silniční most s pamětním křížem

Údaje

Název památky:
silniční most s pamětním křížem
Rejstříkové číslo:
106657 /
Obec:
Janovice nad Úhlavou
Adresa:
Janovice nad Úhlavou, Rohozno, , Klatovy
Katastr:
Rohozno

Popis památky

Dle Památkového katalogu NPÚ (08/2022): Silniční most s ocelovou nýtovanou konstrukcí je situován 1,5 km severně od Janovic nad Úhlavou, na jižním okraji obce Rohozno a převádí silnici III. tř. spojující Janovice a Rohozno přes řeku Úhlavu.Most tvoří oblouková nýtovaná příhradovina (horní pás je lomený) s maximální výškou 4,23 metrů. Je uložen na opěrách s lícem z kamenných kvádrů. Jeho rozpětí je 31,5 metru. Mostovka byla zřejmě vyměněna v roce 1983 při celkové opravě. Hlavní nosníky jsou příhradové obloukové s lomeným horním pasem (max. výška nosníku je 4,23 m). Mostní konstrukce má jedno pole o rozpětí 31,5 m a je uložena na obou koncích přes dvě ložiska na opěrách s lícem z kamenných kvádrů. Most je kolmý, má průjezdnou šířku 4,6 m. Konstrukce mostovky je uložena přes systém podélníků a příčníků na spodní pasy hlavních nosníků. Příčníky mají podobu nosníků výšky 590 mm, složených do průřezu I z plechu tl. 8mm a 2+2 profilů L 70/70/8, a je jich celkem 11. Podélníky jsou tvořeny pěti profily I č. 200. Ztužení mostní konstrukce pod mostovkou dvěma profily L 100/100/12 diagonálně vždy přes 2 pole vymezená příčníky. Mostovka z ocel. svodidlových pásnic přebet. železobeton. deskou, vozovka je živičná. Popis 2021: Silniční most s ocelovou nýtovanou konstrukcí je situován na jižním okraji obce Rohozno a převádí silnici III. tř., vedoucí do Janovic nad Úhlavou přes řeku Úhlavu. Most o jednom poli je tvořen dvěma příhradovými nosníky s horním obloukovým (segment oblouku) pasem a spodní prvkovou vodorovnou mostovkou - uloženo na zděných podporách. Vozovka je živičná. Mostní konstrukce o rozpětí 31,5 m a průjezdné šířce 4,6 m je uložena na obou koncích přes dvě ložiska na zděných opěrách. Líc opěr kamenných kvádrů zřejmě dodatečně opatřený stříkaným betonem. Hlavní nosníky jsou příhradové obloukové s horním segmentovým pasem (max. výška nosníku je 4,23 m), jednotlivé prvky spojovány pomocí nýtů. Konstrukce mostovky složena z příčníků a podélníků, na které je uložena mostovka z tvarovaných plechových profilů. Příčníky mají podobu nosníků výšky 590 mm, složených do průřezu profilu „I“ z plechu tl. 8mm a 2 + 2 profilů „L“ 70/70/8 - celkem 11 Ks. Podélníky jsou tvořeny pěti profily „I“ č. 200. Ztužení mostní konstrukce pod mostovkou zajištěno dvěma profily L 100/100/12 diagonálně vždy přes 2 pole vymezená příčníky. Mostovka z ocelových svodidlových pásnic přebetonována železobetonovou deskou, na které je položena živičná vozovka. Na svislicích hlavních nosníků uchyceno zábradlí, které se nad zděnými opěrami na předmostí v půdorysu pravoúhle rozšiřuje a je zakotveno na spodní straně do velkých hladkých kamenných krycích desek. Zábradlí složeno z vodorovně kladených prvků profilu „U“ a horního „madla“ z profilu „L“. Na hlavním nosníku se dochoval původní štítek s nápisem: / LEOPOLD SCHIFAUER / MOSTÁRNA KLATOVY / MOST II. TŘ. ZHOTOVEN R. 1907 / DLE MIN. - NAŘÍZ - Č 21817 / MAX ZATÍŽENÍ POVOZEM 6000 KG. /. Na koruně zdiva předpolí mostu stojí kamenný pamětní kříž. Sokl nad čtvercovým půdorysem je hladký, zakončený odsazenou okosenou římskou, z něj vyrůstá hladký mírně kónický dřík ukončený římsovou hlavicí, do níž je osazen dekorativní litinový latinský kříž. Intaktně dochovaná datovaná technická památka, vyrobená významným klatovským strojírenským závodem Leopolda Schifauera. Objekt má velmi vysokou vypovídací schopnost o konstrukčních, technologických a materiálových zvyklostech mostního stavitelství závěru druhé pol. 19. stol. - počátku 20. stol. Jedná se o hodnotný příklad příhradové konstrukce s horním segmentovým pasem, sestavené ze skládaných snýtovaných prvků různých průřezů. Významná je vazba na místní výrobní strojírenský závod L. Schifauera. Kvalitně provedená konstrukce mostu přímo dokládá vývoj hlavních konstrukčních prvků inženýrských staveb, který se významně rozvíjel po nástupu průmyslové revoluce od nýtovaných, přes svařované až po železobetonové. V neposlední řadě je nutno zmínit i estetické působení objektu v krajině a to jak jeho celkovým tvarovým pojetím, tak elegantní subtilností jednotlivých prvků vytvářejících konstrukci. V rámci celého Plzeňského kraje jsou v ÚSKP evidovány jen další dva ocelové nýtované mosty (ve Šťáhlavech a v Manětíně), typově se však jedná o jiné konstrukce, takže most v Rohozně je jediným chráněným mostním objektem s nýtovaným příhradovým nosníkem s horním obloukovým pasem.