Informace poskytnuté dle InfZ - pokuty za přestupky na sociálních sítích

08. dubna 2021 14:54, Mgr. Gabriela Petrášová
Dne 21. 3. 2021 byla Krajskému úřadu Plzeňského kraje (dále jen „KÚPK“) doručena žádost podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), na jejímž základě žadatel žádal poskytnutí následujících informací:

„zda Krajský živnostenský úřad Plzeňského kraje udělil ke dni doručení žádosti pokuty ve smyslu zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich za klamavou či skrytou reklamu na sociálních sítích Instagram, Facebook a YouTube ve smyslu zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Pokud ano, žádám Vás o sdělení následujících informací:
1) název sociální sítě, kde ke spáchání přestupku došlo,
2) typ reklamy (jaký typ produktů či služeb byl inzerován),
3) výše udělené pokuty,
4) jaké konkrétní zákonné ustanovení bylo porušeno,
5) odůvodnění rozhodnutí.“

K předmětu žádosti KÚPK sdělil, že Odbor vnitřních věcí a krajský živnostenský úřad KÚPK (dále jen „Krajský živnostenský úřad“) v rámci výkonu dozorové činnosti v oblasti regulované reklamy uložil ke dni doručení žádosti celkem 4 pokuty pro skutek spočívající v protiprávním jednání na sociálních sítích, a to:

• Sociální síť: Facebook
Podnět: klamavá reklama na poskytování EFT terapií
Výše pokuty: 500 Kč
Porušení § 2 odst. 1 písm. b) zák. č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů
Forma pokuty (rozhodnutí): Bloková pokuta
V reklamě na Facebookovém profilu kontrolované osoby bylo uvedeno “Terapie pro lepší život”. Reklama obsahovala slovo „terapie“, (bez patřičné registrace nestátního zdravotnického zařízení, nelze propagovat jakékoli léčebné účinky, používat slovo „terapie), jedná se o uvedení nepravdivého údaje v reklamě, o obchodní praktiku, kterou lze ve smyslu ustanovení § 4 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, považovat za nekalou (§ 5 odst. 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů).

• Sociální síť: Facebook
Podnět: klamavá reklama na koupi mobilního telefonu za zvýhodněnou cenu
Výše pokuty: 4 000 Kč
Porušení § 2 odst. 1 písm. b) zák. č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů
Forma pokuty (rozhodnutí): Příkaz
Obviněná právnická osoba zadala reklamu na sociální síti Facebook a nabízela tedy ke koupi výrobek za určitou cenu, aniž by zveřejnila důvody, na jejichž základě se může domnívat, že nebude sama, nebo prostřednictvím jiného podnikatele schopna zajistit dodávku uvedeného nebo rovnocenného výrobku za cenu platnou pro dané období a v přiměřeném množství vzhledem k povaze výrobku, rozsahu reklamy a nabízené ceny. Jedná se o obchodní praktiku, kterou lze ve smyslu ustanovení § 4 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně spotřebitele“) v návaznosti na přílohu č. 1 písm. d) tohoto zákona považovat za nekalou. Dle ustanovení § 4 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele jsou nekalými praktikami zejména klamavé a agresivní obchodní praktiky. Klamavou obchodní praktikou je potom dle § 5 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele vždy praktika uvedená v příloze č. 1 k tomuto zákonu. Dle přílohy č. 1 písm. d) zákona o ochraně spotřebitele „jsou obchodní praktiky vždy považovány za klamavé, pokud prodávající nabízí ke koupi výrobky nebo služby za určitou cenu, aniž zveřejnil důvody, na jejichž základě se může domnívat, že nebude sám nebo prostřednictvím jiného podnikatele schopen zajistit dodávku uvedených nebo rovnocenných výrobků nebo služeb za cenu platnou pro dané období a v přiměřeném množství vzhledem k povaze výrobku nebo služby, rozsahu reklamy a nabízené ceny (vábivá reklama).“

• Sociální síť: Instagram
Podnět: reklama na konzumaci alkoholu, který měl mít pozitivní zdravotní účinky
Výše pokuty: 5 000 Kč
Porušení § 4 zák. č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů
Forma pokuty (rozhodnutí): Bloková pokuta
Kontrolovaná osoba na sociální síti Instagram zveřejnila reklamu na alkohol, kterou zpracovala v rozporu s § 4 zákona o regulaci reklamy, a porušila tak podmínky stanovené pro obsah reklamy na alkoholické nápoje. Ve znění § 4 zákona o regulaci reklamy je uvedeno, že reklama na alkoholické nápoje nesmí tvrdit, že alkohol v nápoji má léčebné vlastnosti nebo povzbuzující nebo uklidňující účinek anebo že je prostředkem řešení osobních problémů.

• Sociální síť: Instagram
Podnět: reklama na hazardní hry
Výše pokuty: 1 000 Kč
Porušení § 5j zák. č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů
Forma pokuty (rozhodnutí): Bloková pokuta
V postoupeném podnětu bylo uvedeno, že na instagramovém profilu kontrolované osoby byla umístěna reklama na hazardní hru. Z obsahu podnětu bylo zřejmé, že formou instragramového příspěvku zpracovala a vyhlásila kontrolovaná osoba soutěž o videoherní konzoli x-box včetně jedné hry s fotbalovou tematikou. Bylo porušeno ustanovení § 5j odst. 3 zákona o regulaci reklamy, kde je uvedeno, že reklama na hazardní hru musí obsahovat sdělení o zákazu účasti osob mladších 18 let na hazardní hře a viditelné a zřetelné varování tohoto znění: „Ministerstvo financí varuje. Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost!“.

Skrytá reklama na sociálních sítích Instagram, Facebook a YouTube nebyla Krajským živnostenským úřadem v uvedeném období řešena.