V roce 2024 byly zrealizovány krajské projekty prevence kriminality RE/START 2024 a Kraje po bezpečný internet - on-line kvízy XI. - 2024, na jejichž financování se podílelo Ministerstvo vnitra České republiky a Plzeňský kraj. Plzeňský kraj také podával žádost o dotaci ze státního rozpočtu na realizaci krajského projektu prevence kriminality reagujícího na zvládání dopadů uprchlické vlny souvisejících s invazí Ruské federace na Ukrajinu. V roce 2024 byl zrealizován projekt Preventivní pracovník - specialista pro práci s ukrajinskou mládeží - 2024 - 2. kolo, který byl plně financován Ministerstvem vnitra České republiky.
Cílem projektu RE/START 2024 bylo předcházet kriminalitě u cca 55 dětí a mladistvých z Plzeňského kraje zaměřením se na jejich smysluplné trávení volného času, osobní rozvoj a rozvoj sociálních a vzdělávacích kompetencí vedoucích ke zvýšení možností uplatnění ve společnosti, vzdělávacím systému, pracovním i osobním životě. Prostředkem k tomuto cíli byla realizace sociálně-preventivních aktivit v podobě volnočasových aktivit, workshopů a zážitkového kurzu; podpora v podobě zvyšování kompetencí rodičů v oblasti trávení volného času jejich dětí a finanční podpora docházky do zájmových kroužků či podpora dětí a mladistvých prostřednictvím dobrovolnické sítě. Všechny plánované aktivity se uskutečnily a navazují na existující síť sociálních služeb ve vybraných sociálně vyloučených lokalitách. Na základě uvedených informací můžeme zhodnotit, že u dětí, event. rodičů, kteří byli do projektu zapojeny intenzivněji a dlouhodoběji (opakovaná účast na nabízených aktivitách a související dlouhodobé zapojení do služeb), je možno vidět pozitivní rozvoj sociálních a vzdělávacích kompetencí, které v důsledku vedou ke zvýšení jejich šancí na uplatnění se ve vzdělávacím systému i osobním životě. Je zcela evidentní, že je nezbytná dlouhodobá kontinuální práce přizpůsobená věku cílové skupiny, v ideálním případě je potřeba jednotlivé aktivity kombinovat, aby bylo možné včas reagovat na případné potřeby a změny. Aktivit se celkově zúčastnilo 84 dětí, dospívajících a mladistvých (1 zletilý do 26 let věku) a 33 rodičů, všech 33 z nich přímou účastí na pořádaných aktivitách (volnočasové aktivity, workshopy) a 16 rodičů opakovanými konzultacemi souvisejícími s podporou dětí volnočasovými a dalšími aktivitami v rámci projektu (někteří unikátní klienti, jiní zároveň zapojeni do aktivit a workshopů). V průběhu projektu jsme nezaznamenali, že by se někdo z účastníků dopustil protiprávního jednání.
Oblast informačních a komunikačních technologií je jedna z nejdynamičtějších oblastí života. Bylo ale třeba věnovat odpovídající pozornost rovněž hrozbám a nebezpečím spojeným s užíváním informačních a komunikačních technologií. Případy trestné činnosti páchané v prostoru informačních a komunikačních médií jsou stále častější. Projekt Kraje po bezpečný internet - on-line kvízy XI. - 2024 si kladl za cíl snížit preventivní cestou tato rizika. Tento cíl byl naplněn. Projekt včetně soutěže je realizován v celé České republice, celkem se do projektu na www stránkách www.kpbi.cz doposud zaregistrovalo cca 26.000 účastníků. Základní kola soutěží budou ukončena 28. února 2025 a celý projekt včetně celorepublikového finále do 30. dubna 2025.
Projekt Preventivní pracovník - specialista pro práci s ukrajinskou mládeží - 2024 - 2. kolo navazoval na pilotní projekt Tlumočník-preventista - 2022 - 2. kolo realizovaný Plzeňským krajem v roce 2023. Hlavním cílem bylo vytvoření spektra aktivit vedoucích k prevenci rizikového chování dětí a mládeže ukrajinského původu ve věku 6 - 20 let. Tato cílová skupina je ve zvýšené míře vystavena sociálně patologickým jevům a kriminogenním situacím, ať už v roli oběti nebo pachatele (např. látkové i nelátkové závislosti, záškoláctví, šikana a kyberšikana, domácí násilí, interetnické konflikty, stigmatizace ve veřejném nebo mediálním prostoru, dlouhodobá nezaměstnanost apod.). Životní situace dětí a mladých lidí z Ukrajiny je stále komplikovaná a odráží realitu uprchlické krize jako důsledek válečného konfliktu. Projekt zároveň reaguje na potřeby cílové skupiny aktivně a smysluplně trávit volný čas, svým obsahem reaguje na nedostatek organizovaných a pravidelných aktivit a současně nízkoprahových (zejména z finančního hlediska) aktivit pro tuto skupinu. Aktivity byly také zaměřeny na budování takových atributů, dovedností a zkušeností, které napomáhají sociální integraci a snižování rizik spojených s dospíváním: posílení volních vlastností, sebepoznání, týmové spolupráce, navázání zdravých sociálních vztahů, schopnosti prosadit se apod.