Odpovědi na nejčastější dotazy

obrazek
15. září 2005 15:14, aktualizováno 14:14,

Dotazy ke grantovému schématu „Podpora sociální integrace v Plzeňském kraji“

 

1.     Jak zvolit datum zahájení realizace akce, aby náklady byly uznatelné?

Jako nedřívější datum zahájení realizace akce je možné zvolit datum registrace žádosti na Oddělení grantových schémat Krajského úřadu – od tohoto data jsou vynaložené náklady na realizaci akce uznatelné (pokud spadají do kategorie uznatelných nákladů a pokud bude akci přidělena dotace). Uznatelnost nákladů je totiž podmíněna jejich vynaložením během realizace akce, nejdříve však po registraci žádosti. Nejpozději může být akce zahájena 6 měsíců po podpisu Smlouvy o financování akce – k podpisu smlouvy budete vyzváni po schválení finanční podpory Vaší akci.

 

2.     Existují nějaká omezení jednotlivých kategorií uznatelných nákladů?

Ano. Kategorie zahrnující Náklady na nákup nového a použitého vybavení a zařízení a Nájem/splátky operativního leasingu nesmí dohromady překročit 25 % celkových uznatelných nákladů akce, Režijní náklady nesmí překročit 7 % celkových uznatelných nákladů akce a Výdaje na přímou podporu jednotlivců nesmí překročit 20 % celkových uznatelných nákladů akce. Poslední omezenou kategorií jsou Výdaje vyplývající ze smluv uzavřených s dodavateli, které nesmí překročit 49 % celkových uznatelných nákladů akce – v tomto případě však může Řídící orgán programu SROP povolit výjimku.  

 

3.     Jaký je rozdíl mezi partnerem a dodavatelem?

Partnerství musí přinášet do činnosti obou subjektů přidanou hodnotu. Mezi oběma subjekty musí být uzavřena dohoda o partnerství, která bude specifikovat předmět činnosti partnera v rámci akce. Náklady partnera spadající do kategorie uznatelných nákladů a jsou uznatelné, nesmí však do nich být kalkulován zisk. Oproti tomu dodavatel pouze za úplatu dodává službu žadateli.

 

4.     Je potřeba předkládat ve 2. kole výzvy jako přílohu žádosti Studii proveditelnosti?

Ne. Povinná příloha Studie proveditelnosti byla zrušena.

 

5.     Jaký je rozdíl mezi Studií proveditelnosti (povinná příloha žádosti v 1. kole výzvy) a projektovou dokumentací (povinná příloha žádosti ve 2. kole výzvy)?

Studie proveditelnosti je ekonomickou studií, kde je důležitým prvkem hodnocení především ekonomická stránka projektu (výpočty doby návratnosti či indexu rentability atp.). Oproti tomu projektová dokumentace umožňuje žadateli podrobněji popsat samotnou akci (na jakou potřebu akce reaguje, podrobný popis širokého spektra aktivit, provázanost a logika aktivit, argumentace nárokovaných výdajů akce atp.)

 

6.     Jak dlouhá doba uplyne mezi odevzdáním (registrací) žádosti a jejím případným schválením (přidělením dotace)?

Tato lhůta činí cca 4 měsíce. Po zhodnocení kvality projektu rozhoduje o schválení podpory akci Rada a posléze Zastupitelstvo Plzeňského kraje.

 

7.     Co znamená „prokázání kladných výsledků hospodaření za poslední 2 roky“, což je jedno z kritérií přijatelnosti NNO pro poskytnutí zálohových plateb z rozpočtu Plzeňského kraje?

Jde o daňové přiznání za poslední 2 účetně uzavřené roky, respektive se jedná o povinnou přílohu daňového přiznání Výkaz zisků a ztrát, kde musí žadatel vykazovat kladné výsledky hospodaření.

 

8.     Je elektronická žádost ELZA pro 2. kolo výzvy odlišná od elektronické žádosti pro 1. kolo výzvy?

Ano.Verze elektronické žádosti ELZA je speciálně vytvořena pro 2. kolo výzvy. Oproti verzi z 1. kola výzvy byl např. změněn předem definovaný výčet povinných příloh.

 

9.     Je možné, aby rozpočet akce neodpovídal rozpočtu v elektronické verzi žádosti?

Ne, toto není možné. V případě, že v období mezi podáním žádosti a podpisem Smlouvy o financování akce (jejíž přílohou je rozpočet projektu) dojde ke změně rozpočtu, bude nutné změnit údaje také v elektronické verzi žádosti, a to formou opravy údajů v elektronické verzi žádosti a zpracování změnového formuláře, což provede manažer grantového schématu.

 

10. Co se stane, když nedojde k vyčerpání plánovaných zdrojů, jak byly navrženy v rozpočtu (např. je v rozpočtu navržen finanční objem 1. etapy na 300.000,- a je vyčerpáno pouze 250.000,-)?

Žadatel je povinen informovat pracovníky Oddělení grantových schémat o jakékoli plánované změně akce, a to nejméně 40 dnů před jejím uskutečněním. O neplánované změně, která může nastat během realizace, informuje neprodleně. Na základě těchto oznámení dojde (v případě přípustné a náležitě odůvodněné změny) ze strany Oddělení grantových schémat k povolení této změny projektu a bude zpracován dodatek ke smlouvě, kde bude nově upraven rozpočet.

 

11. Musí příjemce dotace splnit všechny monitorovací ukazatele?

Ano. Monitorovací ukazatele (počet vytvořených pracovních míst, počet podpořených osob, které se zúčastní akce nebo procento úspěšnosti absolvování u podpořených osob), které se žadatel zaváže naplnit v žádosti a posléze podpisem Smlouvy o financování akce, je nutné dodržet. V opačném případě bude porušena Smlouva o financování akce a může dojít až k vracení vyplacené dotace.

 

12. Jakým způsobem je žadatel povinen zajistit publicitu akce?

Požadavky na publicitu akce jsou podrobně specifikovány v Pokynech pro žadatele (konkrétně kapitola č. 8). Kromě základních povinností na zajištění publicity akce, si může žadatel vybrat dle zaměření akce některou z dalších specifických forem zajištění publicity.