Partnerství Comenius Regio - page 30

16
Tématy environmentální výchovy jsou mimo jiné:
Energie (šetření, alternativní energie)
Hospodaření s odpady (třídění odpadu)
Jaderná energetika
Obnovitelné a neobnovitelné zdroje
Ochrana přírody, chráněné oblasti a druhy
Ozonová díra
Udržitelný rozvoj
Změny klimatu (oteplování)
Znečištění životního prostředí, vody a ovzduší
Zdroje:
Lesní pedagogika
Co je lesní pedagogika?
Lesní pedagogika je environmentální nauka o lese, tedy nauka o vztazích a procesech, které se v lese
odehrávají. Myšlenka lesní pedagogiky vznikla v 60. letech 20. století v USA, odkud se následně rozšířila
do evropských zemí. Jedná se o zážitkovou pedagogiku založenou na prožitcích zprostředkovaných lesními
pedagogy, zkušenými lesníky s pedagogickými znalostmi a zkušenostmi. Odehrává se obvykle přímo v pro-
středí lesa, neboť to je pro lesníky nejjednodušší cesta, jak široké veřejnosti přiblížit prostředí lesa se všemi
jeho funkcemi.
Význam lesní pedagogiky
Lesní pedagogika prohlubuje u veřejnosti zájem o les, čímž zlepšuje vztah člověka nejen k lesu,
ale k přírodě obecně. Zároveň objasňuje význam hospodaření v lese a podporuje tak pochopení mnohdy
nedoceněné práce lesníků. V neposlední řadě pak zvyšuje zájem o dřevo jako obnovitelnou surovinu.
Jak lesní pedagogika probíhá?
Lesní pedagogika je založena na bezprostředním kontaktu s přírodou. Probíhá buďto v učebně, nebo
přímo v lese, kde se žáci zábavnou formou, například pomocí nejrůznějších her, seznamují s prostředím lesa
a jeho zákonitostmi. Během rozličných aktivit se učí vnímat les všemi smysly. Hlavní důraz je přitom kladen
na vlastní objevování, zkoumání a tvoření.
Aktivity lesní pedagogiky se svou náplní dotýkají několika školních předmětů zároveň, což žákům umožňuje
procvičování klíčových kompetencí. Při praktických ukázkách mají žáci jednak možnost ověřit si dosud naby-
té vědomosti a zároveň jsou motivování k tomu dozvědět se něco nového. Dle domluvy s lesníkem je možné
se vedle přírodopisu či EVVO zaměřit i na další předměty, například dějepis, zeměpis, fyziku nebo chemii.
Samozřejmou součástí každého výukového bloku je pak také poučení o tom, co se v lese smí a nesmí a proč.
Blok aktivit lesní pedagogiky trvá obvykle čtyři hodiny a je možné jej uskutečnit za každého počasí.
1...,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29 31,32,33,34,35,36,37,38,39
Powered by FlippingBook