Informace poskytnuté dle InfZ - postup ORR KÚPK

obrazek
13. prosince 2023 09:31, Mgr. Gabriela Petrášová

Dne 24. 11. 2023 byla Krajskému úřadu Plzeňského kraje (dále jen „KÚPK“) doručena žádost ze dne 21. 11. 2023, na základě které byly požadovány informace k postupu KÚPK ve věci stavby na pozemku st. parc. č. xx v katastrálním území Ohnišťovice u rodinného domu č. p. xx, a to i ve vztahu k postupu Odboru výstavby a životního prostředí Městského úřadu Poběžovice.
V žádosti žadatel uvedl, že v případě stavby na pozemku st. parc. č. xx v katastrálním území Ohnišťovice u rodinného domu č. p. xx se dle něj jedná o černou stavbu. Uvedl své výhrady k postupu Odboru regionálního rozvoje KÚPK při vyřizování namítané nečinnosti Odboru výstavby a životního prostředí Městského úřadu Poběžovice a výhrady vůči Odboru kontroly, dozoru a stížností KÚPK při přešetření způsobu vyřízení jeho stížnosti dle § 175 odst. 7 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, a postoupení podnětu k zahájení řízení o odstranění stavby Odboru výstavby a životního prostředí Městského úřadu Poběžovice. V návaznosti na uvedené žadatel požadoval po KÚPK následující informace (citujeme):

Bod 1. „Jaké má funkční povinnosti Odbor regionálního rozvoje, pozná jmenovaný odbor stavební zákon? Nebo svou funkci dělá povrchně-liknavě?“,
Bod 2. „Proč není kontrola jak to řeší stavební úřad v Poběžovicích a nepřijímají se patřičné opatření“
Bod 3. „Proč odboru regionálního rozvoje obcházel jmenovaný stavební zákon, katastrální zákon a vyhlášku? Proč je dovolen Odborem regionálního rozvoje zásah do výkonu mého vlastnického práva – práva vlastníka dotčeného pozemku a rodinného domu?“
Bod 4. „Proč Odbor regionálního rozvoje nerespektuje soudní rozhodnutí a nepřijímá žádné opatření aby soudní rozhodnutí respektoval jeho podřízený stavební úřad v Poběžovicích. Je to maření soudního rozhodnutí?“

Odbor kontroly, dozoru a stížností KÚPK k části bodu 1. žádosti, tj. „Jaké má funkční povinnosti Odbor regionálního rozvoje?“ sdělil žadateli následující:
Obecně lze říci, že pravomoc a působnost KÚPK upravuje zákon č.129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o krajích“), a zvláštní zákony. V přenesené působnosti zabezpečuje KÚPK výkon státní správy uložené zvláštními zákony s výjimkou úkolů svěřených zákonem v přenesené působnosti zastupitelstvu, radě, hejtmanovi nebo zvláštnímu orgánu kraje ve smyslu ustanovení § 65 zákona o krajích. 
Konkrétně do působnosti ORR KÚPK, oddělení stavebního řádu, spadá dle Organizačního řádu KÚPK v rámci výkonu přenesené následující: 1. v případě, že se povolovaný záměr nachází na území dvou nebo více stavebních úřadů, stanoví, který z nich provede řízení; 2. rozhoduje o odvoláních proti rozhodnutím stavebních úřadů včetně Magistrátu města Plzně; 3. na základě podnětů přezkoumává pravomocná rozhodnutí stavebních úřadů včetně Magistrátu města Plzně v přezkumném řízení a rozhoduje o povolení obnovy řízení; 4. zajišťuje kontrolní činnost státní správy u nižších stupňů státní správy v kraji na úseku územního rozhodování, stavebního řádu a vyvlastňování; 5. zajišťuje metodické činnosti pro stavební a vyvlastňovací úřady působící na území celého kraje, pořádá porady a školení pro pracovníky stavebních úřadů a tímto způsobem zajišťuje jednotný výkon státní správy na území Plzeňského kraje; 6. rozhoduje o odvoláních proti rozhodnutím vyvlastňovacích úřadů; 7. vykonává funkci správního orgánu nadřízeného vyvlastňovacím úřadům; 8. zajišťuje výkon agendy správních deliktů a přestupků spadajících do působnosti odboru; projednává přestupky proti pořádku ve státní správě vyskytující se na více úsecích státní správy, pokud jejich spáchání souvisí s přestupkovým jednáním spadajícím do působnosti odboru; 9. vydává podle § 4 odst. 7 zák. č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), koordinované závazné stanovisko; 10. zastupuje KÚPK v rámci soudního řízení správního týkajícího se oddělením vydaných správních rozhodnutí; 11. vede územní řízení u staveb dopravní infrastruktury dle § 1 odst. 2 písm. c) a d) zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací (liniový zákon), ve znění pozdějších předpisů, tj. další stavby dopravní infrastruktury nebo staveb s nimi souvisejících umisťované v plochách nebo koridorech vymezených v platné politice územního rozvoje, nebo v územně plánovací dokumentaci vymezené veřejně prospěšné stavby dopravní infrastruktury nebo stavby s nimi související; 12. vede všechna vyvlastňovací řízení podle § 2e odst. 1 zák. č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací (liniový zákon), ve znění pozdějších předpisů.