silniční most

Údaje

Název památky:
silniční most
Rejstříkové číslo:
106894/
Obec:
Štěnovice
Adresa:
Štěnovice, Štěnovice, , Plzeň-jih
Katastr:
Štěnovice

Popis památky

Dle Památkového katalogu NPÚ (08/2022): Silniční most se nachází na severozápadním okraji obce, v těsné blízkosti barokní zámecké budovy a bývalého pivovaru. Převádí přes řeku Úhlavu silnici třetí třídy, spojující obec se zámkem a směřující na tzv. aglomerační okruh města Plzně. Přímý železobetonový trámový most o jednom poli, podélnou osou orientovaný cca ve směru JV-SZ. Obě nábřeží opěry jsou vyzděné z kamene, obložené velkými pravidelně opracovanými žulovými kvádry s armovanými nárožími. Světlost mostu 20 m, šířka 6,7 m. Mostní konstrukce obsahuje příčné výstuže železobetonových trámů z kulatého betonového železa (třmínků). Vozovka o šíři 4,8 m je dlážděna kamennými žulovými kostkami. Po obou stranách mostu probíhají nízké betonové chodníky. Mezi vozovkou a chodníky jsou vloženy úzké odvodňovací rigoly. Zábradlí po obou stranách mostu je monolitické železobetonové, tvořené pravidelně rozmístěnými hranolovými pilířky s plastickými zrcadly, mezi které jsou vložena pole s kuželkovou balustrádou; nárožní pilíře umístěné při vjezdu na most jsou masivnější, zdobené rovněž plastickými zrcadly; průběžná krycí deska zábradlí je masivní, doplněná profilací. Na severní straně při zámku most doplňuje po obou stranách komunikace další pilíř (na západní straně s ohledem na kratší zábradlí jsou pilíře dva), spojené se železobetonovým zábradlím mostu madly z ocelových trubek a kolejnic. Nájezd na most od jihu byl původně opatřen žulovými patníky spojenými železnými kolejnicemi, ty byly později nahrazeny stávajícími svodidly. Most vybudován v roce 1905 firmou „Úřed. aut. stav. inženýři Müller & Kapsa, podnikatelé staveb v Plzni“ podle vlastního projektu. Nový železobetonový most nahradil původní již nevyhovující dřevěný most, který stával o něco níže po proudu, blíže k zámecké budově a na konci 19. století již nepostačoval vzrůstajícímu provozu v místních kamenolomech a pivovaru. Šlo o první realizaci železobetonového mostu, který firma provedla. U štěnovického mostu byl uplatněn německý patent příčné výstuže železobetonových trámů z kulatého betonového železa (třmínků) od firmy Luipold & Steiner ze Stuttgartu. Investorem stavby byl Okresní úřad v Plzni, stavba si vyžádala celkovou částku 29 195 korun a 41 haléřů. Spolu s výstavbou mostu byl kvůli případným povodním upraven také nájezd na most na pravém břehu řeky a levý břeh řeky u zámku. Přímý trámový železobetonový silniční most přes řeku Úhlavu postavený firmou Müller – Kapsa v roce 1905.