Metodika - změna či zrušení nařízení měst a obcí

obrazek
03. října 2013 12:46, aktualizováno 31. ledna 2022 10:08, Mgr. Markéta Svobodová

Změna či zrušení nařízení měst a obcí

Metodická pomůcka Ministerstva vnitra České republiky „Pravidla pro vydávání právních předpisů obcí, krajů a hlavního města Prahy“ stanoví následující:

čl. 7 Změna a zrušení právního předpisu

(1) Změna právního předpisu zpravidla spočívá v doplnění nových ustanovení, zrušení některých ustanovení a náhradě textu některých ustanovení novým zněním. Při změnách je nutno dát přednost novelizacím přímým před nepřímými a dbát co největší přehlednosti a srozumitelnosti, zejména pro dotčené osoby a orgány. Vzhledem k tomu je účelné zejména u rozsáhlejších a zásadních změn a při několikáté novelizaci dát přednost zrušení stávajícího právního předpisu a vydání nového.

(2) Při změně právního předpisu obce, hlavního města Prahy nebo kraje je třeba vždy posoudit dopad na právní vztahy vzniklé na základě původního právního předpisu a tyto dopady v případě potřeby upravit v přechodných ustanoveních.

(3) Změnu a zrušení nařízení lze provést pouze nařízením. Změnu a zrušení obecně závazné vyhlášky lze provést pouze obecně závaznou vyhláškou. Tím není dotčena možnost zrušení právního předpisu obce, hlavního města Prahy nebo kraje Ústavním soudem podle zvláštního zákona.[1]

Čl. 15 Zrušovací ustanovení právního předpisu obce, hlavního města Prahy nebo kraje

Vzájemný soulad právních předpisů obce, hlavního města Prahy nebo kraje je nezbytné zabezpečit přesnými zrušovacími ustanoveními. Není přípustné spoléhat se jen na interpretační pravidla, byť obecně uznávaná, o vzájemném poměru právní normy nové k normě dřívější a právní normy obecné k normě speciální. Zrušovací ustanovení musí být proto konkrétní a výslovně uvádět ty právní předpisy obce, hlavního města Prahy nebo kraje, popř. jejich jednotlivá ustanovení, která se novým právním předpisem obce, hlavního města Prahy nebo kraje zrušují, popř. jsou jím dotčena a v jakém směru.

Nařízení obce je tedy možné změnit či zrušit. V rámci procesu novelizace by mělo být vždy nejvyšší prioritou udržení srozumitelnosti, přehlednosti a vzájemné provázanosti daného nařízení obce. Krajský úřad Plzeňského kraje (dále jen „krajský úřad“) je na základě § 125 zákona  č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, příslušný k dozorové činnosti nad vydáváním nařízení obcí Plzeňského kraje. Při kontrole nařízení krajský úřad posuzuje, zda jsou tato vydávána v souladu se zákonem, popřípadě s jinými právními předpisy. V případě, že je vydané nařízení obce chybné a obec je v souladu s § 125 zákona o obcích krajským úřadem vyzvána k nápravě, doporučuje krajský úřad obcím vydat nové nařízení, kterým bude chybné nařízení zrušeno. V rámci závěrečných ustanovení nově vydávaného nařízení je vhodné uvést např.: „Tímto nařízením se ruší nařízení č. …/2013 č. … ze dne … 2013.“ (Pozn.: vždy je nutné uvést přesný název zrušovaného nařízení).

V úvahu přichází i vydání samotného zrušovacího nařízení bez náhrady novým nařízením (viz příloha k tomuto článku).

 


[1] § 64 a násl. zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů

 

Soubory ke stažení