Dne 2. 3. 2022 byla Krajskému úřadu Plzeňského kraje (dále jen „KÚPK“) doručena žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů. Za účelem zjištění aktuální rozhodovací praxe KÚPK v oblasti šetření reklam propagujících výrobky či služby se zdůrazněním jejich ceny nebo kvality (tj. obsahujících typicky tvrzení jako např. „nejlepší kvalita“, „nejlepší cena“, nebo v obecném znění „nevýhodnější“, „nejkvalitnější“, „kvalitní“, „výhodný“, „nejlevnější“, „nejnižší cena na trhu“, „nejnižší cena týdne“ apod.), bylo žádáno o:
i. o poskytnutí informace, zda a kolik správních řízení bylo zahájeno v posledních 5 letech v rámci výkonu dozoru Zdejšího odboru nad reklamou podle § 7 písm. i) zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání ve znění pozdějších předpisů („Zákon o regulaci reklamy“), ve vztahu ke klamavosti reklam při užití reklamního tvrzení v oblasti kvality a ceny; a
ii. o poskytnutí informace, jaká byla průměrná výše udělených pokut v posledních 5 letech za přestupek dle § 8a odst. 2 písm. b) a § 8a odst. 3 písm. b) Zákona o regulaci reklamy; a
iii. o poskytnutí informace, jaká byla průměrná výše udělených pokut v posledních 5 letech za přestupek dle § 8a odst. 2 písm. b) a § 8a odst. 3 písm. b) Zákona o regulaci reklamy v souvislosti s reklamními tvrzeními týkajícími se kvality nebo ceny.
Odbor kontroly, dozoru a stížností KÚPK k jednotlivým bodům žádosti uvedl, že:
ad i)
Odbor vnitřních věcí a krajský živnostenský úřad KÚPK (dále jen „krajský živnostenský úřad“) v posledních 5 letech nezahájil žádné správní řízení v souvislosti s reklamou ve vztahu k její klamavosti při užití reklamního tvrzení v oblasti kvality a ceny.
ad ii)
Obecně za porušení ustanovení § 2 odst. 1 písm. b) a dle § 8a odst. 2 písm. b) zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o regulaci reklamy“) zahájil krajský živnostenský úřad v rámci výkonu dozorové činnosti 11 kontrol, na které navazuje další blokové nebo příkazní řízení.
| 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Příkaz | 2000 | - | 15000 | 4000 5000 | - |
| 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Blok | - | 500 500 2000 3000 | 500 | 500 4000 | - |
Obecně za porušení ustanovení § 2 odst. 1 písm. b) a dle § 8a odst. 3 písm. b) zákona o regulaci reklamy nebylo krajským živnostenským úřadem vydáno žádné rozhodnutí.
ad iii)
Nerelevantní, viz sdělení v bodu ad i).