Informace poskytnuté dle InfZ - monitoring kvality spojů společnosti České dráhy, a.s.

07. října 2020 08:34, Mgr. Gabriela Petrášová
Dne 22. 9. 2020 byla Krajskému úřadu Plzeňského kraje (dále jen „KÚPK“) doručena žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů. V souvislosti s vyhodnocováním kvality poskytovaných služeb Českými drahami, a.s. (dále jen „ČD“), u nichž Plzeňský kraj objednává část spojů, byly požadovány následující informace (citujeme):

A. Vyhodnocujete pravidelně odchylky mezi deklarovanými (zasmluvněnými) parametry kvality vypravovaných spojů a skutečností?
B. Jakým způsobem, v jaké míře podrobnosti, jak často a s jakým odstupem probíhá tento monitoring?
C. Získáváte tyto informace ze strany společnosti České dráhy a.s. nebo je shromažďujete vlastními silami? Pokud je reportují ČD, v jaké formě a jak často?
D. Registrujete stížnosti na tyto odchylky ze strany veřejnosti? Přesahují tyto podle vás únosnou mez?
E. Zveřejňujete informace o plnění parametrů kvality? Pokud ne, neuvažujete o tom, aby cestující viděli, že objednatel sleduje kvalitu služeb poskytnutých za veřejné prostředky?

K jednotlivým bodům žádosti KÚPK sdělil následující:

A. Ano, s vyhodnocováním pravidelných odchylek mezi zasmluvněnými a skutečnými pracujeme.
B. Monitoring probíhá zpravidla na základě měsíčních výkazů a průzkumů z terénů – jak běžných s viditelnou přítomností kontroly (kontrola kvality, spolupráce s vlakovými četami apod.), tak v režimu fiktivních cestujících. Do monitoringu jsou zanášena i pochybení, která zaměstnanci POVED s. r. o. (tj. Plzeňský Organizátor VEřejné Dopravy), Plzeňského kraje či dopravců zaznamenají i ve svých volnočasových jízdách mimo výkon práce. Vybraná pochybení jsou řešena s dopravcem okamžitě na základě mailové komunikace, z hlediska sankcí jsou pravidelně dopravcům zasílány výzvy o vyrozumění o zjištění porušení povinností včetně informace o možnosti uložení smluvní pokuty v důsledku porušení zjištěných povinností, na základě kterých Rada Plzeňského kraje může uložit dopravci sankce.
C. Využíváme oba způsoby. Od ČD reporty máme, a to zpravidla ve formě měsíčních výkazů. Záleží však na každém objednateli, co má konkrétně zasmluvněno. Do budoucna však sledujeme takový systém, který by byl co nejvíce daty naplňován v reálném čase (on-line) a snížili jsme tak závislost na výkazech dodávanými dopravci.
D. Ano, registrujeme i stížnosti ze strany veřejnosti. Zda přesahují únosnou mez, je na posouzení tolerance každého, nicméně nejedná se o ojedinělé záležitosti a tyto stížnosti samozřejmě řešíme.
E. Aktuálně pravidelně nezveřejňujeme zprávy o plnění kvality služeb jednotlivými dopravci, nicméně do budoucna toto zvažujeme.