Ve Starém Plzenci otevřeli nový, bezpečnější úsek cyklostezky

obrazek
12. prosince 2024 11:05, Bc. Eva Mertlová

Nově vybudovaná smíšená stezka pro pěší a cyklisty na mostě přes řeku Úslavu ve Starém Plzenci navazuje na stávající úsek od Koterova. Slavnostně byla otevřena v úterý 11. prosince 2024 za přítomnosti náměstka hejtmana pro oblast dopravy Pavla Čížka, ředitelky Územního odboru IROP pro Plzeňský kraj Magdy Sýkorové a starosty Jana Ereta.

"Nový úsek cyklostezky přináší významně bezpečnější přechod přes most pro pěší i pro cyklisty, kteří využívali nový úsek od Koterova a chtěli se dostat přes řeku. Jsem velmi rád, že projekt byl podpořen financemi z IROP, které v celém Plzeňském kraji významně podporují takovéto stavby a vzniká nám tak kvalitní infrastruktura pro cyklisty, bruslaře i pěší," řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek.

Nově vybudovaná trasa o celkové délce cca 300 metrů se skládá ze dvou hlavních částí. První zahrnuje opravu povrchu v ulici Kozinova a nový úsek, který bezpečně podchází silnici II/180. Druhá část řeší přeměnu chodníku na mostě přes řeku Úslavu, kde vznikla moderní smíšená stezka.

"S pomocí evropských peněz, které prostřednictvím IROP směřují do regionů, se už v Česku vybudovalo přes 600 kilometrů cyklostezek. 56 kilometrů z nich připadá na Plzeňský kraj a v současném programovém období se tu buduje nejvíc cyklostezek po Olomouckém kraji," upřesňuje Magda Sýkorová, ředitelka Územního odboru IROP pro Plzeňský kraj. "Na rozvoj infrastruktury pro cyklisty, která je důležitá nejen z hlediska udržitelnosti a zdravého životního stylu, ale také podpory cestovního ruchu, už EU do Plzeňského kraje poslala téměř 460 milionů korun," dodává.

Most přes Úslavu prošel díky projektu cyklostezky významnou proměnou. Na pravé straně ve směru na Letkov vznikla smíšená stezka pro pěší a cyklisty v délce 184,635 metru. Město zde vybudovalo asfaltový povrch o minimální šířce 3,5 metru a instalovalo nové bezpečnostní zábradlí. Pro vytvoření prostoru byla upravena šířka silnice II/180 na 8 metrů mezi obrubami, přičemž jízdní pruh má šířku 3,5 metru a vodící proužek 0,5 metru. "Na oba konce smíšené stezky navazuje přechodový úsek, kterým je stezka plynule napojena na stávající chodníky," uvedl starosta města Jan Eret.

Technické řešení projektu zahrnuje řadu specifických úprav. Na mostě byly instalovány speciální betonové monolitické obruby s profilem svodidla typu "New Jersey", které dosahují výšky až 51 centimetrů. Součástí modernizace je také nové mostní zábradlí na protivodní římse, sanace betonu římsy a úprava napojení veřejného osvětlení.

Stavební práce započaly předáním staveniště 25. června 2024, samotná realizace byla zahájena 8. července. Původní dvouměsíční termín dokončení musel být prodloužen kvůli srpnovým povodním, které dočasně zaplavily část stezky pod mostem. Stavbu realizovala firma STRABAG SIS a.s.

"Nový úsek je velmi důležitý, protože zajistí bezpečný pohyb cyklistů i pěších přes most, a zároveň i komfortnější spojení obyvatel místní části Malá Strana s centrem města," dodal starosta Jan Eret s tím, že navzdory letním povodním, které stavbu dočasně zkomplikovaly, se podařilo projekt úspěšně dokončit v prodlouženém termínu do 15. listopadu.


Galerie