Informace poskytnuté dle InfZ - pokuty za přestupky na sociálních sítích

obrazek
19. července 2023 13:04, aktualizováno 26. října 2023 08:13, Mgr. Gabriela Petrášová

Dne 12. 7. 2023 byla Krajskému úřadu Plzeňského kraje (dále jen „KÚPK“) doručena žádost podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), na jejímž základě bylo požadováno poskytnutí následujících informací:

Pro účely své práce si Vás dovoluji požádat o poskytnutí informací, zda Krajský živnostenský úřad Plzeňského kraje udělil ke dni doručení žádosti pokuty ve smyslu zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich za klamavou či skrytou reklamu na sociálních sítích TikTok, Instagram, Facebook a YouTube ve smyslu zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Pokud ano, žádám Vás o sdělení následujících informací:
1) název sociální sítě, kde ke spáchání přestupku došlo,
2) typ reklamy (jaký typ produktů či služeb byl inzerován),
3) výše udělené pokuty,
4) jaké konkrétní zákonné ustanovení bylo porušeno,
5) odůvodnění rozhodnutí.
Již jednou jsme Vás o tyto informace žádala, a to pro účely mé první odborné práce, proto bych ráda věděla, zda se Vaše správní praxe od té doby rozšířila.“

K předmětu žádosti KÚPK sdělil, že Odbor vnitřních věcí a krajský živnostenský úřad KÚPK (dále jen „Krajský živnostenský úřad“) v rámci výkonu dozorové činnosti v oblasti regulované reklamy uložil ode dne 22. 03. 2021 (pozn. na základě předchozí žádosti byly poskytnuty údaje k 21. 3. 2021) do dne doručení žádosti jednu pokutu pro skutek spočívající v protiprávním jednání na sociálních sítích, a to:

Sociální síť: Facebook, Instagram
Typ reklamy: slevy na sportovní zboží
Výše udělené pokuty: 3 000 Kč (bloková pokuta)
Porušení § 2 odst. 1 písm. b) zák. č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů.
Kontrolovaná právnická osoba zadala na sociální síti Facebook a Instagram reklamu prezentující slevy zboží, kde bylo uvedeno, že pro veškeré zboží platí minus 30%, ve skutečnosti však byla „až“ do výše 30%, jedná se o uvedení nepravdivého údaje v reklamě, o obchodní praktiku, kterou lze ve smyslu ustanovení § 4 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, považovat za nekalou (§ 5 odst. 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů).

Skrytá reklama nebyla Krajským živnostenským úřadem v uvedeném období řešena.