Obecná metodika k nařízení měst a obcí

obrazek
31. července 2013 08:25, aktualizováno 31. ledna 2022 10:11, Mgr. Markéta Svobodová

Právní předpisy obcí

  • obecně závazné vyhlášky obcí jako právní předpisy upravující záležitosti, které náležejí do samostatné působnosti obcí (k regulaci záležitostí náležejících do samostatné působnosti obce může obec přistoupit zásadně vždy, neboť oprávnění k takové úpravě obsahuje čl. 104 odst. 3 Ústavy České republiky)
  • nařízení obcí upravující záležitosti, které náležejí do přenesené působnosti obcí (k regulaci záležitostí svěřených obci do její přenesené působnosti může obec svými nařízeními přistoupit pouze tehdy, existuje-li v právním řádu k takové úpravě výslovné zákonné zmocnění (srov. čl. 79 odst. 3 Ústavy České republiky)

V obou případech se pro ukládání povinností třetím osobám těmito právními předpisy uplatní ústavní omezení, které se primárně dovozuje z čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, a podle něhož mohou být povinnosti ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod. Povinnostmi se přitom rozumí jak příkaz, tak zákaz určitého jednání. Mají-li tedy být právním předpisem obce, lhostejno zda nařízením či obecně závaznou vyhláškou, uloženy třetím osobám povinnosti, může se tak stát pouze na základě výslovného zákonného zmocnění.

Právní rámec vymezující nařízení obcí je zakotven především v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o obcích“): v ustanovení § 11 odst. 1 a 2, § 61 odst. 2 písm. a), v kontextu s ustanovením § 35 odst. 2.

Podle platné právní úpravy mohou obce vydávat nařízení v těchto případech:

  • na základě § 4 odst. 2 zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění pozdějších předpisů, může rada obce ve svém územním obvodu nařízením určit místa, kde lze konat shromáždění k účelu uvedenému v § 1 odst. 2 citovaného zákona bez oznámení.
  • na základě § 4a odst. 1 zákona č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, ve znění pozdějších předpisů, může obec v rozsahu a za podmínek stanovených v rozhodnutí ministerstva nařízením obce stanovit maximální ceny.
  • na základě § 18 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, může obec vydat tržní řád formou nařízení obce. Podle § 18 odst. 4 citovaného zákona pak obec může nařízením obce stanovit, že některé formy prodeje zboží nebo poskytování služeb prováděné mimo provozovnu jsou v obci nebo její části zakázány – např. zákaz pochůzkového a podomního prodeje.
  • na základě § 46 písm. b) zákona č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon), ve znění pozdějších předpisů, obec vydává na návrh krajské veterinární správy nařízení obce o nařízení mimořádných veterinárních opatření.
  • na základě § 23 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, může obec pro účely organizování dopravy na území obce v nařízení obce vymezit oblasti obce, ve kterých lze místní komunikace nebo jejich určené úseky užít za cenu sjednanou v souladu s cenovými předpisy.
  • na základě § 27 odst. 5 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, může obec nařízením vymezit úseky místních komunikací a chodníků, na kterých se pro jejich malý dopravní význam nezajišťuje sjízdnost a schůdnost odstraňováním sněhu a náledí.
  • na základě § 27 odst. 7 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, může obec nařízením stanovit rozsah, způsob a lhůty odstraňování závad ve schůdnosti chodníků, místních komunikací a průjezdních úseků silnic.
  • na základě § 22 odst. 1 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů, při vyhlášení nouzového stavu nebo stavu nebezpečí starosta obce zajišťuje provedení krizových opatření v podmínkách obce. Je-li k tomuto účelu nutné vydat nařízení obce, nabývá nařízení obce účinnosti okamžikem jeho vyvěšení na úřední desce obecního úřadu. Nařízení obce se zveřejní též dalšími způsoby v místě obvyklými, zejména prostřednictvím hromadných informačních prostředků a místního rozhlasu. Stejný postup se použije při vyhlašování změn obsahu již vydaného nařízení obce.
  • na základě § 10 odst. 4 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně v ovzduší, v platném znění, může obec vydat regulační řád. Je-li to třeba, vydá obec pro případy vzniku smogové situace regulační řád. Regulační řád obsahuje opatření na omezení provozu silničních motorových vozidel. Regulační řád se nevydá, je-li zřejmé, že omezení provozu vozidel v obci nemůže přispět ke snížení úrovně znečištění. Regulační řád vydává obec formou nařízení a zároveň o jeho vydání informuje ministerstvo. Odbornou pomoc při zpracování regulačních řádů poskytuje obcím ministerstvo.

