Informace poskytnuté dle InfZ - pracovní povinnost studentů v době nouzového stavu

03. září 2020 06:48, aktualizováno 06:51, Mgr. Gabriela Petrášová
Dne 19. 8. 2020 byla Krajskému úřadu Plzeňského kraje (dále jen „KÚPK“) doručena žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů. Požadovány byly následující informace (citujeme):
  1. zda Hejtman kraje využil během nouzového stavu, který byl vládou vyhlášen od 12. března do 17. května 2020, možnosti nařídit pracovní povinnost studentům pracovním příkazem na základě § 14 odst. 4 písm. a) krizového zákona,
  2. pokud ano, tak Vás dále žádám o informace
    1. podle jakého klíče byli studenti, jimž byla pracovní povinnost uložena, vybíráni (například pobyt na území kraje, aktivní studium na území kraje, studium vybraných oborů, předchozí dobrovolnická činnost atp.),
    2. jakým způsobem byl studentům pracovní příkaz doručován,
    3. na jakou práci, případně do kterých institucí, byli studenti a studentky přidělováni,
    4. kdo byl pověřen jejich vedením na místě výkonu pracovní povinnosti (např. zadávání konkrétních úkolů, dohled),
    5. zda byli studenti za pracovní povinnost odměňováni, pokud ano, zda na základě ustanovení § 35 krizového zákona, nebo na základě pracovněprávních dohod,
    6. jakým způsobem byla studentům rozvrhována pracovní doba,
    7. jakým způsobem byla se studenty řešena ochrana bezpečnosti a zdraví při práci,
    8. zda se studenti k výkonu takto uložené práce dostavili a zda úřad případně řešil nerespektování pracovní povinnosti,
    9. zda spolupráce s těmito studenty dále pokračovala po ukončení krizového stavu.
  3. Pokud je odpověď na první otázku záporná:  Zda kraj využil v období nouzového stavu studentů, dobrovolnických organizací nebo spolupráce se středními, vyššími odbornými školami a vysokými školami.
  4. Zda byla pracovní povinnost v době nouzového stavu nařízena i jiným osobám než studentům.
  5.  Zda kraj vydal v souvislosti s pracovní povinností nějaké obecně závazné předpisy.

K jednotlivým bodům žádosti KÚPK sdělil následující:

1. Ano, hejtman Plzeňského kraje této možnosti využil. Studenti byli zařazeni na výpomoc do oblasti sociálních služeb.
2.
  1. Klíčem k výběru studentů byl pobyt na území kraje a aktivní studium na území kraje; naopak vybíráni nebyli studenti, kteří v době nouzového stavu již v sociálních službách pracovali či v nich vykonávali dobrovolnickou činnost a dále studenti, kteří by výkonem pracovní povinnosti ohrozili sebe či osoby jim blízké.
  2. Pracovní příkaz byl doručován poštou; v případě dohody se studentem byl pracovní příkaz (opatřený elektronickým podpisem hejtmana) doručován též emailem.
  3. Studenti byli přidělováni k výkonu práce sociálního pracovníka a pracovníka v sociálních službách.
  4. Vedením studentů na místě výkonu pracovní povinnosti byl pověřen poskytovatel sociálních služeb, u nějž byla pracovní povinnost vykonávána.
  5. Studenti byli odměňováni dle § 35 krizového zákona.
  6. Studentům byla pracovní doba rozvrhována poskytovatelem sociálních služeb, u nějž byla pracovní povinnost vykonávána, a to po dohodě s jednotlivými studenty.
  7. Ochranu bezpečnosti a zdraví při práci se studenty odpovídajícím způsobem řešil poskytovatel sociálních služeb, u nějž byla pracovní povinnost vykonávána.
  8. Studenti se k výkonu uložené práce dostavili.
  9. Spolupráce po ukončení krizového stavu nepokračovala.
4. Pracovní povinnost nebyla v době nouzového stavu nařízena jiným osobám než studentům.
5. Plzeňský kraj v souvislosti s pracovní povinností obecně závazné předpisy nevydal.

V souvislosti s předmětem žádosti KÚPK dodal, že v oblasti zdravotnictví probíhala pomoc pouze na bázi dobrovolnosti. Plzeňský kraj využíval studenty či jiné dobrovolníky a spolupracoval se středními, vyššími odbornými a vysokými školami, a s dobrovolnickými organizacemi, resp. tuto spolupráci si především zajišťovaly jednotlivé zdravotnické subjekty.