Bankovní identita rozšiřuje možnosti využívat online služby státu

obrazek
21. ledna 2021 09:47, aktualizováno 04. dubna 2024 17:39, Bc. Alena Šulcová

S postupem elektronizace a digitalizace veřejné správy přibývá možností, jak z pohodlí domova či vlastní kanceláře rychleji, bezpečněji a uživatelsky přívětivěji komunikovat na dálku s orgány veřejné správy a využívat elektronické služby státu.

Pro snadný a přehledný přístup k dostupným online službám veřejné správy slouží Portál občana,  prostřednictvím kterého lze přistupovat např. k těmto službám a získat následující informace: 

  • výpis z bodového hodnocení řidiče
  • výpis z Rejstříku trestů
  • informace z katastru nemovitostí
  • přístup k eReceptu
  • podání daňového přiznání atd.

Aby mohl občan začít využívat služby, musí nejdříve v přihlášení prokázat svou totožnost. Pro vzdálené prokazování totožnosti pro využívání online služeb slouží identifikační prostředky, přičemž zvolený způsob přihlášení určuje i rozsah služeb, které jsou uživateli přístupné.

Od ledna 2021 je ověření identity pro přihlášení se k online službám státu rozšířeno o tzv. bankovní identitu. Klient banky se přihlásí stejným způsobem, jako se přihlašuje do svého internetového bankovnictví.