Obec vykonávající rozšířenou působnost může vydávat nařízení obce pro správní obvod stanovený zvláštním právním předpisem, a to v těchto případech:

  • na základě § 25 odst. 2 zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů, může obec s rozšířenou působností vyhlásit záměr zadat zpracování lesní hospodářské osnovy.

Pravomoc k vydávání nařízení má rada obce. Jedná se o vyhrazenou pravomoc rady (§ 102 odst. 2 písm. d) zákona o obcích), která nemůže být delegována na jiný orgán obce. K platnému usnesení rady obce (jím se schvaluje nařízení) je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech jejích členů (§ 101 odst. 2 zákona o obcích). V obcích, v nichž se rada obce nevolí (zastupitelstvo obce má méně než 15 členů), pravomoc vydávat nařízení obce náleží zastupitelstvu obce (§ 102 odst. 4 a odst. 2 písm. d) zákona o obcích).

Pravomoc k vydání obecně závazné vyhlášky má zastupitelstvo obce – viz § 84 odst. 2 písm. h) zákona o obcích. Přehled zákonných zmocnění pro vydávání obecně závazných vyhlášek územně samosprávných celků a metodické materiály jsou dostupné na stránkách Ministerstva vnitra.

Platnost a účinnost právních předpisů

Od 1. 1. 2022 dochází ke změně v oblasti vydávání právních předpisů a to z důvodu přijetí zákona č. 35/2021 Sb., o Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů (dále jen "Sbírka právních předpisů").  Oproti dosavadnímu způsobu vyhlašování právních předpisů obcí, tedy obecně závazných vyhlášek obcí a nařízení obcí, kdy podmínkou jejich platnosti bylo vyvěšení na úřední desce obce po dobu 15 dnů, budou s účinností od 1. 1. 2022 nově vydané právní předpisy nabývat platnosti jejich vyhlášením v takzvané elektronické Sbírce právních předpisů. Podmínkou nabytí platnosti právního předpisu obce je jeho "vložení" do Sbírky právních předpisů a vyplnění několika souvisejících údajů (metadat). Po odeslání právního předpisů do Sbírky právních předpisů bude do datové schránky obce zasláno vyrozumění o vyhlášení právního předpisu ve Sbírce právních předpisů. Obec má povinnost toto vyrozumění (oznámení) zveřejnit na úřední desce svého obecního úřadu (fyzické i elektronické), a to po dobu alespoň 15 dnů ode dne, kdy byla o výše uvedeném vyhlášení vyrozuměna. Pokud není stanovena účinnost pozdější, nabývají právní předpisy obce účinnosti  počátkem patnáctého dne následujícího po dni jeho vyhlášení. Vyžaduje-li to naléhavý obecný zájem, lze výjimečně stanovit dřívější počátek účinnosti, nejdříve však dnem vyhlášení. Oznámení o vyhlášení nařízení obce s rozšířenou působností zveřejní též obce ve správním obvodu obce s rozšířenou působností na úředních deskách svých obecních úřadů alespoň po dobu 15 dnů. 

Evidence právních předpisů

Nově, díky přijetí zákona č. 35/2021 Sb. o Sbírce právních předpisů, odpadá obcím povinnost vést evidenci právních předpisů, které vydala. Přehled nově vydaných  právních předpisů je zajišťován elektronicky prostřednictvím Sbírky právních předpisů. Zároveň obcím odpadá povinnost své právní předpisy zasílat neprodleně po jejich vyhlášení příslušným dozorovým orgánům (Ministerstvu vnitra a krajským úřadům). 

Kontrola právních předpisů

Kontrolu nařízení obcí provádí příslušný krajský úřad, kontrolu obecně závazných vyhlášek má na starosti Ministerstvo vnitra. Krajský úřad Plzeňského kraje je na základě § 125 zákona o obcích příslušný k dozorové činnosti nad vydáváním nařízení obcí. Při kontrole nařízení krajský úřad posuzuje, zda jsou tato vydávána v souladu se zákonem, popř. jinými právními předpisy. Z tohoto důvodu mají obce povinnost zasílat svá nařízení krajskému úřadu ke kontrole.

Zpracováno ke dni 31.12. 2021