Již osmé zasedání členů pracovní skupiny Vzdělávání pro území Plzeňského kraje (dále jen PS Vzdělávání) zahájila její předsedkyně Ivana Bartošová, náměstkyně hejtmana pro oblast školství a cestovního ruchu, ve středu 6. prosince 2017.

Zahájení 8. zasedání Pracovní skupiny Vzdělávání
Na úvod vystoupil Petr Duda (KÚPK), který seznámil členy PS Vzdělávání s aktuálními informacemi k realizaci projektu „Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Plzeňského kraje“. Informoval o spolupráci s ostatními subjekty, o akcích, které již proběhly a také o harmonogramu dalších aktivit. Petr Mašinda (KÚPK) informoval o průběhu marketingu technických a řemeslných oborů, a to především o spuštěném webovém portálu www.technikaaremeslo.cz a jeho propagaci v rádiu a tisku. Webový portál je též podpořen novým facebookovým profilem.
S nejdůležitějšími informacemi z konference Společnost 4.0 a její vliv na střední školství, která se konala 16. 10. 2017 v Techmanii, vystoupila vedoucí Odboru školství, mládeže a sportu KÚPK Jaroslava Havlíčková. Se závěrů konference vyplývá důležitost dále se věnovat celoživotnímu vzdělávání, nutnost rozšířit nabídku jiných forem vzděláván, dovybavit školy digitálními technologiemi a vysokorychlostním připojením k internetu, otevřít vzdělávání novým metodám a způsobům učení prostřednictvím digitálních technologií, zlepšit kompetence pedagogů a žáků v oblasti práce s informacemi a digitálními technologiemi, pracovat na rozvíjení informatického myšlení žáků
Výsledky analýzy věkové struktury a aprobovanosti pedagogických pracovníků středních škol v PK přednesl Pavel Beneš (Regionální rozvojová agentura PK, o.p.s.). Do analýzy se zapojilo 43 SŠ zřizovaných PK, dále jedna církevní a tři soukromé školy. Charakteristické je, že ve věku 50+ se nachází 56% pedagogů středních škol zřizovaných PK, ve věku 35-49 let je 36% pedagogů a pouze kolem 9% učitelů je ve věku 20-34 let. Vysoký podíl neaprobované výuky je zejména na středních školách bez maturitních oborů a to nejvíce u učitelů ve věku do 34 let učících všeobecně vzdělávací předměty.
Na výsledky analýzy pedagogů reagoval Josef Kepka (FPE ZČU) a představil analýzu požadavků škol, kterou provedla FPE ZČU. Z výsledků je zřejmé, že do budoucna bude třeba více než tisíc učitelů zejména na základních a přibližně pět set nových učitelů na školách středních. Nedostatek bude zejména učitelů jazyků, matematiky a ICT.
Na závěr zasedání Miroslav Randa (děkan FPE, ZČU) poděkoval za analýzu pedagogů a analýzu potřeb škol a dodal aktuální informace o FPE ZČU, a to zejména o počtu studentů v jednotlivých oborech. Zmínil též problematiku akreditačních kritérií v ČR. Následně přítomní členové diskutovali o problémech stárnutím pedagogů všech typů středních škol v Plzeňském kraji, o nedostatku absolventů pedagogické fakulty do budoucna, o možné motivaci středoškolských studentů ke studiu FPE ZČU a celkové motivaci absolventů a mladých pedagogů k práci ve školství.
Důležité dokumenty a prezentace z jednání jsou zveřejněny níže v příloze.

Průběh osmého zasedání PS Vzdělávání

Průběh osmého zasedání PS Vzdělávání