Informace poskytnuté dle InfZ - dozor nad samostatnou a přenesenou působností ÚSC

obrazek
18. března 2024 15:26, Mgr. Gabriela Petrášová
Dne 2. 3. 2024 byla Krajskému úřadu Plzeňského kraje (dále jen „KÚPK“) doručena žádost dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, tohoto znění:

„Tímto Vás žádám ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, o poskytnutí následujících informací:

1) Žádám o poskytnutí informace, kolikrát Váš úřad v jednotlivých letech vyzval obec k nápravě nařízení obce, jelikož odporuje zákonu, nebo jinému právnímu předpisu v jednotlivých letech. V případě, že Váš úřad disponuje daty o obdobném postupu okresních úřadů na území Vašeho správního obvodu v období před zřízením vyšších územních samosprávných celků, tak žádám o poskytnutí i této informace (v rámci jednotlivých let).
2) Žádám o poskytnutí informace, kolikrát Váš úřad v jednotlivých letech pozastavil účinnost nařízení obce pro zřejmý rozpor s lidskými právy. V případě, že Váš úřad disponuje daty o obdobném postupu okresních úřadů na území Vašeho správního obvodu v období před zřízením vyšších územních samosprávných celků, tak žádám o poskytnutí i této informace (v rámci jednotlivých let).
3) Žádám o poskytnutí informace, kolikrát ředitel Vašeho úřadu v jednotlivých letech podal návrh Ústavnímu soudu na zrušení nařízení obce společně s informací, jak tato řízení skončila (zrušením nařízení obce, odmítnutím, zamítnutím, případně zastavením řízení v důsledku zániku předmětu řízení). V případě, že Váš úřad disponuje daty o obdobném postupu okresních úřadů na území Vašeho správního obvodu v období před zřízením vyšších územních samosprávných celků, tak žádám o poskytnutí i této informace (v rámci jednotlivých let).
4) Žádám o poskytnutí informace, kolikrát Ministerstvo vnitra v jednotlivých letech vůči Vašemu kraji uplatnilo výzvu ke zjednání nápravy v důsledku rozporu obecně závazné vyhlášky se zákonem nebo jiným právním předpisem.
5) Žádám o poskytnutí informace, kolikrát Ministerstvo vnitra v jednotlivých letech vůči Vašemu kraji uplatnilo pozastavení obecně závazné vyhlášky pro zjevný rozpor s lidskými právy.
6) Žádám o poskytnutí informace, kolikrát Ministerstvo vnitra v jednotlivých letech podalo návrh na zrušení obecně závazné vyhlášky Vašeho kraje Ústavnímu soudu společně s informací, jak tato řízení skončila (zrušením obecně závazné vyhlášky, odmítnutím, zamítnutím, případně zastavením řízení v důsledku zániku předmětu řízení).
7) Žádám o poskytnutí informace, kolikrát ústřední orgány státní správy v jednotlivých letech vůči Vašemu kraji uplatnily výzvu ke zjednání nápravy v důsledku rozporu nařízení kraje se zákonem nebo jiným právním předpisem.
8) Žádám o poskytnutí informace, kolikrát ústřední orgány státní správy v jednotlivých letech vůči Vašemu kraji uplatnily pozastavení nařízení kraje pro zjevný rozpor s lidskými právy.
9) Žádám o poskytnutí informace, kolikrát ústřední orgány státní správy v jednotlivých letech podaly návrh na zrušení nařízení Vašeho kraje Ústavnímu soudu společně s informací, jak tato řízení skončila (zrušením obecně závazné vyhlášky, odmítnu tím, zamítnutím, případně zastavením řízení v důsledku zániku předmětu řízení)."

K žádosti, týkající se problematiky dozoru nad vydáváním a obsahem nařízení obcí a nad vydáváním právních předpisů Plzeňského kraje, sdělil KÚPK následující:

K bodu 1:
KÚPK v roce 2013 vyzval celkem 8krát obce k nápravě nařízení dle ustanovení § 125 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, z důvodu rozporu se zákonem, v roce 2014 celkem 3krát a v roce 2021 celkem 1krát.
V ostatních letech (2015 – 2020 a 2022-2023) KÚPK neeviduje nařízení obcí, která by byla v rozporu se zákonem nebo jiným právním předpisem.
Nicméně KÚPK podotkl, že nelze v této věci zcela vyloučit, že některá z obcí nacházející se v Plzeňském kraji vydala nařízení, které mohlo být v rozporu se zákonem, pakliže obec nedodržela svoji povinnost zaslat takové nařízení obce KÚPK.

K bodu 2:
KÚPK v letech 2013 – 2023 nepozastavil účinnost žádného nařízení obce pro zřejmý rozpor s lidskými právy dle ustanovení § 125 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
K bodu 3:
S odkazem na odpověď uvedenou k bodu 2 KÚPK uvádí, že v letech 2013 - 2023 nebylo nutné postupovat dle ustanovení § 125 odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a nebyl ředitelem/ředitelkou KÚPK podán návrh Ústavnímu soudu na zrušení nařízení obce.

Ke shora uvedeným bodům KÚPK dodal, že v případě nařízení obcí z roku 2012 a starších již proběhla skartace. KÚPK tak požadovanou informaci již nedisponuje a nedisponuje ani daty okresních úřadů v období před zřízením vyšších územních samosprávných celků.

K bodu 4 - 6:
Ministerstvo vnitra vůči Plzeňskému kraji neuplatnilo výzvu ke zjednání nápravy v důsledku rozporu obecně závazné vyhlášky se zákonem nebo jiným právním předpisem, nebo uplatnilo její pozastavení pro zjevný rozpor s lidskými právy - § 81 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů.

K bodu 7 - 9:
KÚPK neeviduje žádnou výzvu ústředních orgánů státní správy ke zjednání nápravy v důsledku rozporu nařízení kraje se zákonem nebo jiným právním předpisem, ani pozastavení nařízení kraje či návrhu na zrušení nařízení kraje Ústavnímu soudu - § 84 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů.