Dne 7. 2. 2021 byla do datové schránky Plzeňského kraje dodána žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“). V souvislosti s podnětem žadatele učiněným dne 27. 12. 2020 elektronickou cestou na mailovou adresu hejtmanky Plzeňského kraje, doc. PaedDr. Ilony Mauritzové, Ph.D., v němž vyjádřil výhrady k fungování „stomatologické pohotovosti v EUC klinice v Plzni“ (k neprofesionálnímu jednání), žádal poskytnutí informace, resp. „sdělení, jak bylo v uvedené záležitosti postupováno“.
K žádosti Odbor kontroly, dozoru a stížností KÚPK nejprve v obecné rovině poukázal na některé aspekty zákona č. 372/2011 Sb., zákon o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákona o zdravotních službách“), související s obsahem podnětu k zubní pohotovosti, tj. že dle ustanovení § 110 odst. 1 písm. a) zákona o zdravotních službách odpovídá kraj v přenesené působnosti za organizaci a zajištění pohotovostní služby v oboru zubní lékařství, a poté že dle § 93 zákona o zdravotních službách může osoba k tomu oprávněná podat proti postupu poskytovatele při poskytování zdravotních služeb nebo proti činnostem souvisejícím se zdravotními službami stížnost. Osobou oprávněnou podat stížnost je dle uvedeného ustanovení pacient, zákonný zástupce nebo opatrovník pacienta, osoba blízká v případě, že pacient tak nemůže učinit s ohledem na svůj zdravotní stav nebo pokud zemřel, nebo osoba zmocněná pacientem. Stížnost se podává poskytovateli, proti kterému směřuje.
Jelikož podnět žadatele, nesplňující náležitosti stížnosti ve smyslu § 110 zákona o zdravotních službách, adresoval žadatel prvotně poskytovateli zdravotních služeb – EUC Klinika Plzeň s. r. o., konkrétně jejímu řediteli, rozhodla se hejtmanka Plzeňského kraje, doc. PaedDr. Ilona Mauritzová, Ph.D., po konzultaci s Odborem zdravotnictví KÚPK nejprve vyzvat k vyjádření k obsahu podnětu ředitele kliniky, který žadateli obratem dne 27. 12. 2020 přislíbil prověření jeho obsahu, a o tomto svém rozhodnutí současně hejtmanku Plzeňského kraje, doc. PaedDr. Ilonu Mauritzovou, Ph.D., elektronicky informoval. Prozatím zpětnou vazbu od ředitele kliniky hejtmanka Plzeňského kraje neobdržela.
Závěrem s ohledem na úpravu zákona o zdravotních službách KÚPK nutně podotkl, že pokud by nebyl se závěry dobrovolného šetření ředitele kliniky žadatel spokojen a trval by na podání stížnosti ve smyslu zákona o zdravotních službách, je nutno postupovat v souladu s úpravou tohoto zákona. O tomto byl žadatel telefonicky vyrozuměn dne 11. 2. 2021 sekretariátem hejtmanky Plzeňského kraje.
Stížnost musí podat u poskytovatele zdravotních služeb, proti kterému směřuje, pacient, nebo žadatel, coby osoba zmocněná pacientem (viz shora uvedené). Poskytovatel zdravotních služeb je poté povinen vyřídit stížnost do 30 dnů ode dne jejího obdržení, případně může tuto lhůtu odůvodněně prodloužit o dalších 30 dnů. Pokud by pacient (event. žadatel, jakožto zmocněnec) nebyl s vyřízením stížnosti ze strany poskytovatele zdravotních služeb spokojen, může (příp. žadatel může, jakožto zmocněnec) se v této věci se stížností obrátit na Odbor zdravotnictví KÚPK, který tomuto poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Stížnost dle § 93 odst. 2 zákona o zdravotních službách lze podat e-mailem opatřeným zaručeným elektronickým podpisem, prostřednictvím datové schránky, písemně prostřednictvím České pošty nebo osobně. Ve stížnosti je třeba uvést důvody nesouhlasu s jejím vyřízením ze strany poskytovatele a přiložit souhlas s nahlížením do zdravotnické dokumentace pacienta, opatřený jeho úředně ověřeným podpisem (podrobnosti lze nalézt na https://www.plzensky-kraj.cz/stiznosti).