Hejtmani i města chtějí v Národním plánu obnovy peníze na cyklostezky

obrazek
25. března 2021 11:54, aktualizováno 26. března 2021 13:09, Ing. Bc. Vladimír Kroc

Evropské státy včetně České republiky nyní připravují vlastní Národní plány obnovy (NPO). Ty jsou rozcestníkem pro finance z Evropské unie a mají pomoci znovu nastartovat ekonomiku. Mnohé země z nich směřují peníze na efektivní a udržitelnou dopravu, která zažila během pandemie rekordní vzestup – na tu cyklistickou. Hejtmani a města společně požadují vyčlenit na cyklodopravu alespoň 2,5 mld. Kč. Se svým požadavkem se Asociace krajů ČR obrátila na ministra Karla Havlíčka. Požadavek podporují statistiky spolku Partnerství pro městskou mobilitu, podle kterého se v posledních letech do cyklistické dopravy investovalo ročně v průměru půl miliardy korun.

Česko v rámci svého Národního plánu obnovy přerozděluje částku 172 miliard korun z Evropské unie, která bude využita v letech 2021 až 2023. Nastává tak ideální šance podpořit výstavbu infrastruktury, která regionům pomůže rozvíjet moderní mobilitu, včetně jízdy na kole či chůze. Balík má dle strategií EU podpořit investice do ekologické a digitální transformace a pomoci tak zotavit se z následků pandemie. Jak se ale ukázalo, stát má o „zmírňování dopadů” jiné představy. Zatímco kraje a města chtějí investovat do drobnějších projektů, veřejné a městské dopravy (jak říkají evropská doporučení k NPO), stát preferuje velké stavby.

Hejtmani požadují 2,5 mld. na cyklostezky
Hejtmani se obrátili společným dopisem na ministra Karla Havlíčka. Cyklodopravu označili za podstatnou oblast, která se v současné „pandemické době“ široce rozvíjí a v budoucnu bude tento rozvoj pokračovat. Na její podporu požadují vyčlenit v Národním plánu obnovy 2,5 mld. Kč.
Cyklodoprava je u nás stále populárnější, což se v uplynulém roce projevilo naplno i v době pandemie. Jízda na kole je vhodným způsobem dopravy do zaměstnání či ideálním spojením pobytu v přírodě s relaxací a sportem. Rekreační cyklistika je dostupná prakticky všem věkovým kategoriím. Podmínkou pro stoprocentní zážitek je ale bezpečnost. Právě tu pomohou zajistit investice do cyklostezek," uvedl hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek.

Města a kraje potřebují 7 miliard na bezpečnou infrastrukturu
Během posledních pěti let se do cyklodopravy investovalo 2,66 miliardy korun, ať už z rozpočtu státu, krajů, nebo prostřednictvím fondů Evropské unie. To ročně představovalo v průměru 532 milionů,“ říká Jaroslav Vymazal, předseda spolku Partnerství pro městskou mobilitu a pokračuje: „Pokud bychom ale měli realizovat všechny plánované projekty, znamenalo by to ročně částku převyšující 2,3 miliardy.
Že jsou investice potřeba, dokazuje například průzkum CityChangers, který sesbíral od měst i regionů 450 projektů cyklostezek v celkových nákladech minimálně 7 miliard Kč. Ty by přinesly přes 660 kilometrů bezpečných cest pro cyklodopravu .


Bylo investováno
v letech 2015-2019

Projekty připravené
na léta 2021-2023

Evropské fondy (IROP)
833 mil. Kč

Stát
733 mil. Kč

Kraje
1.055 mil. Kč

Kraje 2.661 mil. Kč
7.000 mil. Kč
CELKEM NA ROK532,2 mil. Kč
2.333,33 mil. Kč


Pustit děti nebo nezkušené cyklisty do silničního provozu je mnohdy opravdu o život. Proto by měla být možnost sportovat bez obav dostupná pro všechny, o to víc v této době, kdy nás pohyb udržuje zdravé a v kondici,“ říká Tomáš Konečný, trenér reprezentačního týmu v silniční cyklistice. „Za každý další kilometr cyklostezky jsem rád nejen z pohledu sportovce nebo trenéra, ale také jako rodič,“ dodává.

Evropské státy chtějí víc
Jízda na kole má pozitivní dopad na jednotlivce, firmy, ekonomiku a společnost jako celek. To už si uvědomily mnohé evropské státy, které ve svých plánech obnovy s cyklodopravou počítají, ať už s využitím evropských zdrojů nebo z vlastních zdrojů. Ambiciózní plány představilo Spojené království, Itálie či Irsko, které v příštích letech bude směřovat 10 % všech peněz na dopravu přímo na budování cyklostezek. Slovensko vyčlenilo ve svém plánu obnovy na cyklostezky 100 milionů eur, tedy 2,6 miliardy korun. Chce budovat kvalitní infrastrukturu, která bude logicky navazovat na veřejnou dopravu, především tu železniční.

Investice do cyklodopravy se násobně vrací
Jak ukazují zkušenosti z jiných zemí, každé euro investic do cyklodopravy se vrací několikanásobně, ať už ve zdravotnictví, růstu podniků, v dopravě či v cestovním ruchu. Na rozdíl od mírně stagnujícího trhu s auty trh s jízdními koly (a především elektrokoly) nyní dynamicky roste. Spolu s ním roste i počet lidí zaměstnaných v tomto segmentu. V porovnání s ostatními evropskými zeměmi obsadilo Česko třetí příčku v počtu lidí zaměstnaných v cykloprůmyslu (v poměru k počtu obyvatel), jak ukázala nedávno zveřejněná zpráva německé Nadace Heinricha Bölla.

Náklady na konstrukci a údržbu kvalitních cyklostezek jsou mnohem nižší v porovnání s budováním dálnic nebo rozšířením stávajících silnic,“ konstatují autoři zprávy a naznačují tak, kudy se může ubírat další vývoj dopravy v Evropě. Na 70 % Čechů si přitom myslí, že cyklostezek by buď mělo být víc, nebo by měly být v lepší kvalitě. Dle čísel agentury CzechTourism jezdí alespoň někdy na kole 72 % Čechů.

Plán ovlivní směřování Česka
Česká vláda v nejbližších dnech rozhodne, zda peníze na cyklistickou dopravu v plánu vyčlení. Zůstává tak otázkou, zda vláda dá na doporučení hejtmanů, měst, expertů i laiků. Jedno je ale jisté – investice do cyklostezek pomohou i těm, co na kole nejezdí.


DALŠÍ INFORMACE:
Jak uvolnit prostředky z EU pro investice do cyklistiky: Průvodce Evropské cyklistické federace, 2020
Evropský atlas mobility 2021 (hlavní body z publikace na akademiemobility.cz, 8. 2. 2021)
Mezinárodní výzva k akci: zohledněte cyklistiku v plánech obnovy a ve víceletých programech pro období 2021-2027: společná mezinárodní výzva partnerů z 9 zemí EU
Cyklistika v národních plánech na podporu oživení po pandemii COVID-19: Právě teď je čas jednat (překlad článku Evropské cyklistické federace, www.dobramesta.cz, 20. 3. 2021