Metodika k nařízení obcí - regulační řád

obrazek
24. září 2013 11:07, aktualizováno 31. ledna 2022 10:06, Mgr. Markéta Svobodová

Metodika k nařízení obcí – regulační řád

Zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, v platném znění (dále jen „zákon o ochraně ovzduší“), zmocňuje obce k vydávání tzv. regulačních řádů, a to formou nařízení. Ustanovení § 10 odst. 4 zákona o ochraně stanoví:

(4) Je-li to třeba, vydá obec pro případy vzniku smogové situace regulační řád. Regulační řád obsahuje opatření na omezení provozu silničních motorových vozidel. Regulační řád se nevydá, je-li zřejmé, že omezení provozu vozidel v obci nemůže přispět ke snížení úrovně znečištění. Regulační řád vydává obec formou nařízení[1] a zároveň o jeho vydání informuje ministerstvo. Odbornou pomoc při zpracování regulačních řádů poskytuje obcím ministerstvo[2].

Pozn.: Smogová situace je podle § 10 odst. 1 zákona o ochraně ovzduší stav mimořádně znečištěného ovzduší, kdy úroveň znečištění oxidem siřičitým, oxidem dusičitým, suspendovanými částicemi PM10 nebo troposférickým ozonem překročí některou z prahových hodnot uvedených v příloze č. 6 k tomuto zákonu za podmínek uvedených v této příloze.

V ustanovení § 41 odst. 11 zákona o ochraně ovzduší je pak zakotveno jedno z přechodných ustanovení.

(11) Nařízení obcí a krajů, kterými byly vydány regulační řády na základě zmocnění obsaženém v zákoně č. 86/2002 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona, pozbývají platnosti uplynutím 2 let ode dne nabytí účinnosti[3] tohoto zákona.

Nařízení obcí vydaná na základě zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění platném do 01.09.2012 (konkrétně na základě § 6 odst. 6 a § 8 odst. 5 citovaného zákona), tedy pozbudou platnosti ke dni 01.09.2014.

K podmínkám vydávání regulačních řádů obcí dle § 10 odst. 4 zákona o ochraně ovzduší se Ministerstvo životního prostředí vyjádřilo v rámci své metodiky, kdy odpovědělo na otázku: „Jaké jsou podmínky pro vydávání regulačních řádů obcí dle § 10 odst. 4 zákona o ochraně ovzduší?“

Obec musí určit vliv dopravy na kvalitu ovzduší na jejím území a na základě toho zvážit využití regulace dopravy s ohledem na technické provedení daně regulace (dopravní značení, objízdné trasy apod.). Je možné si za tímto účelem nechat zpracovat studii o vlivu dopravy na kvalitu ovzduší v obci, jakož i o technickém provedení opatření vyplývajících z regulace dopravy. Regulační řády dle § 10 odst. 4 zákona o ochraně ovzduší jsou míněny jako krátkodobá opatření v době smogových situací. Jsou určeny zvláště pro obce, které disponují objízdnými trasami a zároveň například nechtějí využívat dlouhodobých opatření na regulaci dopravy v podobě nízkoemisních zón[4].

Kontrola nařízení obcí

Krajský úřad Plzeňského kraje je na základě § 125 obecního zřízení příslušný k dozorové činnosti nad vydáváním nařízení obcí. Při kontrole nařízení krajský úřad posuzuje, zda jsou tato vydávána v souladu se zákonem, popřípadě s jinými právními předpisy.

zpracováno ke dni 31. 12. 2021


[1] § 11 odst. 1 zákona č. 128/20000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů

[2] Pozn.: jedná se o Ministerstvo životního prostředí (viz § 4 odst. 9 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší).

[3] Zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, nabyl účinnosti dne 01.09.2012.

[4] § 14 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší.

 

Soubory ke stažení