Informace poskytnuté dle InfZ - školská poradenská zařízení

obrazek
30. října 2024 07:36, Mgr. Gabriela Petrášová
Dne 14. 10. 2024 byla Krajskému úřadu Plzeňského kraje (dále jen „KÚPK“) doručena žádost dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), tohoto znění:

... žádám Plzeňský kraj jakožto zřizovatele školských poradenských zařízení dle § 116 zákona č. 561/2004 Sb., školského zákona (dále jen „ŠZ“) o poskytnutí následujících informací:
1. Existuje nějaká metodika, vnitřní předpis či závazný pokyn (popř. jakýkoliv jiný interní dokument), který stanoví, kdy je nutné pro poskytnutí poradenských služeb posouzení jiným odborníkem (např. lékařem, klinickým logopedem, klinickým psychologem) ve smyslu §2b odst. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních?
2. Existuje nějaká metodika, vnitřní předpis či závazný pokyn (popř. jakýkoliv jiný interní dokument), který stanoví, kdy je nutná zpráva klinického psychologa pro vydání doporučení SPC pro zařazení dítěte do školy nebo třídy zřízené podle § 16 odst. 9 ŠZ?
3. Existuje nějaká metodika, vnitřní předpis či závazný pokyn (popř. jakýkoliv jiný interní dokument), který stanoví provázanost konkrétních diagnóz (a jejich závažnosti) s konkrétními podpůrnými opatřeními a rozsahem, v jakém se poskytují, nebo je doporučení podpůrných opatření zcela v autonomii pracovníka poradenského zařízení?
4. Existuje nějaká metodika, vnitřní předpis či závazný pokyn (popř. jakýkoliv jiný interní dokument), který stanoví rozdělení kompetencí mezi pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra? Kdo je oprávněn řešit případný kompetenční spor mezi pedagogicko-psychologickou poradnou a speciálně pedagogickým centrem?
5. Jak jsou školská poradenská zařízení metodicky řízena? Jakým způsobem je vyhodnocována kvalita poskytovaných služeb? V případě, že jsou zde metodiky k řízení poradenských zařízení, žádám o jejich poskytnutí. Pokud je vyhodnocována kvalita poradenských služeb, žádám o poskytnutí hodnotících zpráv, a to za posledních 7 let.

Závěrem své žádosti žadatel uvedl, že „Pokud bude možné informaci poskytnout pouze částečně, nechť je poskytnutá částečná informace včetně odůvodnění, proč nelze poskytnout úplné informace.“

K jednotlivým bodům žádosti Odbor kontroly, dozoru a stížností KÚPK za součinnosti Odboru školství, mládeže a sportu KÚPK sdělil následující:

1. – 3.
Plzeňský kraj jako zřizovatel většiny školských poradenských zařízení v kraji, žádnou metodiku, vnitřní předpis či závazný pokyn nevydal.
Školská poradenská zařízení v Plzeňském kraji pracují na základě zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a jeho prováděcích předpisů, především podle vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízení, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů.

4.
Plzeňský kraj jako zřizovatel většiny školských poradenských zařízení v kraji, žádnou metodiku, vnitřní předpis či závazný pokyn nevydal.
Školská poradenská zařízení v Plzeňském kraji pracují na základě zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a jeho prováděcích předpisů, především podle vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízení, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů.
Ke kompetenčnímu sporu v Plzeňském kraji nikdy nedošlo, neboť je zcela na rodiči, jaké školské poradenské zařízení si vybere. To s dítětem pracuje, vydává doporučení, zprávy. V případě, že je třeba posouzení z více školských poradenských zařízení, spolupracují spolu.

5.
Školská poradenská zařízení jsou v oblasti svých odborností metodicky řízena Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, v oblasti organizace, dodržování platných legislativních norem a v ekonomické oblasti pak svým zřizovatelem. Kvalitu poskytovaných poradenských služeb ve školských poradenských zařízeních vyhodnocuje Česká školní inspekce, na jejích webových stránkách jsou inspekční zprávy k dispozici.