18
        
        
          Druhý stupeň sekundárního vzdělávání zahrnuje dva typy škol: všeobecná lycea (eniea lykia, obdoba
        
        
          českých gymnázií) a technická odborná učiliště (technika epangelmatika ekpedeftiria, zkratka ΤΕΕ,
        
        
          obdoba českých středních odborných učilišť). Doba studia na lyceích jsou tři roky a na učilištích dva roky
        
        
          (1. cyklus), nebo tři roky (2. cyklus). Je též možný přestup z jednoho typu škol na druhý. Kromě denních ly-
        
        
          ceí a učilišť existují též večerní školy. Obsah výuky schvaluje ministerstvo vzdělávání a církevních záležitostí,
        
        
          v některých případech odborných učilišť též plány a programy schvalují ministerstva zdravotnictví, zeměděl-
        
        
          ství a pro rozvoj.
        
        
          Vedle těchto veřejných státních škol základního a středního vzdělávání působí též zvláštní školy, obecné ško-
        
        
          ly, gymnázia a lycea určené pro zvláštní skupiny žáků. Máme zde speciální mezikulturní školy pro cizince,
        
        
          Řeky, kteří se navrátili z diaspor v zahraničí, menšinové školy pro muslimy v Thrákii a také školy pro žáky se
        
        
          specifickými nároky. Vedle toho existují školy „pokusné“ (spolupráce s univerzitami), „hudební“ (s důrazem
        
        
          na hudební vzdělávání), „církevní“ (důraz na církevní výchovu) a „sportovní“ (s důrazem na tělovýchovu).
        
        
          Ve státních školách je výuka zdarma a stejně tak se zdarma studentům rozdávají knihy.
        
        
          K sekundárnímu vzdělávání patří též instituty odborného vzdělávání (IEK), které poskytují určité vzdělání
        
        
          a přijímají jak absolventy gymnázií (1. stupeň středního školství), tak i lyceí (českých gymnázií). Na rozdíl
        
        
          od učilišť se výuka na institutech orientuje na trh práce a její obsah se utváří se spolupráci s obcí, zaměstna-
        
        
          vateli a zaměstnanci.
        
        
          Na konci posledního ročníku studenti procházejí tzv. panhelénskými zkouškami, jež probíhají v písemné
        
        
          podobě. Čím vyšší bodové ohodnocení dotyčný získá, tím větší má šance na přijetí na vysokou či vyšší školu.
        
        
          Jednotlivé vysoké a vyšší školy mají odstupňované bodové pensum, které stačí na přijetí. Logicky – prestižní
        
        
          a kvalitní školy mají bodovou hranici posazenou velmi vysoko.
        
        
          
            Terciální vzdělávání
          
        
        
          Nejvyšší vzdělávání se uskutečňuje ve dvou paralelně fungujících institucích: univerzitách a vyšších
        
        
          technologických institutech (TEI), kam spadají i vyšší odborné pedagogické a technologické školy
        
        
          (ASPAITE). Délka studia je 8–12 semestrů. Akademický rok v oblasti vysokoškolského vzdělávání začíná
        
        
          1. zářím každého roku a končí 31. srpna následujícího roku. Každý akademický rok je rozdělen chronolo-
        
        
          gicky do dvou semestrů a každý obsahuje třináct týdnů výuky. Prodloužení trvání jednoho semestru
        
        
          je možné pouze ve výjimečných případech za účelem doplnění minimálního počtu týdnů výuky.
        
        
          Universitní vzdělávání se dělí na univerzity, polytechniky a vysokou školu krásných umění. Univerzitní vzdě-
        
        
          lání se dělí na bakalářský stupeň (proptychiako), magisterský (metaptychiako) a doktorský (didaktoriko).
        
        
          V Řecku se nachází na dvě desítky univerzit.
        
        
          Vyšší technologické instituty věnují zvláštní pozornost vysoce kvalitnímu vzdělání, využití vědy, tech-
        
        
          niky a umění v odpovídajících profesních oborech. Ve srovnání se studiem na univerzitách má studi-
        
        
          um více aplikovaný charakter. Důraz je kladen především na odborné předměty a jejich praktickou část.
        
        
          Studiumna TEI trvá celkem4 roky. Studenti během studia absolvují nejen teoretické předměty, ale především
        
        
          odborné předměty a dílenskou část. Podmínkou pro získání diplomu je odborná praxe o délce 6 měsí-
        
        
          ců. Po jejím splnění a po obhájení diplomové práce a absolvování závěrečných zkoušek získá absolvent
        
        
          diplom. Na území Řecka je celkem 13 státních Vyšších technologických institutů.
        
        
          Do sféry neuniverzitního vzdělávání patří také rozličné školy, které poskytují odbornou specializaci v kon-
        
        
          krétních oblastech, jako je například náboženství, umění, turismus, mořeplavba, armáda, veřejný pořádek.
        
        
          Konkrétně se jedná o vyšší církevní školy, akademie pro námořní obchod, vyšší školy taneční a dramatických
        
        
          umění, vyšší školy turistického vzdělávání, vyšší důstojnické školy Ministerstva národní obrany (pro jednotli-
        
        
          vé druhy vojsk), policejní akademie, hasičská akademie.
        
        
          Zdroje:
        
        
        
          /
        
        
        
          /