16
        
        
          
            Tématy environmentální výchovy jsou mimo jiné:
          
        
        
          •
        
        
          Energie (šetření, alternativní energie)
        
        
          •
        
        
          Hospodaření s odpady (třídění odpadu)
        
        
          •
        
        
          Jaderná energetika
        
        
          •
        
        
          Obnovitelné a neobnovitelné zdroje
        
        
          •
        
        
          Ochrana přírody, chráněné oblasti a druhy
        
        
          •
        
        
          Ozonová díra
        
        
          •
        
        
          Udržitelný rozvoj
        
        
          •
        
        
          Změny klimatu (oteplování)
        
        
          •
        
        
          Znečištění životního prostředí, vody a ovzduší
        
        
          Zdroje:
        
        
        
        
        
        
          
            Lesní pedagogika
          
        
        
          
            Co je lesní pedagogika?
          
        
        
          Lesní pedagogika je environmentální nauka o lese, tedy nauka o vztazích a procesech, které se v lese
        
        
          odehrávají. Myšlenka lesní pedagogiky vznikla v 60. letech 20. století v USA, odkud se následně rozšířila
        
        
          do evropských zemí. Jedná se o zážitkovou pedagogiku založenou na prožitcích zprostředkovaných lesními
        
        
          pedagogy, zkušenými lesníky s pedagogickými znalostmi a zkušenostmi. Odehrává se obvykle přímo v pro-
        
        
          středí lesa, neboť to je pro lesníky nejjednodušší cesta, jak široké veřejnosti přiblížit prostředí lesa se všemi
        
        
          jeho funkcemi.
        
        
          
            Význam lesní pedagogiky
          
        
        
          Lesní pedagogika prohlubuje u veřejnosti zájem o les, čímž zlepšuje vztah člověka nejen k lesu,
        
        
          ale k přírodě obecně. Zároveň objasňuje význam hospodaření v lese a podporuje tak pochopení mnohdy
        
        
          nedoceněné práce lesníků. V neposlední řadě pak zvyšuje zájem o dřevo jako obnovitelnou surovinu.
        
        
          
            Jak lesní pedagogika probíhá?
          
        
        
          Lesní pedagogika je založena na bezprostředním kontaktu s přírodou. Probíhá buďto v učebně, nebo
        
        
          přímo v lese, kde se žáci zábavnou formou, například pomocí nejrůznějších her, seznamují s prostředím lesa
        
        
          a jeho zákonitostmi. Během rozličných aktivit se učí vnímat les všemi smysly. Hlavní důraz je přitom kladen
        
        
          na vlastní objevování, zkoumání a tvoření.
        
        
          Aktivity lesní pedagogiky se svou náplní dotýkají několika školních předmětů zároveň, což žákům umožňuje
        
        
          procvičování klíčových kompetencí. Při praktických ukázkách mají žáci jednak možnost ověřit si dosud naby-
        
        
          té vědomosti a zároveň jsou motivování k tomu dozvědět se něco nového. Dle domluvy s lesníkem je možné
        
        
          se vedle přírodopisu či EVVO zaměřit i na další předměty, například dějepis, zeměpis, fyziku nebo chemii.
        
        
          Samozřejmou součástí každého výukového bloku je pak také poučení o tom, co se v lese smí a nesmí a proč.
        
        
          Blok aktivit lesní pedagogiky trvá obvykle čtyři hodiny a je možné jej uskutečnit za každého počasí.