Jízdárna ve Světcích

Údaje

Název památky:
Jízdárna ve Světcích
Rejstříkové číslo:
44351 /4-4528
Obec:
Tachov
Adresa:
Tachov, Světce, , Tachov
Katastr:
Tachov

Popis památky

prohlášené za národní kulturní památku nařízením vlády č. 50/2010 Sb. ze dne 8.2.2010 o prohlášení některých kulturních památek za národní kulturní památky Dle pasportizace SÚRPMO Praha, okres Tachov, prosinec 1976 : Stavba monumentálních rozměrů na půdorysu kříže. Větší část interiéru zaujímá velká prostora jízdárny obklopená galeriemi, krytá dřevěnou střechou se světlíkem. Vedlejší prostory většinou klenuté. Vnějšek objektu řešen v novorománském stylu. Je velmi členitý s bohatou plastickou dekorací. Postaveno v raném období elektických stylů v letech 1857 - 1862. Dle Památkového katalogu NPÚ (2017): Monumentální novorománská stavba, původně sloužící jako jízdárna. Postavena v l. 1858 – 62 A. I. Windischgrätzem v období raného eklektismu. Architektonicky a technicky hodnotná stavba. Největší jízdárna v Čechách a po vídeňské druhou největší v Evropě. Pseudorománská stavba z l. 1858-62. Stavba provedena v l. 1858-62, nákladem knížete Alfréda I. Windischgrätze, který umírá v r. 1862. Po r. 1945 majetek Windischgrätzů zkonfiskován tehdejším Československým státem. Stavba vlivem neúdržby začala rychle pustnout a na konci 20. stol. se nacházela v havarijním stavu a byl vydán demoliční výměr. V r. 1997 získalo objekt město Tachov, jehož zásluhou po r. 2000 začala mimořádně náročná postupná záchranná rekonstrukce financovaná městem Tachov a s podporou dotačních titulů. Zděná omítaná patrová centrální stavba na půdorysu kříže, jehož ramena ukončují polygonální závěry, s podélnými přízemními stájemi, přistavěnými k východnímu a západnímu průčelí, jejichž nároží doplňují přízemní nárožní polygonální pavilony. Střechy valbové, pultové a sedlové, pobité plechem, ve středu železná konstrukce proskleného nástavce, rovněž kryta valbou. Nad pavilony střechy jehlancové. Hladká průčelí člení kordonová římsa, doplněná zubořezem a ploché pilastry, původně vybíhající v nárožích do fiál. Mezi ně jsou vloženy ploché štíty, ukončující fasády jednotlivých ramen. Přízemní polygonální pavilony člení nárožní polosloupy. Okna s polokruhovými záklenky - v přízemí jednoduchá, v patře sdružená v profilovaných šambránách. Vstupní portály jsou umístěny v ose ramen centrály, mají profilované šambrány a polokruhové záklenky, nad nimiž je zasazen znak stavebníka. V interiéru rozlehlý střední prostor jízdárny, opatřené v přízemí i patře galeriemi a prostory původních stájí s částečně zachovaným původním vybavením. Stěny byly zdobeny iluzivní výmalbou. Interiér tvoří rozlehlý střední prostor jízdárenské haly o rozměrech 20 x 40 metrů, opatřený v přízemí i patře galeriemi, dále prostory původních klenutých stájí, kovárna, byt kováře, pokoje a knížecí lóže. Celková délka budovy je 60,2 m, šířka 26,3 m a výška 26,3 m. Cenným stavebním prvkem jízdárny je složitě komponovaná originálně řešená stropní konstrukce haly s lucernou, kterou je prostor shora osvětlován (druhá taková v Evropě se nachází na londýnském Viktoriině nádraží). Interiéry doplňuje malířská výzdoba s lineárním iluzivním dekorem a bohatými vegetativními vzory, co do zdobné bohatosti i do rozsahu dochování ojedinělá malířská památka 2. poloviny 19. století. Dekorativní malířské a štukatérské prvky mají mimořádně kultivovanou formu a zcela jedinečnou podobu. V současnosti zpřístupněno veřejnosti - kulturní akce, prohlídky.