Soustředění žáků na Šumavě

obrazek
09. prosince 2014 15:56, aktualizováno 15:11, Mgr. Jana Dvořáková

V rámci projektu "Podpora technického a přírodovědného vzdělávání v Plzeňském kraji" proběhla další zajímavá doprovodná aktivita. Jednalo se o soustředění žáků středních škol na Šumavě. Soustředění proběhlo v listopadu ve dvou termínech a celkem se jej zúčastnilo 89 žáků ze středních škol Plzeňského kraje zapojených do projektu. Cílem soustředění bylo prohloubení sítí spolupracujících škol nad rámec projektových záměrů jednotlivých středních škol. S tím souvisí i širší výměna zkušeností jak mezi školami, tak mezi pedagogy i žáky.

Během soustředění byly pro žáky připraveny tři exkurze a dvě přednášky. První den proběhla exkurze na vodní dílo Nýrsko. Tato nádrž je zásobárnou pitné vody pro Klatovy, Domažlice, Horšovský Týn a přilehlé oblasti. Žáci se dozvěděli historii a zajímavosti ze stavby a provozu vodního díla a také se podívali do útrob hráze, kde se nachází turbina na výrobu elektrické energie. Druhý den se žáci přesunuli do Čeňkovy pily a posléze do Modravy. V Čeňkově pile nejdříve navštívili vodní elektrárnu Vydru, kde si prohlédli jednak zařízení elektrárny a dále stálou expozici Západočeské energetiky o historii hydroenergetiky na Šumavě. Poté následovala prohlídka exteriéru vodní elektrárny Čeňkova pila, která se nachází na soutoku Vydry a Křemelné. Prohlídka interiéru elektrárny nebyla bohužel v tomto zimním období možná. Po příjezdu do Modravy žáci navštívili Dřevák Modrava. Zde se seznámili s interaktivní expozicí, která jim objasnila mnohé otázky týkající se vlastností dřeva. Třetí den soustředění byly pro žáky připraveny dvě přednášky. Přednáška z lesní pedagogiky odehrávající se přímo v lese žákům přiblížila funkci a hospodářské využití lesa. Lesní pedagog si také pro žáky připravil různé soutěže v poznávání dřevin, stop a trusu zvěře apod. Mykolog žáky zaujal velkým množstvím vzorků jedlých i jedovatých hub a vše doplnil velmi poutavou přednáškou.

Žáci si mohli v průběhu soustředění na Šumavě zábavnou formou rozšířit znalosti, které načerpali ve školách během povinné výuky i volnočasových aktivit. Zároveň se seznámili s žáky jiných partnerských škol, což je předpokladem k další výměně zkušeností mezi žáky.