Školní koordinátoři EVVO

obrazek
02. června 2023 07:03, aktualizováno 14. září 2023 12:22, Jiřina Pešová

Školní koordinátor/ka EVVO

Je pověřený pedagog, malý Superman/ka, který dokáže kvalifikovaně plánovat, koordinovat a realizovat environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu ve školách a školních zařízeních. S environmentální problematikou se pojí řada dalších vzdělávacích proudů, jako např. ekologická výchova, vzdělávání pro udržitelný rozvoj, či výchova k tvorbě a ochraně pestrého životního prostředí.

Pozice školního koordinátora EVVO je ve školách zavedena v souvislosti s průřezovým tématem, které je součástí nového kurikula českého školství. Je to práce náročná a vyžaduje kromě běžných učitelských povinností ještě další vzdělávání i práci navíc.
Koordinátor se výborně orientuje v environmentální problematice a umí pracovat s pedagogickým sborem, žáky i rodiči. Své kolegy vede k realizaci EVVO, motivuje je, inspiruje a deleguje na ně úkoly. Je přirozenou autoritou ve sboru, má výborné komunikační schopnosti a asertivní jednání. Je ochoten se stále vzdělávat.

Průřezové téma

Propojuje všechny vzdělávací oblasti, obory i předměty, má přispívat ke komplexnímu vzdělání a prostupovat školním životem na všech rovinách. Je vymezeno Rámcovým vzdělávacím programem každé školy.

Realizace EVVO

• začleňovat EVVO průřezově do života školy ve spolupráci s ostatními kolegy pedagogy
• zdůrazňovat přímé poznávání prostředí a kontakty se živou přírodou
• realizace nejrůznějších aktivit ve výuce, v mimoškolní činnosti, ve volnočasovém vzdělávání
• inovace výuky, vřazování nových témat a úhlů pohledu do vzdělávacích obsahů, používání alternativních metod, podporovat individuální a týmovou práci žáků či studentů
• pravidelně evaluovat výsledky v oblasti EVVO, kterých škola dosáhne a vyvozovat závěry, podle nichž se řídí další rozvoj
• zajišťovat další finanční prostředky na realizaci takovéto výuky
• hojně propagovat zvolené aktivity
• podněcovat a organizačně přispívat k ekologizaci provozu školy a včleňovat principy ekologicky šetrného a udržitelného provozu
• motivovat k dalšímu vzdělávání všech zaměstnanců školy v oblasti EVVO; jednak svou vlastní osvětou, dále zajištěním vhodných publikací, metodických materiálů, zvát k účasti na kurzech, seminářích a dalších vzdělávacích akcích
• externě spolupracovat, navazovat partnerství s řadou subjektů přispívajícím k rozvoji školy, ke sdílení zkušeností a k obohacení školního života

Specializační studium

V souladu s vyhláškou č. 317/2005 Sb. se jedná o „studium k výkonu specializovaných činností v oblasti environmentální výchovy.
Do funkce školního koordinátora EVVO by měli být přednostně dosazováni právě absolventi specializačního studia, avšak tato podmínka je Metodickým pokynem (2008) ředitelům škol pouze doporučována. Nejedná se tedy o nutné pravidlo.

Specializační studia probíhají v České republice od roku 2005 a realizují je akreditované vzdělávací organizace, nejčastěji střediska ekologické výchovy a vysoké školy. Studium však přinese učiteli rozšiřující kvalifikaci v oblastech, které k výkonu funkce potřebuje. Specializační studium klade na účastníky řadu nároků, zahrnuje minimálně 250 hodin přímé výuky a je zakončeno obhajobou závěrečné práce a zkouškou před komisí. Absolvent specializačního studia obdrží osvědčení o absolvování programu v rámci celoživotního vzdělávání, které je přílohou diplomu (Zouharová, 2012). Pokud funkci školního koordinátora EVVO vykonává absolvent specializačního studia, má nárok na příplatek ke mzdě a postup do vyšší platové třídy.

Zdroj: Výtah z Magisterské diplomové práce na téma Činnost a vzdělávání školních koordinátorů EVVO, autorka Bc. Pavlína Slámová.

Koordinátoři EVVO v Plzeňském kraji

W_Koordinátoři EVVO ZŠ 2022–23

W_Koordinátoři EVVO SŠ 2022–23

W_Koordinátoři EVVO speciální ZŠ 2022–23