Informace poskytnuté dle InfZ - místa, kde lze konat shromáždění dle nařízení obce

01. března 2021 09:07, Mgr. Gabriela Petrášová
Dne 7. 2. 2021 byla Krajskému úřadu Plzeňského kraje (dále jen „KÚPK“) doručena žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, kterou bylo žádáno v souvislosti se shromažďovacím právem v ČR o poskytnutí informace:

„Rada obce může určit místa ve svém obvodu, kde lze konat shromáždění spadající do úpravy shromažďovacího zákona i bez oznámení (§ 4 odst. 2 zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím. Žádám o sdělení informace, jestli v rámci místní příslušnosti Vašeho kraje je takové místo dle § 4 odst. 2 zákona č. 84/1990 Sb., které určila Rada obce nařízením." 

K žádosti KÚPK sdělil, že dle § 12 odst. 6 věty druhé zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o obcích“), je obec povinna zaslat nařízení obce neprodleně po dni jeho vyhlášení krajskému úřadu. KÚPK tak dle ustanovení § 125 zákona o obcích vystupuje jako příslušný orgán k dozorové činnosti nad vydáváním nařízením obcí, kdy při této činnosti KÚPK posuzuje, zda je nařízení obce vydáváno v souladu se zákonem, popř. jinými právními předpisy.
K samotnému předmětu žádosti KÚPK tak konstatoval, že nemá žádné informace o nařízení rady (případně zastupitelstva) obce na území Plzeňského kraje, které by bylo vydané podle zmocnění obsaženého v ustanovení § 4 odst. 2 zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 84/1990 Sb.“).
Ke shora uvedenému však KÚPK dodal, že KÚPK v této oblasti působí pouze jako poradní příp. kontrolní orgán. Nelze proto zcela vyloučit, že některá z obcí nacházející se v Plzeňském kraji využila zmocnění uvedené v § 4 odst. 2 zákona č. 84/1990 Sb. a vydala předmětné nařízení, avšak nedodržela svoji povinnost zaslat takové nařízení obce KÚPK. V takovém případě ale nemá KÚPK možnost zjistit, že obec takové nařízení vydala, neboť je nereálné sledovat veškeré úřední desky všech obcí v kraji. Bohužel krajské úřady nedisponují ani žádným sankčním nástrojem, prostřednictvím kterého by mohly vymáhat plnění této povinnosti.