Gymnázium J. Š. Baara díky své akreditaci pravidelně čerpá finanční prostředky z programu Erasmus+ na projekty pro žáky i učitele. Na projekt, který skončil letos v srpnu, škola získala grant ve výši 33 587 eur. V jeho rámci se ve školním roce 2024/25 uskutečnily dvě skupinové mobility pro 35 žáků do Německa a Belgie a během letních prázdnin vyjeli také čtyři učitelé na vzdělávací kurzy do zahraničí.
Pedagogové se zúčastnili čtyř různě zaměřených kurzů. V Berlíně se jednalo o program věnovaný dovednostem pro 21. století, kritickému myšlení, projektovému učení a mediaci v jazyce. Kurz probíhal v multikulturním prostředí a přinesl řadu praktických aktivit, které lze využít přímo ve výuce. Další vzdělávání probíhalo v Düsseldorfu a zaměřilo se na digitální nástroje a hybridní formy výuky. Účastníci si vyzkoušeli aplikace pro brainstorming, skupinovou práci i využití umělé inteligence a absolvovali hospitace v hybridních třídách, což je zkušenost využitelná i v českém prostředí. V Helsinkách proběhl kurz o environmentálním vzdělávání. Program se věnoval tématům udržitelnosti, klimatické změny a biodiverzity a zahrnoval i interaktivní metody, například simulace dopadů plastového odpadu či tzv. fast fashion. Tyto aktivity budou mít přímý přínos pro environmentální výchovu na škole. Jazykový kurz na Tenerife byl zaměřen na intenzivní rozvoj španělštiny a zároveň na poznávání kanárské kultury. Kombinace skupinové výuky, individuálních hodin a pobytu v hostitelské rodině vedla k výraznému posílení komunikačních dovedností.
Všechny kurzy byly hodnoceny velmi pozitivně. Učitelé ocenili zejména praktické metody a nové kontakty ze zahraničí, které nyní mohou využít při práci se žáky. Projekt tak přinesl konkrétní výsledky jak v oblasti inovace výuky, tak v profesním růstu pedagogů. O navštívených místech během projektu budeme širokou veřejnost informovat i prostřednictvím výstavy, která bude probíhat v říjnu 2025 v Kulturním centru Pivovar v Domažlicích.
Od června 2025 běží na škole nový projekt. I nadále tak budou mít žáci a učitelé možnost čerpat inspiraci a zkušenosti z mezinárodního prostředí.
Petra Šlajsová, koordinátorka projektu