Dne 21. 11. 2022 byla Plzeňskému kraji – Krajskému úřadu Plzeňského kraje (dále jen „KÚPK“) doručena žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, následujícího znění:
„ (...) v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, vás žádáme o poskytnutí níže specifikovaných informací, týkajících se zdraví dětí a mladistvých ve vztahu k vybavování a používání školního nábytku (žákovské židle a stoly) v učebnách středních škol.
Žádost o odpovědi na položené otázky
Relevantní informační zdroje dokládají, že přes 40 % dětí a mladistvých v ČR má diagnostikované vadné držení těla s doprovodnými aktuálními i dlouhodobými zdravotními problémy. Na tomto stavu se významně podílejí vnější příčiny, a to včetně reálných podmínek ve školách. Z pohledu školní docházky je nejvíce poukazováno na používání velikostně nevhodného školního nábytku, nedodržování správného způsobu sezení a na celkově nízkou pohybovou aktivitu žáků a studentů.
Stát ukládá školám, a to vyhláškou MZ ČR č. 410/2005 Sb. v platném znění, normou EN 1729 – 1, 2 a dalšími právními dokumenty, aby zajistily každému žákovi dle jeho tělesného vzrůstu velikostně plně odpovídající školní nábytek (žákovská židle a stůl). To je zcela v souladu se základní péčí státu o ochranu jeho zdraví a harmonický rozvoj. Uvedené dokumenty obsahují zcela přesné hodnoty jednotlivých ukazatelů školního nábytku a není proto obtížné srovnat tyto závazné údaje se skutečnými. Reálná situace na 2. stupni základních a všech středních školách je však odlišná.
Všechny otázky se vztahují pouze k vámi zřizovaným středním školám
- Jak velké množství (%) středních škol používá velikostně jen takový školní nábytek, který je v plném souladu s vyhláškou MZ ČR č. 410/2005 Sb. v platném znění?
- Jak velkým zdravotním rizikem pro žáky je dlouhodobé užívání školního nábytku, který je velikostně odlišný od jejich tělesného vzrůstu? O jeden, dva či více stupňů nábytku.
- Jaká zásadní nápravná opatření přijal váš úřad k řešení dlouhodobého stavu ve školách, kdy nejsou dodržovány některé části vyhlášky č. 410/2005 Sb. v platném znění, především ty o nutnosti používání pouze takových velikostních stupňů školního nábytku, které plně odpovídají tělesnému vzrůstu každého žáka? Tato situace již trvá 15 let.
- Jaká jsou aktuální doporučení vašeho úřadu středním školám pro vybavování učeben školním nábytkem, kde se průběžně střídají žáci několika ročníků? A to z pohledu požadovaného souladu velikostního stupně školního nábytku a tělesného vzrůstu každého žáka.“
Odbor kontroly, dozoru a stížností KÚPK sdělil v součinnosti Odboru školství, mládeže a sportu KÚPK k bodům 3. a 4. žádosti následující:
ad 3. KÚPK nemá žádné informace, že by na školách nebyla dodržována vyhláška MZ ČR č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, ve znění pozdějších předpisů (pozn. kontrola dodržování uvedené vyhlášky je v kompetenci příslušné krajské hygienické stanice).
V případě, že dochází k rekonstrukci budov a učeben, spadá nákup školního nábytku, ať v rámci běžného rozpočtového hospodaření organizací nebo v rámci řešení projektů (např. z IROP – Integrovaného operačního programu) do kompetencí ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Plzeňským krajem. Následně se organizace řídí směrnicí Rady Plzeňského kraje SRPK-2/2022/PRAV-002-Q o zadávání veřejných zakázek. V případě zadávání dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, povinně spolupracují s Centrálním nákupem Plzeňského kraje. Specifikace dodávky bývá součástí zadávací dokumentace.
ad 4. KÚPK žádné takové doporučení školám nedává. V rámci školení vedoucích zaměstnanců v oblasti BOZP jsou ředitelé škol a školských zařízení informování mimo jiné i o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, tzn. vyhlášky MZ ČR č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, ve znění pozdějších předpisů.