V úterý 21. ledna České dráhy (ČD) a plzeňská Škoda Group předvedly v Plzeňském kraji nové bateriové vlaky. Čtyři dvouvozové elektrické soupravy, které umí jezdit nejen na elektrifikovaných tratích, už jezdí od poloviny prosince u Ostravy. V plzeňském regionu by mohly začít jezdit od roku 2028.
"Na páteřních tratích jezdí na elektřinu a na vedlejších na baterie, na něž mají dojezd 80 kilometrů," uvedl náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta. ČD už objednaly od Škody dalších 15 vozů, které budou jezdit od přelomu let 2026/27 také v Moravskoslezském kraji.
"Máme za sebou prvních 40 dnů provozu na pravidelné lince Ostrava - Studénka - Veřovice a spokojenost je velká. Mají vysokou spolehlivost a jezdí napřímo bez přestupu, což zvýšilo zájem cestujících o tuto trasu. Další výhodou je velmi pozitivní energetický a emisní dopad," řekl Ješeta. Z Ostravy do Studénky jedou pod "dráty" a odtud na baterie 54 kilometrů tam i zpět. A během 35 kilometrů jízdy pod vedením se opět plně nabijí. Kromě trolejí se nabíjejí rekuperací při brzdění nebo z mobilních dobíjecích stanic. Plně se dobijí do 30 minut.

Bateriové jednotky RegioPanter by jezdit mohly také v Plzeňském kraji. „Uvažujeme o využití bateriových vlaků na dvou tratích – jedna je Mirošov - Plzeň – Heřmanova Huť a ta druhá trať je Radnice – Plzeň – Bezdružice,“ sdělil náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro oblast dopravy Pavel Čížek s tím, že vozy by mohly vyjet na trať za 3 roky. "Jednáme o tom," potvrdil Ješeta. Podle něj už devět deset krajů připravuje projekty na bateriové vlaky. "Většina vyhlásí soutěž na dopravce, který je nakoupí," řekl. Nejdál jsou Pardubický a Královéhradecký kraj, kde budou ČD vlaky předvádět ve čtvrtek. Podle Ješety bude náhrady dieselových vlaků bateriovými dotovat evropský program TRANSGov.
Bateriový vlak je draží než elektrický. "Stejné dvouvozové elektrické RegioPantery jsme kupovali za 117 milionů Kč, tenhle (bateriový) stál 154 milionů korun. Ale jsou to ceny let 2018 a 2019. Dalších 15, které jsme loni kupovali pro Moravskoslezský kraj, stály 169 milionů za jednu soupravu. Dnes už předpokládáme hodnotu kolem 180 milionů," řekl Ješeta.
Tratě, kde je velká intenzita provozu, se podle něj vyplatí draze elektrifikovat, ale na řadě vedlejších tratí to nedává smysl vzhledem k počtu vlaků, které tam jezdí. "A pro ně je ideální bateriový vlak," řekl Ješeta.
Škoda Group teď vyrábí 15 vlaků pro ČD. "Česko je v nasazení těchto vlaků lídrem. Ale jsme i v tendrech na Slovensku, v Polsku a v Pobaltí. Výroba trvá 2,5 až tři roky. Hliníková karosérie se vyrábí v Ostravě, podvozky a trakční výzbroj v Plzni, kde vlaky kompletujeme a oživujeme," řekl Tomáš Ignačák, který je ve Škodě Group prezidentem regionu ČR, Slovensko & Středovýchod. Škoda má několik zahraničních dodavatelů baterií. "Používáme výkonné LTO baterie, které vykazují lepší parametry životnosti i bezpečnosti, na rozdíl od těch o něco levnějších řešení," uvedl. Baterií, které mají životnost osm až deset let, je deset tun na jeden vlak.
Plzeňský kraj patří v Česku mezi kraje s nejmodernějším vozovým parkem, který zajišťuje dopravní obslužnost. „V minulých letech jsme kupovali nové elektrické vlaky RegioPanter, těch je celkem 24. V současné době nabíhají nové motorové vlaky RegioFox, kterých už jezdí 11 jednotek. Všechny dopravní prostředky jsou v barvách Plzeňského kraje - lidé si je nespletou, ví, že na nich platí integrovaná jízdenka, která platí ve vlaku, autobusu i ve městě a všichni ví, že cestují s Plzeňským krajem,“ připomněl fakta Pavel Čížek.