Žádost o informace dle zákona č. 106/1999 Sb. týkající se znalců v oboru zdravotnictví

obrazek
23. května 2025 11:36, Mgr.et Mgr. Jaroslava Chlanová

Dne 13. 5. 2025 obdržel Krajský úřad Plzeňského kraje, odbor kontroly, dozoru a stížností (dále jen „KÚPK“) žádost o informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „InfZ“). V žádosti žadatel požádal o sdělení: „1. Jakým způsobem úřad Plzeňského kraje vyhledává a vybírá znalce v oboru zdravotnictví pro účely správních řízení (vyřizování stížností na poskytovatele); 2. Jaké interní předpisy upravují proces výběru znalců v oboru zdravotnictví; 3. Zda úřad Plzeňského kraje vede vlastní seznam znalců a pokud ano, jaké jsou podmínky pro zařazení do tohoto seznamu; 4. Jakým způsobem úřad Plzeňského kraje zajišťuje nezávislost a nestrannost znalců; Požaduji, aby mi informace byly poskytnuty v elektronické podobě datovou schránkou.“



K žádosti KÚPK sdělil následující:

1. Způsob podání a řešení stížností proti postupu poskytovatele při poskytování zdravotních služeb nebo proti činnostem souvisejícím se zdravotními službami upravují §§ 93 – 97 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, ve znění pozdějších předpisů. Nejedná se o správní řízení a dle výše citované legislativy za účelem šetření stížností nejsou vybírání „znalci“ ale jsou ustanoveni „nezávislí odborníci“. Nezávislý odborníci jsou vyhledáváni vždy s ohledem na konkrétní stížnost, viz odpověď č. 4. Činnost nezávislého odborníka je zcela dobrovolná a záleží pouze na jeho ochotě, zda se jí ujme.

2. Proces výběrů „nezávislých odborníků“ neupravují žádné interní předpisy.

3. KÚPK nevede žádný vlastní seznam „nezávislých odborníků“.

4. Nezávislost a nestrannost nezávislých odborníků je zajištěna tak, že vždy s ohledem na konkrétní případ je osloven „nezávislý odborník“, který nemá vazby na stížností dotčeného poskytovatele zdravotních služeb. Pokud je to možné, jsou vybíráni odborníci z pracovišť, která jsou po odborné stránce vůči poskytovateli (proti kterému stížnost směřuje) nadřazená a jsou např. z jiných krajů.