)
-
vyhlášením výsledků za jednotlivé kraje i celou Českou republiku.
Metodika hodnocení
Město pro byznys je nejrozsáhlejším výzkumem municipalit v ČR. Srovnává mezi sebou 205 obcí a 22 městských částí hlavního města Prahy, k čemuž využívá největšího počtu kritérií. Výzkum získává více jak 20 tisíc dat z nezávislých zdrojů, jako jsou Český statistický úřad, Ministerstvo finanční ČR, Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, CCB, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Ústav zdravotnických informaci a statistiky ČR, či největšího online průzkumu platů www.platy.cz. Další data se získávají online dotazníkovým šetřením obcí, telefonickým průzkumem mezi podnikateli a vlastními „mystery testováními“.
Metodika hodnocení je založena na vyhodnocení 42 kritérií rozdělených do dvou základních oblastí:
-
podnikatelské prostředí – 21 kritérií
-
přístup veřejné správy – 21 kritérií
Vyhodnocení dat probíhá od ledna do srpna.
Harmonogram letošního ročníku
-
sběr dat leden – srpen 2013
-
zahájení projektu 14. října 2013
-
krajská kola – vyhlášení výsledků
-
Liberecký kraj 16. října 2013
-
Ústecký kraj 17. října 2013
-
Kraj Vysočina 23. října 2013
-
Jihočeský kraj 24. října 2013
-
Karlovarský kraj 30. října 2013
-
Plzeňský kraj 31. října 2013
-
Zlínský kraj 6. listopadu 2013
-
Jihomoravský kraj 7. listopadu 2013
-
Moravskoslezský kraj 13. listopadu 2013
-
Olomoucký kraj 14. listopadu 2013
-
Středočeský kraj 20. listopadu 2013
-
Hlavní město Praha 21. listopadu 2013
-
Královéhradecký kraj 26. listopadu 2013
-
Pardubický kraj 27. listopadu 2013
Celostátní finále: 10. prosince 2013
Výsledky loňského ročníku
Celostátní výsledky:
-
1. místo: Přelouč
-
2. místo: Humpolec
-
3. místo: Dobruška
PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ – 21 kritérií
• podíl podnikatelů (podíl podnikajících fyzických osob v ekonomicky aktivním obyvatelstvu); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
• podíl firem (počet právnických osob na 1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
• podíl středních a velkých firem v místním podnikatelském prostředí (podíl firem s více než 50 zaměstnanci); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
• vývoj počtu ekonomických subjektů (meziroční rozdíl počtu ekonomických subjektů); údaj je za celé ORP; čím vyšší změna, tím je město hodnoceno lépe
• cena za odvoz odpadu (výše ročního poplatku za svoz odpadu pro právnické osoby při frekvenci svozu jednou týdně); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• cena vodného a stočného (součet cen vodného a stočného za m3 včetně DPH); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• aktuální ekonomický rozvoj; kupní síla spotřebitelů, konkurence v regionu, rozsah a kvalita sítě dodavatelů/poskytovatelů služeb a dostupnost pracovní síly (vyhodnocení na základě průzkumu mezi podnikateli); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• stabilita krajiny (poměr ekologicky pozitivně využívaných ploch k negativním; pozitivně hodnocené plochy - zahrady, travní porosty, lesy a vodní plochy; negativně hodnocené plochy - orná půda, zastavěná plocha, ostatní plocha); údaj je za celé ORP
• znečištění ovzduší (součet měrných emisí za tuhé emise, SO2, NOx a CO v t/km2); údaj je za ORP
• počet lékařů (počet registrovaných pacientů na jednoho lékaře); údaj je za celé ORP
• vzdálenost k dálniční síti; údaj se vztahuje jen k hodnocenému městu
• cena stavebních pozemků (průměrné kupní ceny stavebních pozemků v Kč/m2); kritérium se vypočítává dle velikosti města v příslušném okresu
• cena bytů (průměrné ceny bytů v Kč/m2); kritérium se vypočítá dle velikosti města v příslušném okresu
• infrastruktura lokality; dostupnost pozemků a prostorů pro podnikání a dopravní dostupnost – silniční a dálniční síť (vyhodnocení na základě průzkumu mezi podnikateli); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• nezaměstnanost (míra registrované nezaměstnanosti); údaj je za celé ORP; čím nižší nezaměstnanost, tím je město hodnoceno lépe
• věk nezaměstnaných (podíl osob ve věku do 24 let z celkového počtu nezaměstnaných); údaj je za celé ORP; čím vyšší je zastoupení osob ve věku do 24 let, tím je město hodnoceno lépe
• dlouhodobá nezaměstnanost (podíl osob s délkou evidence nad 1 rok z celkového počtu nezaměstnaných); údaj je za celé ORP; čím nižší je mezi nezaměstnanými podíl evidovaných déle než 1 rok na pracovním úřadě, tím je město lépe hodnoceno
