Partnerství Comenius Regio - page 28

15
6. mezinárodní setkání v Plzeňském kraji
Závěrečné mezinárodní setkání, které uzavře dvouletou spolupráci obou regionů, proběhne
začátkem července 2014 v Plzeňském kraji. Jeho hlavní náplní bude celkové shrnutí a vyhodnocení dvou-
leté spolupráce Kréty a Plzeňského kraje. Část jednání bude rovněž věnována diskusi ohledně další možné
česko-řecké spolupráce.
Vzdělávací systém v České republice
Vzdělávací systém v České republice je rozdělen do tří oblastí:
primární vzdělání (6 – 14 let)
sekundární vzdělání (15 – 17, 18 nebo 19 let)
terciární vzdělání (19 let a více)
Primární (základní) vzdělání je pro všechny žáky povinné, je poskytováno širokou sítí základních škol
a trvá celkem devět let (5 let na 1. stupni, 4 roky na 2. stupni). Povinné školní docházce může předcházet
předškolní vzdělávání (pro děti ve věku 3 – 6 let), které je organizováno mateřskými školami.
Na primární vzdělání následně navazuje vzdělání sekundární. Toto je poskytováno středními školami a člení
se na střední vzdělání (1 – 2 roky), střední vzdělání s výučním listem (2 – 3 roky) a střední vzdělání s maturitní
zkouškou (zpravidla 4 roky).
V rámci terciárního vzdělávání pak mají absolventi maturitních oborů možnost dále zvyšovat svoji kvalifikaci
v nejrůznějších specializacích, a to studiem vysokých či vyšších odborných škol.
Zdroj:
Environmentální výchova v České republice
Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta (EVVO) pochází z anglického environment (prostředí).
Jedná se tedy o výchovu k odpovědnému zacházení s životním prostředím. Úkolem EVVO je žákům k tomuto
cíli poskytnout odpovídající znalosti, dovednosti a motivaci. Někdy se místo EVVO používají také označení
Environmentální výchova, Ekologická výchova, Ekovýchova nebo Ekopedagogika.
EVVO je nedílnou součástí výuky na všech stupních škol od základních až po vysoké školy. Některá témata
environmentální výchovy se dotýkají i dětí předškolního věku.
Jedním z mezinárodních zakladatelů environmentální výchovy je i český botanik a ochránce přírody
Jan Čeřovský, k dalším předním tuzemským pedagogům patří Danuše Kvasničková, Emilie Strejčková, Květo-
slava Burešová, Aleš Máchal aj.
Více než čtyřicetiletý vývoj environmentální výchovy ukázal, že klíčem k odpovědnému chování vůči život-
nímu prostředí nejsou jen znalosti o ekologii, jak se na začátku předpokládalo, ale mnohem důležitější je už
u dětí rozvíjet vztah k přírodě a porozumění základním ekologickým principům. U starších dětí je pak možno
zaměřit pozornost na problémy a konflikty životního prostředí.
1...,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,...39
Powered by FlippingBook