Plzeňský kraj uvede v úterý 7. října 2025 do provozu nově vybudovanou komunikaci, která propojí severní Rokycansko s dálnicí D5. Jde o největší investiční akci v oblasti silniční dopravy tohoto roku, která přispěje k modernizaci krajské silniční sítě. Její náklady představují téměř půl miliardy korun.
Tato stavba s názvem „Napojení severního Rokycanska na dálnici D5, I. etapa“ bude 7. 10. 2025 od 14:00 představena široké veřejnosti a od následujícího dne ji budou moci využívat všichni účastníci silničního provozu.
„Dokončení stavby první etapy napojení severního Rokycanska na dálnici D5 výrazně uleví Rokycanům i okolním obcím s odvedením tranzitní dopravy a určitě potěší řidiče i obyvatele zdejších obcí. Díky ní těžká vozidla jedoucí od dálnice D5 už nebudou projíždět přes celé centrum města a vyhnou se i prudkému kopci u rokycanské nemocnice. Navíc toto nové napojení přinese výrazné zlepšení dopravní obslužnosti regionu a zvýší komfort každodenního dojíždění,“ říká hejtman Plzeňského kraje Kamal Farhan. Zároveň zve veřejnost na slavnostní otevření stavby: „Přijďte se na novou silnici, kterou se nám podařilo dokončit s půlročním předstihem, podívat a společně s námi ji otevřít.“

V rámci slavnostního zprovoznění komunikace II/232 si bude moci veřejnost část trasy projít, projet na kole, koloběžkách nebo in-line bruslích (viz přiložená mapka). Akce bude zahájena v místě křížení nové hlavní trasy se silnicí Nový Dvůr – Osek, kde bude stavba slavnostně zprovozněna přestřižením pásky spolu s prezentací Plzeňského kraje, Správy a údržby silnic Plzeňského kraje, Zdravotnické záchranné služby, s možností prohlídky vozidel údržby silnic a sanitního vozu.
Hlavní trasa nové komunikace je dlouhá 5,3 km, jedná se o přeložku silnice II/232 v úseku od napojení mimoúrovňové křižovatky D5 s komunikací II/183. Nová komunikace II/232 je poté vedena mimo zastavěné území obcí. Trasa je ukončena severně od obce Osek v blízkosti rozhraní katastru Osek u Rokycan a Březina u Rokycan. Součástí stavby byly přeložky inženýrských síti, úrovňová křížení se stávajícími komunikacemi a výstavba mostu přes Voldušský potok a lávky, kterou je přemostěna hlavní trasa pro pěší a cyklisty.
Přeložka silnice II/232 umožní přímé napojeni severního Rokycanska na silniční a dálniční systém Plzeňské aglomerace, čímž významně přispěje ke zkvalitnění obslužnosti dané lokality a povede k dalšímu rozvoji tohoto území. Tato stavba odvede tranzitní dopravu z přilehlých obcí, což povede ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a také ke zvýšení kvality životního prostředí v dotčených obcích.
Investorem stavby je Plzeňský kraj, který stavbu zajišťoval prostřednictvím Správy a údržby silnic Plzeňského kraje, p.o., zhotovitelem stavby je společnost ROADFIN STAVBY, s.r.o.
Stavba za cca 430 mil. KČ bez DPH (tj. 520 mil. Kč vč. DPH) je spolufinancována za přispění finančních prostředků z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), konkrétně z 22. výzvy SILNICE II. TŘÍDY NA PRIORITNÍ REGIONÁLNÍ SILNIČNÍ SÍTI - SC 3.1. Celkem 85 % uznatelných nákladů, tj. cca 365 mil. Kč bez DPH (442 ml. Kč vč. DPH) je hrazeno z IROP a státního rozpočtu, zbylých 15 % je spoluúčast hrazená z rozpočtu Plzeňského kraje, což představuje částku cca 65 mil. Kč bez DPH (tj. 78 mil. Kč vč. DPH).
„Jsem rád, že se tato stavba, která byla připravována řadu let, aby ulehčila městu Rokycany s tranzitní dopravou, dotáhla do konce, a to ještě před původním termínem dokončení. Bez pomoci evropských peněz by to ale nebylo možné. Děkuji tímto Správě a údržbě silnic Plzeňského kraje za výbornou investorskou činnost,“ prohlásil náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek.

Stavba byla zahájena v září 2023 a dle uzavřené smlouvy o dílo měla probíhat 31 měsíců, což je do dubna 2026. „Při realizaci stavby se bylo nutno vypořádat se složitějším způsobem založení komunikace, kdy v části trasy byl zjištěn skalní masiv. Ten bylo nutné odtěžit těžkou technikou a poté sanovat. Díky nasazení zhotovitele stavby a díky vhodným klimatickým podmínkám, kdy stavební práce probíhaly bez přerušení, se dílo podařilo dokončit s půlročním předstihem,“ vyzdvihuje práci zhotovitele generální ředitel Správy a údržby silnic Ing. Jiří Velíšek.
„Napojení severního Rokycanska na dálnici D5 patří mezi klíčové projekty, které jsme v tomto regionu podpořili. Jen v Plzeňském kraji se díky IROP podařilo vybudovat či modernizovat více než 50 kilometrů silnic II. třídy s podporou přes 3,5 miliardy korun z evropských fondů. Přeložka u Rokycan je dalším důkazem, že dobře využité evropské dotace přinášejí konkrétní výsledky pro lidi i region,“ uvedla Magda Sýkorová, ředitelka plzeňské pobočky Centra pro regionální rozvoj.
,,Vítám, že Plzeňský kraj tuto investici realizoval. Nová silnice uleví dopravě ve městě, zejména ze severní části Rokycanska” uvedl Tomáš Rada, starosta města Rokycany.