• konkurence na pracovním trhu (počet uchazečů na 1 volné místo); údaj je za celé ORP; čím vyšší je počet uchazečů na jedno pracovní místo, tím lépe je město hodnoceno
• průměrný měsíční plat; údaj se vztahuje k okresu; čím nižší jsou platy, tím lépe je město hodnoceno (data dodala společnost Profesia, provozovatel portálu platy.cz)
• změna počtu obyvatel (celkový přírůstek obyvatel za rok vztažený na 1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší je přírůstek obyvatelstva, tím lépe je město hodnoceno
• podíl učňů a středoškolských studentů odborného vzdělávání (počet učňů a studentů k počtu obyvatel); údaj je za celé ORP
2) PŘÍSTUP VEŘEJNÉ SPRÁVY – 21 kritérií
• úspěšnost získávaní dotací (výše uznatelných nákladů dotací z EU přepočtená na počet obyvatel); údaj se vztahuje k hodnocenému městu • podíl kapitálových výdajů obce; údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• kapitálové výdaje; údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost Czech Credit Bureau)
• objem dotací na veřejnou dopravu (roční objem výdajů ze strany obce na veřejnou dopravu); údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost Czech Credit Bureau)
• likvidita; údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost Czech Credit Bureau)
• hospodaření radnice - iRating; údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost Czech Credit Bureau)
• dluhová služba/běžné příjmy; údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost Czech Credit Bureau)
• podpora webových stránek (obsah webových stránek z pohledu podnikatelů); hodnocena je jednoduchost a přehlednost; při hodnocení se zohledňuje samostatná sekce pro podnikatele již na domovské internetové stránce obce, odkaz na formuláře z domovské stránky, počet formulářů a to, zda jsou formuláře uloženy ve formátu DOC nebo PDF; do kritéria podpory webových stránek se hodnotí i umístění a rozsah katalogu místních firem; údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• test elektronické komunikace (rychlost a kvalita odpovědi); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• úřední hodiny (úřední hodiny MěÚ); pokud je počet úředních hodin živnostenského odboru vyšší nežli počet úředních hodin pro celý úřad, započítávají se úřední hodiny živnostenského odboru; při hodnocení se zohledňuje i výzva domluvit si schůzku telefonicky mimo úřední hodiny; údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• počet strážníků (počet obyvatel k počtu úvazků strážníků zajišťujících pořádek); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• počet žáků ve třídě na ZŠ; údaj je za celé ORP
• služby a otevřenost městského (turistického) informačního centra; údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• poplatek za rekreační pobyt v penzionu (poplatek za rekreační pobyt - ubytování v penzionu na osobu a den; ubytovaná osoba + využité lůžko); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• poplatek za stánek (poplatek za užívání veřejného prostoru - stánek k prodejním účelům, nejdražší lokalita, krátkodobé umístění); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• poplatek za předzahrádku (poplatek za užívání veřejného prostoru - stánek k prodejním účelům, nejdražší lokalita, krátkodobé umístění); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• poplatek ze vstupného (poplatek ze vstupného na komerční, sportovní, kulturní a jiné akce); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• daň z nemovitostí pro podnikatele (místní koeficient dle novely zákona č. 338/1992 Sb. o dani z nemovitostí a výpočet daně z nemovitosti pro jednopodlažní prodejnu o rozloze 100 m2 umístěné v nejdražší části obce/města); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• spokojenost s přístupem radnice (vyhodnocení na základě průzkumu mezi podnikateli); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• vstřícnost a ochota úředníků (vyhodnocení na základě průzkumu mezi podnikateli); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• odborná kompetence úředníků (vyhodnocení na základě průzkumu mezi podnikateli); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• rychlost vyřizování agendy (vyhodnocení na základě průzkumu mezi podnikateli); údaj se vztahuje k hodnocenému městu