Partnerství Comenius Regio - page 32

17
Komu je lesní pedagogika určena?
Lesní pedagogika je určena v podstatě každému, především však dětem všech věkových kategorií.
Nabídku seminářů lesní pedagogiky využívají zejména základní školy, a to pro žáky z prvního i druhého
stupně. Například děti ze 3. a 4. třídy 16. ZŠ v Plzni seminář absolvovaly v říjnu 2013 v plzeňském arboretu
Sofronka. Během pestrého programu měli žáci mimo jiné možnost zhlédnout porážení stromu, ukázky práce
s mysliveckými psy a také si mohli z blízka prohlédnout myslivecké zbraně. Dozvěděli se rovněž, které dru-
hy stromů se vyskytují v Plzeňském kraji a také to, jak se mají v lese chovat a jak ho mohou chránit. Z akce
si děti odnesly mnoho zážitků a cenných poznatků a s průběhem semináře byly spokojeny i jejich učitelky,
Mgr. Iveta Lavičková a Mgr. Hana Lukešová.
Zdroje:
Vzdělávací systém v Řecku
Struktura
Řecký školský systém se dělí stejně jako v České republice na primární (protovathmia), sekundární
(defterovathmia) a terciální (tritovathmia) vzdělávání. Školní docházka je povinná pro děti ve věku 6 – 15 let,
tedy zahrnuje obecnou školu (dimotiko scholio – český první stupeň základních škol, tedy 1. – 6. třída) a nižší
stupeň střední školy (jimnasio, 7. – 9. třída).
Předškolní vzdělávání
Vzdělávání může začít od věku 2,5 let dítěte (tzv. předškolní vzdělávání) v určených státních či soukro-
mých institucích, jež odpovídají jeslím (vrefonipiakoi paidikoi stathmoi).
Vzdělávání v mateřských školách (nipiagojio) trvá dva roky, od čtyř do šesti let, a představuje stádium přípra-
vy dětí pro základní školu. Docházka je u státních mateřských škol bezplatná. Rovněž byla v Řecku ustavena
celodenní školka s prodlouženou dobou určenou pro tvořivé aktivity (celkem 8 hodin denně).
Primární vzdělávání
První vzdělávací stupeň poskytují Obecné (základní) školy – státní a soukromé. Státní školy existují
po celém Řecku, dokonce i v těch nejodlehlejších oblastech. V těchto je pak výuka bezplatná, zdarma
jsou i knihy. Obecná škola patří k povinné školní docházce, trvá šest roků (ve věku 6 – 12 let). Kromě toho
existují celodenní školy s prodlouženou dobou výuky a s bohatějším programem. Vedle nich fungují zvláštní
školy pro děti se speciálními pedagogickými požadavky a také školy mezikulturního vzdělávání určené pro
děti s kulturními či náboženskými odlišnostmi. Po ukončení šestého ročníku žáci nastupují do povinného
prvního stupně středního vzdělávání.
Sekundární vzdělávání
Dělí se na dva stupně – povinný (nižší) a post-povinný (vyšší). Nižší stupeň je poskytován na tzv. gymná-
ziích (jimnasio), trvá celkem tři roky a týká se žáků ve věku 12 –15 let. Zkoušení a hodnocení žáků se odvíjí
od každodenního ústního zkoušení, zapojení do aktivit v hodinách, několikaminutových písemek, hodino-
vých písemných testů a opakovacích písemných zkoušek na konci roku. Ti, kteří v těchto testech neuspějí,
musí projít ještě doplňovacími testy v září. Absolventi gymnázia dostávají na konci osvědčení o ukončení,
které jim umožňuje ucházet se o studium na vyšším stupni.
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36,37,38,39
Powered by FlippingBook