Kampaň na podporu pěstounské péče má novou linii i ambasadorku

obrazek
24. dubna 2025 11:54, aktualizováno 12:21, Ing. Helena Frintová

Kvůli dlouhodobému nedostatku pěstounů zesílil Plzeňský kraj kampaň zaměřenou na podporu náhradní rodinné péče. Cílem je nejen zvýšit počet pěstounů, ale také rozšířit povědomí veřejnosti o této problematice. Kampaň nově sjednocuje vizuální styl a přináší jednotnou komunikační linku směrem k veřejnosti. Ambasadorkou kampaně se stala první žena v čele Univerzity Karlovy v Praze, profesorka MUDr. Milena Králíčková, Ph.D.

„Dlouhodobě se potýkáme s nedostatkem pěstounů a víme, že k veřejnosti se často nedostávají úplné nebo správné informace. Rozhodli jsme se proto zvolit jednotný komunikační styl a oslovit veřejnost prostřednictvím nové vizuální identity a silné osobnosti – ambasadorky kampaně,“ říká náměstek hejtmana pro oblast sociálních věcí Jan Bozděch a dodává: „Pro dítě je vždy lepší, když může vyrůstat v milující rodině. Náhradní rodinná péče často představuje řešení složité životní situace, ale zajistit dostatečný počet pěstounů je čím dál náročnější.“

Na přípravě kampaně s názvem „Pěstuj budoucnost!“ začal Plzeňský kraj pracovat v roce 2024. „Vytvořili jsme jednotný vizuální styl, který propojuje všechny propagační materiály kraje. Ty mohou využívat také města, obce a zejména doprovázející organizace, které pěstouny provázejí jejich činností. Získali jsme také výraznou osobnost spjatou s Plzeňským krajem – paní profesorku Milenu Králíčkovou, první rektorku Univerzity Karlovy,“ říká vedoucí odboru sociálních věcí Filip Zapletal. Kraj má na aktivity kampaně letos vyčleněno 1,5 milionu korun.

Prof. Milena Králíčková do kampaně vstoupila s osobním přesvědčením. „Pěstounská péče je podle mě jedním z nejcennějších způsobů, jak dát dětem nový domov a naději. Vážím si lidí, kteří tuto cestu zvažují, i těch, kteří už se pěstouny stali,“ uvedla ambasadorka.

„Chceme pěstounství dostat zpět do běžného života. Otevřeně mluvit o tom, co obnáší, a ukázat, že pěstounem se může stát každý, kdo má chuť pomáhat a splní základní podmínky,“ říká Jáchym Klimko z agentury Headz-up, která stojí za strategickou komunikací kampaně. Podle něj je klíčové, aby se lidé přestali pěstounství bát a vnímali jej jako příležitost, jak aktivně ovlivnit budoucnost dítěte i vlastní život.


Pěstounská péče má v kraji dlouhodobou podporu

Plzeňský kraj dlouhodobě podporuje pěstounské rodiny nejen prostřednictvím informačních a propagačních materiálů, ale také formou volnočasových a kulturních aktivit. „Pořádáme výtvarné, literární, fotografické nebo filmové soutěže, ve kterých děti zachycují svůj život v pěstounských rodinách – svá dobrodružství i každodenní chvíle. Dále organizujeme setkání pěstounských rodin, spojená s kulturním programem či volnočasovou aktivitou,“ doplňuje Filip Zapletal. Zájemci o pěstounství mají možnost získat informace také na pravidelných Dnech otevřených dveří, které se konají každé první pondělí v měsíci od 16 hodin v budově Krajského úřadu Plzeňského kraje.

Pěstounů je málo – potřeba přetrvává

„Aktuálně máme ve zprostředkované pěstounské péči přibližně 300 dětí, v nezprostředkované, tedy příbuzenské péči, je jich asi 700. Dlouhodobě bychom potřebovali desítky nových pěstounů – jak pro dlouhodobou, tak přechodnou péči. Celkem máme zařazeno 57 pěstounů, ale pouze 29 z nich je v současnosti aktivních,“ popisuje situaci náměstek Jan Bozděch.

Pěstounská péče představuje jednu z forem náhradní rodinné péče. Zákon rozeznává tři druhy: zprostředkovanou, nezprostředkovanou a přechodnou péči. Stát přispívá pěstounům na zajištění dítěte a zároveň poskytuje odměnu osobám, jimž bylo dítě svěřeno do péče. „Při výběru pěstounů je vždy kladen důraz především na zájem a potřeby dítěte,“ doplňuje Bozděch.

Plzeňský kraj rovněž spustil webový portál Rodina, který poskytuje ucelené informace o pěstounství i kontakty na příslušné organizace a státní instituce.
 


Galerie

Soubory ke stažení