Plzeňský kraj hostil mezinárodní robotickou soutěž ROBO-VOZÍTKO 2024

obrazek
07. března 2024 15:52, Bc. Eva Mertlová

Již 5. ročník mezinárodní robotické soutěže ROBO-VOZÍTKO 2024 hostil Plzeňský kraj. Za účasti 6 zemí se utkalo celkem 22 týmů. Klání robotických vozítek suverénně ovládli studenti z chorvatské školy. Tradiční soutěž organizuje Plzeňský kraj, SOU elektrotechnické Plzeň, ZČU v Plzni spolu s Techmania Science Centrem Plzeň.

V soutěži se utkaly dvoučlenné týmy studentů ve věku 17 – 21 let z České republiky, Slovenské republiky, Chorvatské republiky, Spolkové republiky Německo, Turecké republiky a Čínské lidové republiky. Úkolem soutěžních týmů bylo zkonstruovat robotické vozítko, prezentovat ho před porotou v anglickém jazyce a projet s ním v co nejkratším čase vymezenou dráhou. Do dráhy byl vložen neosvětlený tunel a následně vyvýšenina s povinností vozítko zpomalit při nájezdu a při sjezdu zrychlit. Vozítko přepravovalo kelímek s odměřeným množstvím vody, kterou nesmělo rozlít.

"Dráha byla pro mezinárodní kolo soutěže navržena náročná, soutěžící museli prokázat opravdu kvalitní znalosti a na soutěž se dobře připravit. To se povedlo nejlépe studentům chorvatské technické školy, kteří nasbírali z celkových dvanácti ocenění hned devět," říká náměstek hejtmana pro oblast školství a sportu Vladimír Kroc a dodává: "Soutěžící mohli navíc získat ocenění také například za design vozítka v soutěži kreativity, kde byly hodnoceny třeba kapotáž vozítka, ochrana elektroniky před vodou nebo zajímavé osvětlení."

Nejúspěšnějšími soutěžícími byli studenti školy Tehnička škola Daruvar, chorvatského regionu, kde žije vysoké procento obyvatel s českými kořeny a dokonce mají svého zástupce v chorvatském parlamentu. Studenti z Plzeňského kraje jezdí do daruvarských škol na výměnné pobyty. Plzeňský kraj – odbor školství mládeže a sportu KÚPK - v oblasti školství velmi aktivně spolupracuje právě s touto oblastí. Nově také chce kraj rozvíjet spolupráci především v oblasti školství a vzdělávání také s tureckou Bursou, jejíž zástupci u příležitosti robotické soutěže navštívili Plzeňský kraj.


Do soutěže se přihlásilo 23 soutěžních týmů – 4 týmy ze Slovenské republiky, 3 týmy z Chorvatské republiky, 2 týmy ze Spolkové republiky Německo, 3 týmy z Turecké republiky a 3 týmy z Čínské lidové republiky, které budou soutěžit on-line formou. Plzeňský kraj reprezentovaly týmy žáků z Vyšší odborné školy a Střední průmyslové školy elektrotechnické, Plzeň, Středního odborného učiliště elektrotechnického, Plzeň, Střední školy zemědělské a potravinářské, Klatovy, Sportovního gymnázia Plzeň, Gymnázia Luďka Pika, Plzeň, Střední odborná školy a Středního odborného učiliště, Sušice, Gymnázia, Plzeň, Mikulášské nám. 23 a Střední průmyslové školy, Tachov.

"Plzeňský kraj je krajem průmyslovým a dlouhodobě zde máme poptávku po technicky zdatných odbornících. A právě na takovéto soutěži s mezinárodní účastí si studenti mohli ověřit, jak na tom se svými znalostmi jsou a kam se mohou posunout. Důležité pro ně jsou také kontakty s ostatními studenty a partnerskými firmami, které si přímo na podobných akcích studenty hledají a motivují pro své potřeby," říká hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták. "Osobně si takové soutěže velmi užívám, protože na naše studenty jsem velmi hrdý a také jim ve skrytu duše trošku závidím, že mají dnes takové možnosti tvorby a realizace svých projektů," dodává hejtman.

Společně se zástupci Plzeňského kraje a Techmania Science Centra Plzeň předával ceny vítězům kategorií také rektor ZČU v Plzni Miroslav Lávička. "Dlouhodobě usilujeme o to, aby v Plzeňském kraji fungovala spolupráce od základních škol až po univerzitu. Věřím, že tu dnes byli mezi talentovanými soutěžícími i budoucí studenti technických oborů na naší univerzitě," řekl rektor ZČU. V porotě, která vyhodnocovala nejpovedenějších programátorské projekty, zasedl také děkan Fakulty aplikovaných věd ZČU Miloš Železný: "Je zajímavé sledovat inovativní nápady, které týmy při konstrukci vozítka mají. Je na tom vidět snaha dozvědět se něco navíc. A v tom mohou určitě pokračovat v rámci studia na Favce, kde jim rádi předáme další znalosti, které pak uplatní v zajímavém zaměstnání," doplnil.

Cílem soutěže je prohloubení spolupráce mezi školami v oblasti rozvoje digitálních kompetencí potřebných pro budoucí trh práce, porovnání odborných dovedností mezi školami napříč jednotlivými státy a získání nových inspirací pro soutěžící žáky.

Výsledky jednotlivých kategorií soutěže najdete v příloze tohoto článku.


Galerie

Soubory ke stažení