Informace k důvodům změn v jízdním řádu ČD č. 183 (Plzeň - Železná Ruda) ve vztahu k železniční zastávce Přeštice - Zastávka.

26. února 2018 11:14, aktualizováno 10:14,

Dne 14. 2. 2018 obdržel Krajský úřad Plzeňského kraje žádost o informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „žádost“), týkající se poskytnutí následujících informací, cit.:

"1. Z jakých důvodů byla provedena radikální změna jízdního řádu 183 pro období 10. 12. 2017 – 8. 12. 2018?

2. Z jakých důvodů bylo rozhodnuto o navýšení spojů kategorie Rx?

3. Na některých spojích kategorie Rx je nápis „provoz je spolufinancován ze státního rozpočtu“. Jakou částkou je přispíváno ze státního rozpočtu na provoz těchto spojů?

4. Jaká částka byla zaplacena Českým drahám za spoje kategorie Rx na trati 183 v období 11. 12. 2016 – 9. 12. 2017 (rok 2017)?

5. Jaká je předpokládaná částka na zaplacení Českým drahám za spoje kategorie Rx na trati 183 v období 10. 12. 2017 – 8. 12. 2018 (rok 2018)?

6. Jaká částka byla zaplacena Českým drahám za spoje kategorie Sp a OS v období 11. 12. 2016 – 9. 12. 2017 (rok 2017)?

7. Jaká je předpokládaná částka na zaplacení Českým drahám za spoje kategorie Sp a Os v období 10. 12. 2017 – 8. 12. 2018 (rok 2018)?

8. Na základě čeho se rozhoduje, zda spoj bude kategorie Sp nebo Os?

9. Jaké je kritérium pro zastavení spoje v malých železničních zastávkách?

10. Plzeňský kraj je společníkem společnosti POVED s.r.o. (Plzeňský organizátor veřejné dopravy). Jaké byly náklady za služby, které si KÚ Plzeňského kraje u společnosti POVED s.r.o. objednal v roce 2017?

11. Je možné si prostudovat Smlouvu o závazku veřejné služby v drážní dopravě včetně dodatků?

12. Je možné vyčíslit náklady na zastavení spoje v železniční zastávce, který by jinak zastávkou pouze projížděl?

13. Kolik cestujících bylo zkontrolováno ve spojích na trati 183 v měsíci listopad 2017?

14. Kolik cestujících bylo zkontrolováno ve spojích na trati 183 v měsíci lednu 2018?"

Krajský úřad Plzeňského kraje k jednotlivým bodům sdělil následující informace:

Ad 1. Změna jízdního řádu byla provedena s ohledem na změnu koncepce v dálkové dopravě.

Ad 2. Rozhodnutí o zvýšení počtu spojů kategorie Rx je rozhodnutím Ministerstva dopravy ČR, které je objednatelem těchto spojů.

Ad 3. Jelikož tyto spoje financuje Ministerstvo dopravy ČR, nemá Plzeňský kraj informace, jakou částkou je přispíváno na provoz těchto spojů.

Ad 4. O výši částky za spoje kategorie Rx za rok 2017 nemá Plzeňský kraj informace, jelikož tyto spoje financuje Ministerstvo dopravy ČR.

Ad 5. O výši částky za spoje kategorie Rx za rok 2018 nemá Plzeňský kraj informace, jelikož tyto spoje financuje Ministerstvo dopravy ČR.

Ad 6. S ohledem na skutečnost, že výše kompenzace pro jednotlivé tratě na území Plzeňského kraje je důvěrnou informací na základě platné smlouvy, nelze sdělit přesnou částku pouze pro částečný výběr spojů na území Plzeňského kraje. Rámcové informace o financování spojů jsou však veřejně dostupné včetně průměrných cen, a to konkrétně zde: http://www.plzenskykraj.cz/cs/kategorie/smlouva-s-cd.

Ad 7. S ohledem na skutečnost, že výše kompenzace pro jednotlivé tratě na území Plzeňského kraje je důvěrnou informací na základě platné smlouvy, nelze sdělit přesnou částku, se kterou bude předpokládáno pro dotazované spoje. Rámcové informace o financování spojů budou však po finalizaci dodatků smlouvy zveřejněny včetně průměrných cen, a to konkrétně zde: /smlouvy-draha.

Ad 8. Jedná se o celou řadu rozhodovacích procesů. Nejkonkrétněji se jedná o kombinaci přepravní poptávky na trati a v jejím přirozeném spádovém okolí v kombinaci s možnostmi infrastruktury.

Ad 9. Základními kritérii jsou počty cestujících v zastávce, její potenciál, počet obyvatel v jí obsloužené oblasti a možnosti infrastruktury (obecně charakter trati a možnosti dosahování křižování vlaků).

Ad 10. Z krajského rozpočtu dostal POVED s.r.o. v roce 2017 částku 6.063.735 Kč (bez DPH).

Ad 11. Smlouva se společností České dráhy je veřejně dostupná na stránkách Plzeňského kraje: /smlouvy-draha.

Ad 12. Plzeňský kraj není schopen na základě jemu dostupných údajů přesně vyčíslit zastavení jednoho vlaku v zastávce, nicméně s ohledem na nezanedbatelnou spotřebu trakční energie při rozjezdu vlaku nejsou tyto náklady zanedbatelné.

Ad 13. Formulace „Kolik cestujících bylo zkontrolováno“ je poměrně nejednoznačná. Pokud se má jednat o počet cestujících zkontrolovaný vlakovými četami, pak tyto informace nemá Plzeňský kraj k dispozici a vzhledem k tomu, že všechny cestující ani zaznamenat nelze, nebude je mít ani dopravce.

Ad 14. Formulace „Kolik cestujících bylo zkontrolováno“ je poměrně nejednoznačná. Pokud se má jednat o počet cestujících zkontrolovaný vlakovými četami, pak tyto informace nemá Plzeňský kraj k dispozici a vzhledem k tomu, že všechny cestující ani zaznamenat nelze, nebude je mít ani dopravce.

K dané problematice dopravní obslužnosti trati 183 Krajský úřad Plzeňského kraje poskytl doprovodnou informaci a upozornil na skutečnost, že tento stav je přechodný, jelikož po dokončení modernizace trati Rokycany – Plzeň dojde k dalšímu časovému posunu rychlíků a z toho plynoucích změn v regionální dopravě. Je tak možné, že požadavkům týkajícím se dojížďky za prací do/z Plzně bude možné o něco lépe vyhovět. S ohledem na trvalý počet obyvatel cca 100 v lokalitě Přeštice-Zastávka je zajištění dopravní obslužnosti lokality Přeštice-Zastávka v rámci Plzeňského kraje nadstandardní.